۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
مدیریت هوشمند جواب نداد| ایجاد محدودیت برای فعالیت برخی از اصناف مشهد
بازار گزارش می‌دهد؛

مدیریت هوشمند جواب نداد| ایجاد محدودیت برای فعالیت برخی از اصناف مشهد

مشهد- هنوز یک ماه از صحبت‌های مسئولان اتاق اصناف مشهد مبنی بر اینکه «دیگر اصناف تعطیل نخواهند شد» نمی‌گذرد که‌موج ششم این بیماری موجب شد تا مسئولان حرف خود را پس بگیرند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ابتدای دی‌ماه سال جاری با کاهش آمار تلفات ناشی از کرونا و هم‌چنین قالب شدن رنگ آبی بر شهرهای استان خراسان رضوی مسئولان بهداشتی و هم‌چنین اتاق اصناف با پیش کشیدن مدیریت هوشمند کرونا اعلام کردند که دیگر و ازاین‌پس اصناف دچار محدودیت نشده و به‌هیچ‌وجه تعطیل نخواهند شد.

به گزارش خبرنگار بازار اگرچه مسئولان نظام صنفی و هم‌چنین بهداشتی سعی داشتند تا با اجرای مدیریت هوشمند کرونا فعالیت‌های صنفی را پایدار نگاه‌دارند اما متأسفانه شدت سویه جدید این بیماری بر مدیریت هوشمند برتری یافته است.

ابتدای ماه گذشته در همین رابطه رئیس اتاق اصناف مشهد به بازار گفت: در پی ابلاغ اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا فعالیت واحدهای صنفی و مشاغلی که میزبان مشتری در محل هستند، منوط به تزریق دو دوز واکسن به‌تمامی صاحبان مشاغل، کارفرمایان، کارکنان و مشتریان بوده و مشتریانی که واکسن آن‌ها در سامانه امید ثبت‌نشده و یا در وضعیت قرنطینه و تحت درمان بیماری کرونا باشند، نمی‌توانند در محل واحدها و فعالیت‌های صنفی حضورداشته باشند.

محمود بنا نژاد مشهدی هم‌چنین اظهار کرد: در پی ابلاغ این دستورالعمل فعالیت واحدهای صنفی و مشاغلی که میزبان مشتری در محل هستند، منوط به آن است که تزریق دو دوز واکسن به‌تمامی صاحبان مشاغل، کارفرمایان، کارکنان و مشتریان مربوط و نیز قرار نداشتن آنان در دوره قرنطینه و درمان بیماری کرونا این افراد در سامانه امید درج‌شده باشد.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: این مراکز در بخش اصناف شامل مراکز سرو غذا، رستوران‌ها، چایخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، فست فودها، تالارهای پذیرایی، باغ تالارها، پاساژها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز اقامتی از قبیل هتل، متل و مسافرخانه‌ها است.

مدیریت هوشمند جواب نداد| ایجاد محدودیت برای فعالیت برخی از اصناف مشهد

آن روی سکه
درحالی‌که قرار بود با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون اجباری افراد خدمات دهنده و گیرنده مدیریت هوشمند در اصناف به مرحله اجرا گذاشته شود اما متأسفانه ازآنجاکه سویه‌ای جدید با منشأ ناشناس تا حدود ۲۰ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی کووید ۱۹ منتشر می‌شود لذا مسئولان اتاق اصناف روز گذشته صحبت‌ها و تصمیمات خود را پس گرفته و به تعطیلی و رضایت ایجاد محدودیت برای برخی اصناف رأی دادند.

بر همین اساس رئیس اتاق اصناف مشهد در این رابطه عنوان کرد: به دلیل قرار گرفتن شهر مشهد در وضعیت قرمز کرونایی تالارها به مدت ۲ هفته در مشهد تعطیل است.

محمود بنانژاد در رابطه با وضعیت فعالیت واحدهای صنفی با توجه به تغییر رنگ کرونایی مشهد به قرمز اظهار کرد: در این مدت فعالیت رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به‌صورت برون‌بر ادامه خواهد داشت‌.

وی در خصوص فعالیت دیگر اصناف بابیان اینکه دیگر اصناف به‌صورت عادی می‌توانند فعالیت‌ خود را ادامه دهند، افزود: در این رابطه گشت‌های ما فعال هستند و اگر واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، مهروموم خواهند شد. بنابراین سایر اصناف با رعایت فاصله‌گذاری و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

سالن‌های ورزشی حق فعالیت ندارند
در همین حال رئیس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بیان کرد: در شرایط جدید کرونایی تمامی استخرها، سالن‌های ورزشی و تالارهای پذیرایی در مشهد و شهرستان بینالود (طرقبه- شاندیز) اجازه فعالیت نداشته و تعطیل هستند.

محمد باباخانی در این رابطه اظهار کرد: از سوی دیگر همه رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها ، اغذیه‌فروشی و آشپزخانه‌ها در مشهد و شهرستان بینالود فقط به‌صورت بیرون بر اجازه فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: مسئول نظارت بر فعالیت رستوران‌ها و سایر موارد مذکور، سازمان اصناف و همچنین مسئول نظارت بر فعالیت استخرها و سالن‌های ورزشی سازمان وزش و جوانان است.

رستوران‌ها ضرر می‌دهند
ممنوعیت پذیرش مشتری در رستوران‌ها و هم‌چنین کافی‌شاپ‌ها حالا باری دیگر موجب اوقات‌تلخی بسیاری از رستوران‌داران سطح شهر شده است.

در همین راستا ابراهیم توسلی متصدی یکی از آشپزخانه‌های مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: به دلیل گرانی لجام‌گسیخته مواد غذایی از سال گذشته تاکنون با ریزش بیش‌ازحد مشتری روبرو بودیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر کم‌ترین رقم برای یک پرس غذای معمولی مانند چلومرغ ۵۰ هزار تومان است اذعان می‌کند: این افزایش قیمت‌ها موجب شده تا ثبت سفارش‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش شدیدی همراه شود.

این فروشنده مواد غذایی اذعان می‌کند: در همین راستا برخی از غذاهایی که معمولاً برای خانواده‌ها مقرون‌به‌صرفه تر و ارزان‌تر تمام می‌شود مشتری بیشتری پیداکرده است.

وی به ما می‌گوید: به‌طور مثال با خرید دو کیلو شله و به قیمت ۶۰ هزار تومان می‌توان از یک خانواده چهارنفره پذیرایی کرد اما اگر همین خانواده پلو مرغ سفارش دهد باید حداقل معادل ۲۰۰ هزار تومان برای یک وعده نهار هزینه کند لذا همین هزینه از تعداد بسیاری از مشتری‌ها در طول روز کاسته است.

توسلی بابیان اینکه نرخ غذاهای کبابی مانند کباب‌برگ، بختیاری و یا سلطانی به بیش از ۸۰ هزار تومان به ازای هر پرس در آشپزخانه‌ها و هم‌چنین بیش از ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان در رستوران‌های خارج شهر رسیده است بیان کرد: این قیمت‌ها موجب ریزش شدید مشتری‌ها با توجه به شرایط اقتصادی موجود شده است.

مدیریت هوشمند جواب نداد| ایجاد محدودیت برای فعالیت برخی از اصناف مشهد

وی بابیان اینکه تا پیش‌ازاین خلأ کمبود ثبت سفارش‌ها توسط شهروندان مشهدی با حضور گردشگران و مسافران پر می‌شد و رونق بسیار خوبی در رستوران‌های مشهد مشاهده می‌شد افزود: متأسفانه کاهش مسافران نیز به این رکود و کاهش درآمدها دامن زده است.

رکود تا ورشکستگی
در همین راستا رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: مواد غذایی برای طبخ غذا از سال گذشته تاکنون افزون بر ۳ تا ۵ برابر افزایش‌یافته است این در حالی است که قیمت یک پرس غذا افزایش ۳ برابری را تجربه نکرده است.

حسین امیریان بابیان اینکه قیمت بسیاری از مواد اولیه مانند گوشت سفید و قرمز بسیار گران شده است بیان کرد: به‌طور مثال قیمت برنج به‌عنوان یکی از مواد اولیه و پرمصرف در رستوران مشاهده می‌کنید به چه شکلی و به‌طور روزانه در حال افزایش است.

وی بابیان اینکه رستوران‌داران و اعضای این صنف به‌هیچ‌وجه راضی به افزایش قیمت‌ها نیستند ادامه داد: افزایش قیمت‌ها موجب کاهش سفارش‌ها و مشتری می‌شود و لذا هرگونه افزایش قیمتی درنهایت به ضرر رستوران‌داران است.

وی بابیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا رستوران‌داران بیشترین خسارت‌ها را به دلیل محدودیت‌ها و هم‌چنین کاهش مشتری متحمل شدند اظهار کرد: متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای بود که حتی آمار فروش غذا و مشتری تا ۸۰ درصد کاهش یافت و باوجوداینکه محدودیت‌ها پس از مدتی برداشته شد اما بازهم آمار فروش مانند گذشته نیست و حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد نسبت به قبل از کرونا کاهش نشان می‌دهد.

امیریان اذعان کرد: متأسفانه شرایط ایجادشده ناشی از این بیماری و هم‌چنین سایر عوامل تأثیرگذار مانند گرانی مواد اولیه موجب شده تا تعداد زیادی از همکاران ما در این شغل به مرز ورشکستگی رسیده و نسبت به جمع‌آوری محل کسب خود و روی آوردن به شغلی دیگر اقدام کنند.

وی با اشاره به این موضوع که شاید اعمال محدودیت‌ها برای آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها که غذا را به‌صورت برون‌بر به فروش می‌رساندند کمتر تأثیرگذار باشد اما برای رستوران‌دارها که به‌واسطه حضور مشتری و پذیرایی حضوری از مشتری قادر به کسب درآمد هستند بسیار زیان‌بار و خسارت آور است.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد در این رابطه اذعان کرد: اجاره مغازه‌ها، حقوق کارکنان، هزینه قبض آب و برق، هزینه بیمه و انرژی و مواد غذایی که احتمال فساد آن در طولانی‌مدت وجود دارد بخشی از زیان‌هایی است که با اعمال تعطیلی‌های اجباری بر دوش رستوران‌دارها سنگینی کرده و درواقع تحمیل می‌شود.

وی افزود: اجاره بهاء بسیاری از رستوران‌ها به دلیل اینکه فضای بیشتری بابت ارائه خدمات به مشتریان حضوری اشغال می‌کنند بسیار سنگین و گران است و لذا با اعمال محدودیت‌ها خسارت‌های بیشتری را هم متحمل می‌شوند.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha