۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
عایق الاستومری کانال اسپیرال گالوانیزه

عایق الاستومری کانال اسپیرال گالوانیزه

کانال های اسپیرال گالوانیزه از خطوط انتقال هوایی است که برای سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود.

بازار؛ گروه صنعت: کانال های اسپیرال گالوانیزه از خطوط انتقال هوایی است که برای سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود. معمولاً در سازه های تجاری و بزرگ از یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود که به وسیله داکت کشی یا کانال کشی هوای تولیدی را جابه جا می کند و تهویه مطبوع را انجام می دهد. اما برای کانال کشی عموماً از نوع کانالهای اسپیرال استفاده می شود. چرا که این کانال ها مزیت های فراوانی دارد و در مقایسه با کانال های چهارگوش انتخاب بسیار بهتری است.

کانال اسپیرال گالوانیزه از ورق فولاد گالوانیزه تولید می شود و در ضخامت ها و سایزهای بسیار زیادی تولید می شود. استفاده از کانال های اسپیرال زیبایی زیادی به ساختمان ها می دهد. اگر به سالن های بزرگ با سقف های بلند دقت کرده باشید گاهی به این نوع داکت کشی ها بر می خورید و این بسیار مشهود است که استفاده از کانال های گرد اسپیرال در مقایسه با دیگر انواع کانال ها مانند کانال ها مانند کانال های چهارگوش و کانال های فلکسیبل بسیار زیباتر است.

دلیل دیگر برتری کانال اسپیرال بر دیگر انواع کانال ها استحکام و مقاومت بالای این کانال هاست. نحوه ساخت و شکل کروی کانال اسپیرال باعث استحکام بالاتر این کانال ها نسبت به کانال های چهارگوش می باشد. همینطور وزن سبک تر آن باعث می شود بتوان از ورق های فولادی ضخیمتری استفاده کرد و استحکام آن را بیشتر بالا برد.

به صورت کلی کانال اسپیرال گالوانیزه در بسیاری از سازه ها در حال استفاده است و بر هیچ کس پوشیده نیست که بر دیگر انواع کانال های فلزی برتری دارد پس استفاده از این کانال ها هر روزه در حال افزایش است اما این کانال ها همان طور که مزیت های زیادی دارد معایبی اندک نیز دارد که ما آنها را نیز بیان خواهیم کرد.

نه تنها کانال اسپیرال گالوانیزه بلکه کانال های چهارگوش هم اتلاف انرژی و هدر رفت انرژی قابل توجهی دارند، البته باید گفت که این هدررفت انرژی بازهم در کانالهای اسپیرال کمتر است. و دلیل آن شکل ظاهری و گرد آن است که باعث می شود اصطکاک کمتری ایجاد شود و هدر رفت انرژی کمتر باشد. اما برای اینکه این هدر رفت انرژی را تا بیشتر حد ممکن کم کرد باید از راه حل جدی تری استفاده کرد.

عایق الاستومری کانال اسپیرال گالوانیزه

راه حل کاهش هدر رفت انرژی در کانال های اسپیرال

بهترین راه حل برای کاهش و برطرف کردن اتلاف انرژی در کانال اسپیرال گالوانیزه عایق کاری آن است. در زمان انتقال هوای خنگ یا گرم در خطوط لوله اسپیرال گالوانیزه، هوا از درزهای آن و در تقاطع ها خارج می شود و باعث افت فشار در زمان خروج از دریچه ها می شود. اما وقتی ما یک عایق مناسب انتخاب می کنیم و کانال ها را به وسیله آن عایق کاری می کنیم این هدر رفت انرژی تا میزان نزدیک به صفر کم می شود و باعث می شود تا در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی شود. چرا که در این صورت سیستم مرکزی و کندانسور تهویه مطبوع کمتر کار می کند و باعث کاهش هزینه ها می شود.

عایق الاستومری کانال اسپیرال گالوانیزه

بهترین عایق برای عایق کاری کانال اسپیرال

اما حالا که فهمیدیم عایق کاری کانال اسپیرال راه حل جلوگیری از مشکل هدررفت انرژی است، این که از چه نوع عایقی برای این کار استفاده کنیم نیز بسیار اهیمت دارد. می توان از انواع مختلفی از عایق های حرارتی برای عایق کاری کانال های اسپیرال استفاده کرد. مانند عایق پشم سنگ، عایق پشم شیشه و عایق الاستومری.

اما در میان این عایق ها بهترین انتخاب عایق الاستومری است. و دلیل آن را برای شما خواهیم گفت. عایق الاستومری جزء عایق های نسل جدید می باشد و بسیاری از مشکلات عمده عایق های سنتی مانند پشم شیشه و پشم سنگ را ندارد. یکی از عمده مشکلات عایق های سنتی ایجاد خوردگی زیرعایق است، به این صورت که اختلاف دمای سیال داخل لوله اسپیرال باعث ایجاد رطوبت و کندانس بر روی آن می شود و مجاورت این رطوبت با ورق فولاد گالوانیزه باعث زنگ زدگی کانال اسپیرال می گردد. این زنگ زدگی باعث می شود عمر مفید کانال اسپیرال بسیار کمتر شود و همینطور بوی نامطبوع و رطوبت ایجاد شده باعث می شود که مکانی مستعد برای رشد قارچ و باکتری ایجاد گردد. اما در صورتی که از عایق الاستومری استفاده شود احتمال بسیار زیاد به هیچ وجه چنین مشکلی ایجاد نخواهد شد. چون که عایق الاستومری کاملاً بر روی کانال می چسبد و جنس NBR عایق و نبود درزی بر روی عایق باعث می شود که هیچ گونه رطوبتی به داخل عایق نفوذ نکند و در نتیجه احتمال کندانس و خوردگی نیز وجود نداشته باشد. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که باید از عایق الاستومری استفاده کنیم. کانال اسپیرال به صورت اکسپوز و در معرض دید نصب می شود، استفاده از عایق الاستومری باعث می شود تا زیبایی سازه حفظ شود اما تصور کنید که از عایقی مانند پشم سنگ یا پشم شیشه استفاده کنید و این باعث می شود تا شکل ظاهری آن اصلاً مناسب نباشد.

عایق الاستومری کانال اسپیرال گالوانیزه

بهترین عایق الاستومری در ایران

نکته دیگر وجود انواع متفاوتی از عایق های الاستومری در ایران است که باعث ایجاد سردرگمی در خرید این عایق ها می شود. بهترین برند موجود در میان عایق های الاستومری در کشورما عایق الاستومری کافلکس (K-flex) است. عایق الاستومری کافلکس در ضخامت و سایزهای متنوعی در مقایسه با نمونه های وارداتی تولید می شود و همینطور به مراتب از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. بهترین انتخاب برای عایق کاری کانال اسپیرال استفاده از عایق الاستومری کافلکس (K-flex) است.

کد خبر: ۱۳۳٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha