۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
انواع عایق الاستومری

انواع عایق الاستومری

در میان ازدیاد عایق های حرارتی برخی از این عایق ها دارای مصرف بیشتری هستند و در نتیجه شناخته شده تر نیز می باشند. برای مثال عایق پشم سنگ، پشم شیشه و عایق الاستومری از این نمونه ها می باشند.

بازار; گروه صنعت: در میان ازدیاد عایق های حرارتی برخی از این عایق ها دارای مصرف بیشتری هستند و در نتیجه شناخته شده تر نیز می باشند. برای مثال عایق پشم سنگ، پشم شیشه و عایق الاستومری از این نمونه ها می باشند. ما در این مقاله به بررسی عایق الاستومری و انواع آن می پردازیم تا شما اطلاعات کاملی از آن داشته باشید چون عایق الاستومری با وجود شناخته شده بودن، بیشتر در میان فعالان حوزه صنعت ساختمان استفاده می شود و همین باعث می شود که اطلاعات جزئی و دقیقی از آن نداشته باشیم.

عایق الاستومری epdm و nbr

عایق الاستومری یا عایق الاستومریک نوعی از عایق های حرارتی می باشد که جزء عایق های محبوب و پراستفاده با کاربری بالاست. این عایق ها از سه ماده کلی در زمان تولید ساخته می شود:

۱. پلی وینیل کلراید (PVC)

۲. یک نوع ماده کف کننده شیمیایی

۳. لاستیک مصنوعی (NBR و EPDM)

قسمت سوم تشکیل دهنده این عایق ها از اهمیت زیادی برخوردار است و دو نوع اصلی عایق های الاستومری را از هم متمایز می کند. عایق های الاستومری در دو نوع epdm و nbr تولید می شوند. تولید در هر دو نوع این عایق ها تفاوتی در شکل ظاهری و فرایند عملکردی عایق ندارد، تنها جنس آن تغییر می کند که باعث می شود ویژگی های جدیدی به آن اضافه یا کم شود تا دامنه کاربردی عایق بیشتر شود. نوع NBR عایق های الاستومری بسیار پرکاربردتر است و عمده تولید و استفاده این عایق ها از نوع NBR است. اما در مواردی خاص نوع EPDM عایق الاستومری استفاده می شود که البته همانطور که گفته شد تفاوت های اندکی دارند. واکنش در برابر آتش، نرخ شعله و دود، محدوده دمایی، مقاومت در برابر آب، آتش و اشعه UV از جمله مهمترین حوزه هایی است که این دو نوع عایق ها با هم تفاوت دارند.

انواع عایق الاستومری از نظر تولید

عایق های الاستومری به صورت رولی و لوله ای تولید می شوند. عایق های حرارتی معمولاً به صورت لوله ای، رولی و افشان (پاششی) تولید می شوند. عایق های الاستومری نوع افشان یا پاششی را ندارد و به صورت رولی و لوله ای تولید می شود.

عایق الاستومری لوله ای

عایق الاستومری لوله ای برای عایق کاری انواع لوله ها استفاده می شود. سایزهایی که عایق های لوله ای تولید می شود بسیار متنوع می باشند و مناسب با استاندارد سایزبندی لوله های فولادی، مسی، سفید و پنج لایه می باشند. عایق های لوله ای الاستومری در ضخامت های متفاوت تولید می شود تا با توجه شرایط محیطی و عوامل دیگر کارآیی لازم را ایجاد کند. برای مثال اگر دما و رطوبت محیط بالاتر بود می توان از ضخامت بالاتری استفاده کرد که البته برای تشخیص ضخامت مناسب به کارشناسی دقیقی نیاز هست.

انواع عایق الاستومری

عایق الاستومری رولی

این نوع از عایق ها برای عایق کاری های وسیعتر استفاده می شود و به همین دلیل مصرف به مراتب بیشتری نسبت به نوع لوله ای دارد. برای مثال برای عایق کاری کانال های انتقال هوا، مخازن و لوله های سایز بالا از آن استفاده می شود. عایق الاستومری رولی تقریباً در تمام برندها در عرض های یک متری و با طول متفاوت تولید می شود.

انواع عایق الاستومری

سایز و ضخامت

سایز (قطر داخلی) عایق الاستومری لوله ای از ۶ میلیمتر شروع می شود و تا ۱۱۴ میلیمتر ادامه دارد. ضخامت آنها نیز ۹، ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۵ و ۳۲ میلیمتر می باشد.

عایق های الاستومری رولی نیز در ضخامت های ۳، ۶، ۹، ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۵، ۳۲، ۴۰ و ۵۰ میلیمتر تولید می شود.

هر دو نوع رولی و لوله ای در عمده موارد به صورت NBR تولید می شود اما در صورتی که کارفرمایی بنا به شرایط خاصی نیاز به عایق الاستومری نوع epdm داشته باشد می توان این عایق ها را در همین ضخامت و سایز به صورت epdm تولید کرد. نکته دیگر که بسیار اهمیت دارد این است که بیشتر برندهای عایق الاستومری فقط نوع nbr را تولید می کنند و تنها برندهای معتبری مانند k-flex است که هر دو نوع را تولید می کنند. این نکته را نیز باید گفت که قیمت عایق epdm به مراتب بیشتر از عایق nbr است.

عایق الاستومری روکش دار و چسب دار

عایق های الاستومری برای اینکه کارآیی بیشتری داشته باشند و در محیط هایی مرطوب و فضای باز یا محیط هایی با دمای بالا استفاده شوند و کارآیی و عمرمفید به مراتب بالاتری داشته باشند به صورت روکش دار نیز تولید می شوند. روکش عایق های الاستومری به صورت آلومینیومی می باشد و اگر کارشناس نصب شما تشخیص دهد که باید نوع روکش دار برای تجهیزات شما نصب شود باید عایق الاستومری روکش آلومینیومی را تهیه کنید. روکش آلومینیومی نیز دارای دو نوع مسلح و ساده می باشد. که تفاوت هایی دارد. علاوه بر این ضخامت متفاوتی نیز دارد که هر چه ضخامت آن بالاتر و نوع روکش مسلح یا نخ دار باشد انتخاب بهتری خواهد بود و کارآیی و عمر مفید بیشتری خواهد داشت.

انواع عایق الاستومری

در زمان نصب نیز باید این عایق ها را با استفاده از چسب مایع الاستومری و نوار درزگیر مخصوص نصب کرد اما گاهی برای اینکه سرعت نصب بالاتر برود می تواند نوع عایق الاستومری رولی پشت چسب دار را تهیه کرد. این عایق به صورت چسب دار می باشد و در صورت استفاده از این نوع عایق الاستومری دیگر نیازی به استفاده از چسب مایع الاستومری برای چسباندن عایق بر روی سطح مورد نظر نیست.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha