۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
محصول فرداموتور، T۵یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ |گران فروشی چینی ها در کشور
بازار گزارش می دهد

محصول فرداموتور، T۵یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ |گران فروشی چینی ها در کشور

روز گذشته گروه صنعتی فردا، T۵ را به طور رسمی معرفی کرد، خودرویی چینی دارای ضعف های فنی فراوان در پیشرانه و ایمنی آن چندان تعریفی ندارد، احتمالا با قیمت یک میلیاردتومان به بازار می آید.

بازار؛ گروه خودرو: روزگذشته گروه صنعتی فردا از کراس اوور جدید خود یعنی رونمایی کرد. محصولی که در یکی از سایت های ایران خودرو واقع در سمنان به مونتاژ محصولات دانگ فنگ مشغول است. در سال های اخیر حضور محصولات چینی نه چندان جدید در بازار کشور به لطف عدم واردات افزایش یافته است. چینی ها با شرکای تجاری خود نهایت استفاده را از بازار خودرو کشور به دلیل فقدان محصولات جدید و عدم واردات می برند. فرصتی که شامل حال چینی ها در بازار کشور شده، زمینه لازم برای گران فروشی محصولات شان را علیرغم مونتاژ در داخل را فراهم کرده است. شنیده ها در خصوص این محصول کراس اوور حاکی از آن است که فردا موتور، را با بازه قیمت احتمالی ۹۹۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عرضه بازار خواهد کرد. شاید اگر زمینه واردات خودرو به کشور فراهم شود، این محصول مونتاژ چین در سمنان احتمالا با بها کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان راهی بازار شود. در این گزارش به بررسی فنی فردا موتور خواهیم پرداخت.

در حقیقت طراحان شرکت خودروسازی دانگ فنگ برای ساخت فردا تلاش چندانی در ظاهر آن نکرده اند

ظاهر چه امتیازی دارد؟
شرکت خودروسازی دانگ فنگ سال ۲۰۱۸ میلادی محصولی به نام را در کلاس کراس اوور طراحی، تولید و عرضه بازار کرد. محصولی که پس از گذشت چهار سال اکنون در سایت گروه صنعتی ایران خودرو واقع در سمنان گروه صنعتی فردا آن را مونتاژ و به بازار عرضه می کند. چهره فردا با چراغ های به فرم F مزین به LED ظاهر زیبا را در نما جلو به خود گرفته است. در کنار این چراغ ها، جلوپنجره عریض و خط کرم زیر آن تلاش در به روز شدن این محصول دارد. در نما جانبی فردا دارای خط نرم کارکتر لاین و اورهنگ‌های نسبتا کوتاه مزین به کروم نمای چشم نوازی به این خودرو بخشیده است. در نمای عقب خودرو اگر چه این روزها طراحی چراغ‌های پیوسته در عقب مد شده، اما چراغ‌های پیوسته به گونه‌ای طراحی شده که جذابیت چندانی ندارد.

محصول فرداموتور، T۵یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ |گران فروشی چینی ها در کشور

در حقیقت طراحان شرکت خودروسازی دانگ فنگ برای ساخت این محصول تلاش چندانی در ظاهر آن نکرده اند. زیرا فرم چراغ های به بدترین شکل طراحی شده و به دلیل وجود حالت پیوستگی میان آن ها و تلفیق با خطوط کروم، تداعی کننده چهره عصبانی برای این محصول است که جذابیت چندانی ندارد.

فردا در بحث کیفیت بسیار پایین تر از محصولات چری ارزیابی می شود، چراکه پلاستیک خشک و سخت در داشبورد استفاده شده است

ضعف چینی ها در کیفیت پایین کابین
در کابین فردا آنچه که بیشتر از هر چیزی خود نمایی می کند، نمایشگر عمودی ۱۲ اینچی لمسی که در کنسول میانی است. مجموعه کلاستر(پشت آمپر) این خودرو نیز تمام دیجیتالی بوده که نشان می دهد دانگ فنگ سعی داشته فضای مدرنی را برای ایجاد کند. چینی ها برای طراحی داشبور از محصولات سوبارو الگو برداری کرده و با تغییر در ظاهر آن یک داشبورد ساده تر را تعبیه کردند. با تمام نقاط ضعف و قوت کابین، دانگ فنگ از المان های جدید مانند فرمان دی کات، دسته دنده اسپرت و دکمه های پیانویی زیر نمایشگر برای افزایش حس هیجان سرنشینان استفاده کرده است.
فردا مجهز به تریم دو رنگ کابین، سقف پانوراما و نورپردازی ال ای دی داخلی است، تلفیق این موارد یکی از توجهات ویژه چینی ها به ذائقه بازار ایران است. البته باید ذکر کرد که فردا در بحث کیفیت بسیار پایین تر از محصولات چری ارزیابی می شود، چراکه پلاستیک خشک و سخت در داشبورد استفاده شده است.

محصول فرداموتور، T۵یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ |گران فروشی چینی ها در کشور

باتوجه به مقدار حجم موتور و شرایط سوختی و جوی کشور باید مشتریان احتمالا انتظار یک خودرو پر استهلاک را داشته باشند. شاید این شرکت خودروساز مدعی استفاده از پیشرانه میتسوبیشی برای این محصول باشد، اما شرایط جوی و سوختی بیانگر طول عمرمفید موتور هستند

قوای فنی ضعیف
فردا مانند سایر محصولات چینی در کشور مجهز به یک پیشرانه کم حجم است، این خودرو دارای موتوری با حجم ۱.۵ لیتر با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور به ادعا گروه صنعتی فردا است. پیشرانه کم حجم این خودرو مجهز به توربوشارژر است که می تواند قدرت فوق را تولید کند، این مورد شاید در افزایش توان خودرو یک مزیت باشد، اما باتوجه به مقدار حجم موتور و شرایط سوختی و جوی کشور باید مشتریان احتمالا انتظار یک خودرو پر استهلاک را داشته باشند. شاید این شرکت خودروساز مدعی استفاده از پیشرانه میتسوبیشی برای این محصول باشد، اما شرایط جوی و سوختی بیانگر طول عمرمفید موتور هستند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک این خودرو نیز طراحی و تولید شرکت آیسین و از ژاپن است. هرچند در بازار کشور گیربکس های آیسین خوش درخشیدند، این موضوع نیز برای فردا رخ خواهد داد، اما برای پیشرانه نباید انتظار کیفیت داشت.

این خودرو دارای وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم است، بنابراین باتوجه به قدرت تولیدی پیشرانه نباید انتظار رانندگی جسورانه و پر شتاب را داشت. باتوجه به حجم پیشرانه و نصب توربوشارژر مصرف سوخت ۷.۴ لیتر برای فردا بسیار زیاد است.

محصول فرداموتور، T۵یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ |گران فروشی چینی ها در کشور

ایمنی را چگونه افزایش دادند؟
باتوجه به اینکه خودروهای چینی به ویژه محصولات دانگ فنگ تست های ایمنی در سازمان های مربوطه اروپایی یا آمریکایی را پاس نمی کنند، پس نباید انتظار ایمنی بالای از این خودرو داشت. ظاهرا دانگ فنگ نیز برای بهبود ایمنی محصول خود اقدام به نصب فناوری های مانند: شش ایربگ، سیستم حفظ تعادل، ترمز اتوماتیک در زمان ترافیک، هشدار رانندگی بین خطوط، هشدار فاصله ایمنی از جلو و سیستم نقطه کور است. این مقدار از آپشن های ایمنی که الزام استاندارد ۸۸ گانه بین المللی هست، تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی حتی در صورت رفتار رانندگی نامناسب دارد.

در صورت واردات خودروها و تداوم آن به کشور احتمالا قیمت محصولات چینی گران غیرمنطقی مانند فردا با کاهش مواجه شود

قیمت فردا چند؟
شنیده ها حاکی از آن است که این خودرو احتمالا در بازه قیمتی ۹۹۰ تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه می شود. قیمتی که برای یک محصول چینی مونتاژ داخل غیرمعقول به نظر می رسد. زیرا، خودروهای با کیفیت تری از این محصول مانند چری تیگو۷ وجود دارد. از سایر رقبای این خودرو می توان به فیدلیتی، دیگنیتی و کی ۷ اشاره کرد. در صورت واردات خودروها و تداوم آن به کشور احتمالا قیمت محصولات چینی گران غیرمنطقی مانند فردا با کاهش مواجه شود. زیرا قیمت خودرو فردا در چین از ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار آغاز و در نسخه فول آپشن ۲۱ هزار و ۳۴۰ دلار است. گران فروشی خودروسازان داخلی با شرکای چینی در زمان مونتاژ غیرمنطقی است. زیرا با همین بودجه در بازار کشور می توان خودروهای با کیفیت تر حتی نمونه های کره ای را خریداری کرد.

محصول فرداموتور، T۵یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ |گران فروشی چینی ها در کشور

شاید بازار و مشتریان نسبت به خرید محصولات چینی که دارای خدمات پس از فروش ضعیف تر هستند، تصمیم گیری قاطعانه داشته و ارزش حقیقی آن را مشخص کنند. هرچند که در بازار بسته خودرو در کشور انتظاری جز گرانی وجود ندارد.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م ن IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 0
      وقتی قانون و نظارت وجود نداره چرا گرون نفروشن اگه یکی دوباره جریمه بش شاید فرجی بشه ولی افسوس قانون ضعیفه