۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
ثبت غیرحضوری گوشی‌های مسافری در گمرک اجرا نمی‌شود

ثبت غیرحضوری گوشی‌های مسافری در گمرک اجرا نمی‌شود

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه‌ای به وزیر اقتصاد از اجرا نشدن ثبت غیرحضوری گوشی‌های همراه مسافری در گمرک خبر داد.

به گزارش بازار، بعد از گذشت ۱۳۰ روز از دستور وزیر اقتصاد بعد از بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) و مشاهده نارضایتی مردم از فرایند ثبت گوشی‌های مسافری و در حالیکه آقای خاندوزی دستور تشکیل کارگروه ویژه‌ای را داده بود تا در مدت ۱۰ روز این فرایند کاملاً غیرحضوری شود به نظر می‌رسد در عمل همچنان اقدام خاصی از سوی گمرک صورت نگرفته است.

بر اساس این گزارش در بخشی از نامه آقای علی مویدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد آمده است: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلسات زیادی را در این خصوص برگزار و تصمیمات مقتضی را اطلاع رسانی کرده است. ضمن اینکه به منظور کاهش ایستایی و رفع مشکلات ایجاد شده در سامانه‌های مستقر در گمرک، پیشنهادهای اجرایی مؤثری شامل ایجاد شرایط پیش اظهاری به صورت برخط، موکول شدن کنترل گذرنامه به بعد از ورود، فراهم کردن سامانه اینترنتی مسافران، حذف الزام اخذ شماره تماس در بدو ورود به کشور، انتشار برخط ارزش‌های گوشی تلفن همراه، امکان ثبت انواع تجهیز به تفکیک نوع آن و پیگیری رفع اختلالات میان سامانه‌های گمرک و ناجا را که مورد تأیید نمایندگان گمرک بوده نیز احصا و ارائه کردیم، اما متأسفانه این مهم از سوی گمرک اجرایی نشده و در بازید منتهی به ۱۹ دی ۱۴۰۰ از فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان فرودگاه شاخص کشور، تغییری در رویه مشاهده نشده است.

این نامه می‌افزاید: اجرا نشدن این پیشنهادها منجر به ایجاد مشکلاتی برای مسافران ورودی متقاضی ثبت تلفن همراه شده است. نکته قابل تأمل، اما ماهیت ثبت غیرسامانه‌ای اطلاعات مسافران و نوشتن دستی آن‌ها در پوشه اکسل است یعنی گمرک نه تنها موارد فوق را اجرایی نکرده بلکه سامانه قبلی را نیز کنار گذاشته و اطلاعات را به صورت پوشه اکسل جمع آوری می‌کند که این امر تبعات بدی را به همراه دارد و زمینه سو استفاده از داده‌های مسافری را افزایش می‌دهد.

در ادامه این نامه آمده است: همچنین با وجود تصریحی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش حقوق ورودی گوشی‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار وجود دارد گمرک تا کنون به مکاتبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره پاسخی نداده است.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha