۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
نفت ایران گزینه‌ای قابل چشم‌پوشی نیست
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

نفت ایران گزینه‌ای قابل چشم‌پوشی نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر نقش انرژی ایران در بازار انرژی گفت: باید با تعامل، تعارض‌های موجود با دیگر کشورها را همسو با منافع طرف‌ها پیش ببریم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، عبدالعلی رحیمی‌مظفری، دستیابی به قطب انرژی را در گرو افزایش سطح تعاملات منطقه‌ای اعلام کرد و گفت: برخلاف تصور عده‌ای از کارشناسان، بیشترین همکاری‌ها در حوزه انرژی با کشورهایی است که خود تولیدکننده و عرضه‌کننده حامل‌های انرژی در دنیا هستند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم بازار جهانی انرژی را مدیریت و کنترل کنیم و نقش مؤثری در معادلات منطقه‌ای داشته‌ باشیم، همکاری و گسترش سطح روابط با همسایگان در این زمینه راهگشاست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حضور ایران در پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: آثار و نتایج پربار این پیمان در آینده نمایان می‌شود.

رحیمی‌مظفری افزود: ۸۵ درصد ذخایر تولیدات انرژی دنیا در اختیار کشورهای عضو شانگهای است؛ بنابراین به‌ جای رقابت منفی می‌توانیم در مقابل ابرقدرت‌های جهانی که به‌طور صرف دنبال سوءاستفاده از منابع انرژی دیگر کشورها هستند، قد علم کرده و قدرت‌نمایی کنیم.

وی استفاده از تعارض‌ها را برای تعاملات مهم برشمرد و گفت: حتی اگر در زمینه‌ای با بعضی از کشورهای منطقه تعارض منافع داشته باشیم، این تعارض با همکاری می‌تواند معادله را به نفع دوطرف تغییر دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تعاملات جهانی ایران نیز تصریح کرد: نگاه ما تنها به کشور چین و روسیه نیست و هیچ‌گاه نیز نبوده است، همواره تأکید ما بر این است که تصمیم‌گیری به‌گونه‌ای باشد تا تصور اینکه آمریکا و کشورهای غربی عامل نجات دنیا هستند، از میان برداشته شود.

رحیمی‌مظفری افزود: چین به‌دنبال قراردادهای بلندمدت است، روسیه هم تاکنون به این منوال عمل کرده است و تجربه نشان داده که قراردادهای بلندمدت نتیجه‌بخش‌تر است؛ بنابراین ایران نیز عزم خود را برای انعقاد قراردادهای بلندمدت به‌کار بسته است.

وی یادآور شد: ایران سرشار از انواع و اقسام انرژی‌هایی است که در دنیا استفاده می‌شود، از جمله انرژی هسته‌ای، انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی، انرژی خورشیدی و...، بنابراین ایران گزینه‌ای غیرقابل‌چشم‌پوشی است؛ باید همه تلاش‌ها بر ارتقای جایگاه در سطح منطقه استوار باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت جایگاه جغرافیایی ایران گفت: به‌لحاظ جغرافیایی، ایران در محدوده‌ای راهبردی قرار دارد و نقطه به اصطلاح ترانزیت محسوب می‌شود، چه ترانزیت کالا و مواد و چه ترانزیت انرژی که این امکان، دستیابی ما را برای رسیدن به قطب منطقه تسهیل می‌کند، بی‌شک امضای تفاهم‌نامه‌ها با چین، روسیه و ترکمنستان هر گره کوری را می‌گشاید.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha