۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
 استراتژی کوتاه مدت و حد ضرر را مد نظر قرار دهید
۴ توصیه به سرمایه گذاران در بازارهای بی ثبات

استراتژی کوتاه مدت و حد ضرر را مد نظر قرار دهید

در حالی که دولتمردان در بازار متلاطم این روزهای بورس خاموش مانده اند و وعده های خود را فراموش کرده اند چه باید کرد،آیا فرار از این بازار تنها راه است یا می توان استراتژی جدیدی را دنبال کرد؟

محمد رضا هادیلو؛ بازار: بازار سهام این روزها به شدت بی ثبات است و دولتمردان تمام وعده های خود را فراموش کرده اند و احتمالا این روند برای حفظ سرمایه ها در بازار سهام بسیار سمی بوده و بازار سهام را به کمای وحشتناکی فرو خواهد برد. لذا از یک سو انتظار می رود تا دولت و سازمان بورس برای این موضوع چاره ای بیندیشد و از سوی دیگر سرمایه گذاران باید در این شرایط استراتژی و توصیه های جدیدی را به کار ببرند. که حتما با شرایط عادی و یا شرایط آرمانی سالهای قبل متفاوت است. ما در ادامه این مطلب سعی می کنیم با درک شرایط توصیه هایی به سهامداران داشته باشیم که به کار بردن هوشمندانه آن شاید شما را نه فقط از ضررهای سنگین که به سود برساند.

سرمایه گذاران می دانند که نوسانات بازار به معنای تغییرات غیرمنتظره در قیمت سهام یا وجوه است. در چنین حالتی سرمایه گذاران حرفه ای می توانند با افزایش نوسانات، به سرعت پول بیشتری به دست آورند، از سوی دیگر ریسک از دست دادن سرمایه بیشتر در مدت زمان نسبتاً کوتاه نیز افزایش می یابد. لذا در بازار پر ریسک زمان خرید و فروش و نیز انتخاب سهم بسیار حائز اهمیت است.

اما سرمایه گذاران می توانند از نوسانات بازار به نفع خود بهره ببرند و با اتخاذ رویکردی منظم، ریسک ها را به حداقل برسانند؟ ما در ادامه مطلب ۴ گام برای کمک به سرمایه گذاران در بازارهای بی ثبات را تشریح می کنیم.

ابتدا باید مطمئن شوید که وقتی نرخ نوسانات بازار بالا است، بدون استرس و با در نظر گرفتن ضریب ریسک وارد شوید در غیر اینصورت اگر به اصطلاح اعصاب این کار را ندارید بهتر است فعلا در چنین فضایی دست روی دست بگذارید و یا از بازار خارج شوید

۱- هدف گذاری و تقویت روحیه
قبل از اینکه سرمایه‌گذار در بازارهای پر نوسان معامله کند، ابتدا باید مطمئن شود که از نظر روانی و تاکتیکی برای مدیریت ریسک‌های افزایش‌یافته آمادگی دارد، به این معنی که ابتدا باید مطمئن شود که وقتی نرخ نوسانات بازار بالا است، بدون استرس و با در نظر گرفتن ضریب ریسک وارد شود و گرنه اگر به اصطلاح اعصاب این کار را ندارید بهتر است فعلا در چنین فضایی دست روی دست بگذارد و یا از بازار خارج شوید.

ثانیاً متوجه شود که احتمال دارد با از دست دادن سرمایه قابل توجهی روبرو شود و برای این خطرات اضافی هم آماده شود. لذا برای این آمادگی دیگر تنها نمی توان به توصیه دوستان و دیگران اکتفا کرد بلکه باید کاملا آگاهانه به اصطلاح خرید بزند و یا به موقع بفروشد.

پس از اطمینان سرمایه گذار از آمادگی خود برای اقدام، مرحله بعدی رویه های کنترل ریسک است که بخشی از برنامه معاملاتی سرمایه گذار است. یعنی وقتی آماده زدن تن به آب زدن پیدا کردید در عین حال باید بدانید که در هر رود خروشانی نباید شنا کرد و محدوده ای برای شنا کردن خود تعریف کنید.

دو ملاحظه مهم حد سود و حد ضرر دقیقا مهمترین نکاتی است که باید در چنین بازارهایی مد نظر قرار داد. با نوسانات بازارها و زمانی که نوسانات قیمت روزانه بیشتر از حد معمول است، سرمایه گذاران باید معاملات کوچک و محدود را با سرمایه اندک انجام دهند و بیشتر از زمانی که بازارها آرامتر هستند به استراتژی توقف ضرر تکیه کنند. در مثال زدن تن به آب نباید فراموش کرد که سپردن خود به جریان های تند آب حتما نتیجه اش آسیب جدی است و لذا حد ضرر در فضای پر تلاطم بورسی این روزها بسیار نکته ای کلیدی است.

بسیاری از سهام به کف سخت خورده اند و افت های کمر شکن کمتر برای آن قابل تصور است. لذا می توان در چنین حالتی چنانچه شناختی از وضعیت بازار داشته باشید، می توانید همراه با حقوقی ها موج سواری کنید. ولی همان طور که امواج سریع نمایان و محو می شوند باید در این باره بسیار هوشیار بود

۲- روی چه سهامی تمرکز کنیم؟
در میان نوسانات بالای بازار به طور کلی، ممکن است سهامی با روند صعودی ضعیف، البته با ریسک بالا، وجود داشته باشد و بر عکس برخی سهام که به لحاظ تکنیکال هم سهام خوبی هستند در این روزها کف های تاریخی خود را هم رد کرده اند. لذا این روزها که روند بازار به شدت نزولی است اگر به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستید باید روی سهام های به اصطلاح استخوان داری بروید که کمتر اسیر جو روانی بازار می شوند و یا اثر منفی بازار روی آنها تخلیه شده است.

۳- رصد بر سهامی که قیمت آنها از سطوح مقاومتی فراتر رود
یکی از روش های رایج معاملاتی این است که سرمایه گذار سهام را رصد کند و تا زمانی که در محدوده حمایتی و مقاومتی مشخصی قرار دارد، اقدامی انجام ندهد، اما به محض اینکه قیمت سهام از سطوح مقاومتی عبور کرد، سرمایه گذار آنها را به امید این که این نشانه شروع جدیدی از افزایش قیمت سهام باشد، خریداری کند. یافتن این سهام در این روزهای سیاه بورسی خیلی سخت نیست.

۴- استراتژی های کوتاه مدت را دنبال کنید
برخی از سرمایه گذاران زمانی که بازارها نوسان دارند، به استراتژی معاملاتی کوتاه مدت متوسل می شوند و از این طریق سعی می کنند سریعتر از حد معمول به سود برسند.

به طور معمول سرمایه گذار برای جلوگیری از تبدیل سود به زیان، باید نرخ سود مشخصی را تعیین کند و درصد معینی از سهام را در صورت افزایش سریع قیمت بفروشد و درصد باقیمانده را حفظ کند به این امید که در صورت دستیابی به سود اضافی قیمت همچنان در حال افزایش است. همین رویه در بازار های نزولی نیز مرسوم است. بسیاری از سهام به کف سخت خورده اند و افت های کمر شکن کمتر برای آن قابل تصور است. لذا می توان در چنین حالتی چنانچه شناختی از وضعیت بازار داشته باشید، می توانید همراه با حقوقی ها موج سواری کنید. ولی همان طور که امواج سریع نمایان و محو می شوند باید در این باره بسیار هوشیار بود.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha