۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
مبادلات تجاری ایران و روسیه را می توان به بیش از ۳ هزار میلیارد دلار رساند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مبادلات تجاری ایران و روسیه را می توان به بیش از ۳ هزار میلیارد دلار رساند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه می‌توان میزان تبادل تجاری بین ایران و روسیه را به بیش از ۳ میلیارد دلار افزایش داد، گفت: بسیاری از مقررات دست و پاگیر مانع همکاری‌های اقتصادی شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی، در خصوص دیدار رئیس جمهور کشورمان با پوتین در سفر به روسیه و مباحثی که پیرامون همکاری‌های هسته‌ای مطرح شده است، گفت: براساس کلیاتی که مطرح شده و سوابق روسیه در همکاری‌های هسته‌ای با ایران، تکیه جمهوری اسلامی برای فعالیت‌های هسته‌ای بر دانش بومی و همکاری‌ها با روسیه است و نتیجه مذاکرات برجام ادامه این همکاری‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای را مشخص می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که توافق حاصل شود، ضمن حفظ همکاری با روسیه، برخی کشورهای غربی در این همکاری‌ها حضور پیدا می‌کنند و اگر برجام به نتیجه نرسد، ایران با استفاده از دانش بومی و همکاری با روسیه و چین به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: بخش عمده‌ای از سفر آقای رئیسی به روسیه در حوزه های اقتصادی شکل گرفته است. ایران ظرفیت‌های عظیمی به عنوان نقطه اتصال روسیه به آب‌های آزاد بین‌المللی دارد، همچنین برای صادرات کالاهای مختلف کشاورزی ایران به روسیه یا تولیدات صنعتی روسیه در ایران یا حمل و نقل دریایی در دریای خزر می‌توان همکاری‌هایی را شکل داد تا درآمد دو جانبه ای ایجاد شود.

مقررات دست و پاگیر دولتی در روسیه و ایران مانع همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی
نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر میزان تبادل تجاری ایران با روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جهان ناچیز است و می‌توان این میزان را به بالای ۳ میلیارد دلار در سال افزایش داد اما بخش خصوصی ایران و روسیه توانایی لازم برای همکاری را ندارند و بسیاری از مقررات دست و پاگیر دولتی در روسیه و ایران مانع همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی شده است.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: همکاری‌های هسته‌ای و اتمی یکی از حوزه‌های همکاری‌های ایران و روسیه است که همانند گذشته ادامه دارد، جمهوری اسلامی همیشه از این همکاری‌ها استقبال کرده است هرچند آنطور که مورد انتظار ما بوده است نتایج مشخص و دقیقی در بحث تولید برق اتمی و تاثیر آن در رفع نیازهای کشور حاصل نشده است و نیاز به بررسی از طرف مجلس است لذا مجلس باید سود و زیان و هزینه ای که ما کرده ایم و نتیجه حاصله را بررسی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: عمده فعالیت و همکاری های ایران و روسیه باید به سمت مسائل اقتصادی، حمل و نقل، تکنولوژی و حوزه هایی که منافع دو کشور را تامین کند، برود. به عنوان مثال ما در حوزه ماشین آلات کشاورزی، راه سازی و عمرانی نیازهای اساسی داریم و همکاری با روسیه برای تولید این ماشین آلات می‌تواند نیازهای ما را مرتفع کند.

وی تصریح کرد: در حوزه خودرو آتش نشانی نیز با کمبود مواجهیم، ما اگر همکاری با روسیه را به سمت صادرات محصولات کشاورزی، همکاری تکنولوژی در ساخت ماشین آلات، معادن، حمل و نقل در دریای خزر یا انتقال نفت و گاز از دریای خزر به آب‌های گرم ببریم، سود بیشتری خواهیم کرد.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: همکاری‌های ایران و روسیه حوزه اتمی تاکنون خوب بوده اما عملکرد مطلوبی نداشته است و محدود کردن همکاری‌ها در این عرصه نمی‌تواند برای کشور در طولانی مدت مفید باشد لذا همکاری‌ها را باید توسعه دهیم البته در حوزه مسائل نظامی همکاری‌هایی را آغاز کردیم، روسیه در حوزه مسائل نظامی توانمندی‌های زیادی دارد و در بسیاری موارد از غربی‌ها پیشی گرفته است لذا ما برای خودکفایی در حوزه دفاعی می‌توانیم از تجربیات روسیه استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلی ترین حوزه همکاری ما با روسیه در بخش انرژی، حمل و نقل، صادرات محصولات کشاورزی و همکاری‌های مشترک در تولید ماشین آلات می‌تواند باشد.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha