۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
استلانتیس رقیب اصلی چینی ها و تسلا شد
پس از تبدیل به چهارمین خودروساز بزرگ جهان

استلانتیس رقیب اصلی چینی ها و تسلا شد

استلانتیس با مدیریت تاوارس به رقیب اصلی چینی ها در کسب سهم بازار کشورشان و تولید محصولات الکتریکی هوشمند جهت رقابت با تسلا تبدیل شده است.

بازار؛ گروه خودرو: اگر رقابت با تسلا و تولید محصولات مشابه برنامه همه خودرو سازان در دنیا برای رقابت است، پس استلانتیس برند جدید خودرو سازی که متشکل از ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن است، می تواند شروع خوب و البته پر قدرتی داشته باشد. همچنین محصولات این خودرو سازی نه تنها در آینده منجر به رقابت جدی با تسلا می شود، بلکه همین حالا هم سهام این خودرو ساز چهار ملیتی از تسلا پیشی گرفته است. بنابراین تسلا رقیب سر سختی در سال ۲۰۲۲ دارد.

تاوارس از زمان تبدیل شدن استلانتیس به چهارمین خودرو ساز بزرگ جهان به لحاظ تیراژ تولید، یک استراتژی ۳۰ میلیارد دلاری ضرب العجلی ترسیم کرد

فراهم سازی زیر ساخت
بهبود کسب و کار توام با ارتقا صنعتی در چین همسو با افزایش ظرفیت تولید در اروپا دو حوزه قابل پیگیری و بررسی تحلیلگران در صنعت خودرو است. این موضوع از زمان رونمایی اهداف استلانتیس در یک مارس سال گذشته که کارلوس تاوارس مدیرعامل این شرکت آن را معرفی کرد، در تحلیلگران صنعت خودرو ایجاد شده است.

با افزایش ۶۰ درصدی سهام استلانتیس که در زمان عرضه اولیه خود در بورس که ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ صورت گرفت، تسلا به سرعت ۲۷ درصد سهام خود را ارتقا داد و با این حال ارزش استلانتیس ۶۷ میلیارد دلار در بازار سرمایه بها داشت. این مورد بیانگر پیشی گرفتن ۶ درصدی استلانتیس از تسلا است. با این تفاسیر می توان تصور کرد که سال میلادی جاری یک سال سرنوشت ساز و بسیار خوب برای استلانتیس است. زیرا تحلیلگران معتقد هستند که تاوارس با جاه طلبی و چشم اندازه وسیع به آینده «جریان پایداری از ابتکارات استراتژیک» برای این برند نوپا در بازارهای جهانی از خود نشان داده است.

استلانتیس رقیب اصلی چینی ها و تسلا شد

تاوارس از زمان تبدیل شدن استلانتیس به چهارمین خودروساز بزرگ جهان به لحاظ تیراژ تولید، یک استراتژی ۳۰ میلیارد دلاری ضرب العجلی ترسیم کرد. در این سیاست طی همکاری با آمازون و مونتاژ کننده آیفون ائتلافی را برای تسریع توسعه نرم افزارهای ایمنی در کنار تولید نیمه هادی ها برای خودروهای خود ران و متصل آینده ایجاد کرده است.

از دیگر استراتژی او می توان به برنامه هایی طراحی و تولید پنج کارخانه باتری سازی در اتحادیه اروپا و انعقاد قرار داد با این اتحادیه، دست یابی استلانتیس به خودروهای برقی را ساده تر کرده است. در همین جریان افزایش حاشیه سود عملیاتی شرکت استلانتیس تا ۱۰ درصد را با کنار گذاشتن درگیری ها با انجمن های کارگری فراهم ساخته است.

بدون احتساب نیرو کار فورشیا قطعه ساز بزرگ پژو، استلانتیس حدود ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دارد، تاوارس وعده داده است در صورت عدم تعطیلی کارخانه ها این مقدار نیرو نیز احتمالا براساس نیاز افزایش یابد.

تمام این اقدامات علیرغم مواجهه با بحران تامین نیمه هادی ها و زنجیره تامین که باعث از دست رفتن تولید میلیون ها خودرو در خودروسازان بزرگ جهان شده است، انتظار می رود در سال آینده مقدار تولید خودروهای ناقص در جهان به سرعت کاهش یابد.

مارکو سانتینو شریک مشاوران مدیریت الیور وایمن، گفت: تاوارس به شهرت خود به عنوان یک مدیر اجرایی از رویکرد زیرساختی در اتحادیه اروپا اجتناب می کند، خطوط کلی استراتژی او در جای خود و برخلاف زندگی اش است. وی افزود: مسیر قبلا ترسیم شده است و باید اکنون آن را تثبیت کند، از طرح تجاری او انتظار آتش بازی نداریم.

تحلیلگران می گویند ۱۴ برند خودروسازی که استلانتیس را تشکیل کرده مانند جیپ، رم، سیتروئن، اوپل و مازراتی همگی دارای یک مرز باریک میان تمایز و رقابت داخلی هستند

چالش های استلانتیس
برخی از کارشناسان معتقد هستند، اقدامات جسورانه تری برای توسعه استلانتیس لازم است. به عنوان مثال تحلیلگران می گویند ۱۴ برند خودروسازی که استلانتیس را تشکیل کرده مانند جیپ، رم، سیتروئن، اوپل و مازراتی همگی دارای یک مرز باریک میان تمایز و رقابت داخلی هستند.

این درحالی است که شرکت خودروسازی تسلا با یک برند واحد و استراتژی متمرکز، انتقال صنعت خودرو به آینده که شامل محصولات الکتریکی و توسعه نرم افزارهای ایمنی در وسایل نقلیه هست را دنبال می کند.

تاوارس گفته است که همه جنبه های این گروه از جمله برندهای آن زیر ذره بین است، بنابراین تحلیلگران پیشنهاد کردند که برخی از آن ها را برای صرفه جویی در هزینه از شرکت حذف کنیم.

این مدیر ۶۳ ساله صنعت خودرو جهان، گفت: در حال حاضر ما همه به دنبال حفظ همه برندهای زیر مجموعه استلانتیس هستیم، محصولات این برندها را دوست داریم و از تولید آن ها دست نمی کشیم.

استلانتیس رقیب اصلی چینی ها و تسلا شد

وی افزود: زمانی که آن ها را دوست دارید، باید به عملکرد شان فرصت دهید تا خود را ثابت کنند. در حالی که گروه استلاتنیس وارد دومین سال فعالیت خود می شود، چالش بلند مدت دیگری را برای احیا ثروت خود در چین شروع کرده است. این در حالی است که در بزرگترین بازار خودرو جهان، فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن سهم ناچیزی را دارند، چین در حال حاضر بزرگترین بازار خودرویی جهان را دارد. در این راستا تاوارس گفته است: درحال مذاکره هستیم و بسیاری از اهداف را در اصل تغییر می دهیم.

این در حالی است که کارشناسان بازار خودرو معتقد هستند، استلانتیس می تواند به وسیله برندهای قدرتمند خود یعنی جیپ و مازراتی برای کسب سهم بازار چین استفاده کند. به گفته کارشناسان، استلانتیس می تواند از چین به عنوان پایگاه صادراتی به سایر کشورهای آسیا برای تعمیق روابط خود استفاده کند. این موضوع می تواند شراکت فراتر از سرمایه گذاری مشترک در چین برای این شرکت نوپا ایجاد کرد.

سانتیو از شرکت الیور وایمن در این رابطه بیان کرد: خوشبختانه برای تاوارس زمان به حد کافی وجود دارد، زیرا توجه سرمایه گذاران در دنیا به چرخش اروپا در حال حاضر معطوف شده است.

در پایان باید ذکر کرد که کارلوس تاوارس مدیرعامل شرکت فورشیا، یکی از قطعه سازان بین المللی بود که با قطعه سازان و خودروسازان داخلی همکاری داشت. با توجه به سرمایه گذاری هنگفت این مدیر ۶۳ ساله در ایران، باید دید پس از لغو تحریم ها به کشور باز خواهد گشت؟

کد خبر: ۱۳۰٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha