۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
خراسان جنوبی طلایی می شود| از چالش ها تا فرصت های معدنی
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

خراسان جنوبی طلایی می شود| از چالش ها تا فرصت های معدنی

بیرجند- بهره برداری از معدن و کارخانه طلای هیرد پروژه ای مهم در خراسان جنوبی است که به گفته سرپرست مالی و اداری مجتمع معدنی استان نقش موثری در اشتغال و محرومیت زدایی از منطقه ایفا خواهد کرد.

فاطمه زیراچی؛ بازار؛ گروه استان ها: مجتمع معدنی خراسان جنوبی با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی در استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته کشور، در اواخر سال ۱۳۹۲ با ثبت محدوده‌های معدنی و متعاقب آن با تعریف طرح اکتشافی خراسان جنوبی و انتصاب مجری طرح در خرداد ماه سال ۱۳۹۳، رسماً فعالیت‌های اکتشافی و اجرایی اش را در خراسان جنوبی آغاز کرد.

برنامه اصلی مجتمع در این استان بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی در جهت تکمیل طرح‌های اکتشافی و معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی اعلام شد.

در این راستا با سعید سیستانی زاده سرپرست مالی و اداری مجتمع معدنی خراسان جنوبی در خصوص اقدامات و برنامه های این مجتمع در استان گفتگو کرده ایم.

*ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان خراسان جنوبی را در زمینه برخورداری از ذخایر معدنی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خراسان جنوبی با دارا بودن ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور از نظر نوع و میزان ذخیره در کشور شاخص است به گونه‌ای که ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال حوزه معادن راداراست و چهارمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

این استان در بخش سنگ‌های گرانیتی، زغال سنگ، منیزیت، شورابه پتاس، بنتونیت و سنگ‌های نیمه قیمتی از استان‌های برتر کشور است.

همین امر فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در معدن و ایجاد واحدهای صنعتی مبتنی بر معادن استان و تکمیل زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی فراهم نموده است اما با وجود روند رو به رشد سرمایه گذاری‌های انجام شده در بخش معدن استان، هنوز هم آن چنان که باید و شاید از این ذخایر استفاده نشده است.

خراسان جنوبی طلایی می شود| از چالش ها تا فرصت های معدنی

*این مجتمع تاکنون در سال‌های اخیر چه اقداماتی را در خصوص اکتشاف و بهره برداری منابع معدنی در منطقه انجام داده و چه نتایجی را در پی داشته است؟

این مجتمع، تاکنون با انجام ۳۰ هزار متر حفاری مغزه گیری در ۵ محدوده اکتشافی (طلای هیرد، آهن حنار، روی ملوند، آهن بیشه و طلای خونیک) توانسته است پروانه بهره برداری با ذخیره ۸ میلیون تن اخذ نماید که در آینده‌ای نزدیک، با بهره برداری از این معادن، زمینه اشتغال مناسب و پایدار در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

همچنین مجتمع معدنی خراسان جنوبی تاکنون در ۶ محدوده نیز، موفق به اخذ پروانه اکتشاف شده است.

در حوزه بهره برداری از معادن نیز با توجه به سیاست اصلی شرکت در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی پس از برگزاری مزایده عمومی عملیات بهره برداری از معادن طلای هیرد، روی ملوند و طلای خونیک به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

مجتمع معدنی خراسان جنوبی تاکنون در ۶ محدوده موفق به اخذ پروانه اکتشاف شده است

پس از تعیین سرمایه گذار در معدن روی ملوند، بهره برداری از این معدن با ذخیره قطعی ۱۷۰ هزار تن با عیار ۶.۳ درصد از آذرماه سال ۹۸ آغاز و تاکنون بالغ بر ۳۹ هزار تن ماده معدنی استخراج شده است.

عملیات بهره برداری از معدن طلای هیرد نیز با ذخیره ۵ میلیون تن و عیار میانگین ppm ۰.۹۲، از اواخر سال ۹۸ شروع و طی این مدت حدود ۱۸ هزار تن ماده معدنی استخراج شده است.

همچنین در معدن طلای خونیک اخیراً برنده مزایده عمومی جهت تعیین سرمایه گذار اعلام و به زودی پس از انجام مراحل اداری فعالیت این سرمایه گذار در استان استارت خواهد خورد.

در معدن آهن حنار نیز پس از برگزاری مناقصه عمومی انجام عملیات آماده سازی، باطله برداری و استخراج ماده معدنی از این معدن به حجم ۸۶۰ هزار مترمکعب به پیمانکار واگذار و تاکنون حدود ۳۷۰ هزار مترمکعب عملیات باطله برداری انجام شده است.

خراسان جنوبی طلایی می شود| از چالش ها تا فرصت های معدنی

*چه چشم اندازی را برای آینده این مجتمع متصور هستید؟
در حال حاضر در پروژه‌های اکتشافی، عمرانی و در بخش اداری مجتمع معدنی خراسان جنوبی ۲۵۰ نفر مشغول به کار هستند که با بهره برداری از طرح فرآوری و معدن طلای هیرد این تعداد به ۴۲۰ نفر افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این با اتمام عملیات اکتشافی در ۶ محدوده دارای پروانه اکتشاف این مجتمع به طور حتم ذخایر شناسایی شده در استان افزایش خواهد یافت و شاهد انقلاب معدنی در این استان محروم خواهیم بود.

با اتمام عملیات اکتشافی در ۶ محدوده دارای پروانه اکتشاف این مجتمع به طور حتم ذخایر شناسایی شده در استان افزایش خواهد یافت و شاهد انقلاب معدنی در این استان محروم خواهیم بود

*لطفاً توضیحاتی را پیرامون طرح بهره برداری از پروژه احداث کارخانه تولید شمش طلا مجتمع طرح‌های اکتشافی خراسان جنوبی ارائه بفرمائید؟
بعد از برگزاری مزایده عمومی، عملیات احداث واحد فرآوری طلای هیرد با استفاده از تارگت ۳ معدن هیرد به شرکت آباد راهان پارس به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

به موازات بهره بردای و استخراج از این معدن، احداث واحد فرآوری به ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ کیلوگرم طلا از اردیبهشت ماه سال ۹۸ با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریالی و ۳ میلیون دلار ارزی آغاز شد که در حال حاضر نیز پس از اتمام مراحل ساخت و نصب تجهیزات و تست سرد، عملیات تست گرم تجهیزات در حال انجام می‌باشد و به زودی شاهد بهره برداری از این طرح مهم معدنی در استان خواهیم بود.

با بهره برداری از معدن و کارخانه طلای هیرد زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود که این میزان اشتغال نقش مؤثری در محرومیت زدایی از این منطقه خواهد داشت.

*اصلی ترین چالش‌های فعالیت و توسعه اقدامات مجتمع طرح‌های اکتشافی خراسان جنوبی را چه می‌دانید؟
فقدان زیرساخت کافی و لازم از جمله آب، برق، گاز و جاده دسترسی، نبود بستر حمل‌ونقلی مناسب و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، بعد مسافت استان با مراکز صنعتی و معدنی استان‌های دیگر کشور از جمله مهمترین چالش‌های فعالیت‌های معدنی در این استان است.

کد خبر: ۱۲۹٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha