۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
ارزش افزوده صنعت پتروشیمی ایران کمتر از یک درصد جهان
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد

ارزش افزوده صنعت پتروشیمی ایران کمتر از یک درصد جهان

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند گفت: با وجود آنکه کشور ما مقام دوم و سوم دنیا در ذخایر گاز و نفت دارد، اما ارزش افزوده صنعت پتروشیمی ما کمتر از چهار دهم درصد دنیاست.

به گزارش بازار، حسن نشان زاده مقدم، مدیرعامل پتروشیمی اروند افزود: اگرچه صنعت پتروشیمی ما پس از عربستان جایگاه دوم درمنطقه دارد، اما این جایگاه زیبنده ما نیست، زیرا ما ۲۶ درصد تولید پتروشیمی منطقه را انجام می‌دهیم درحالیکه عربستان ۴۵ درصد محصولات پتروشیمی در منطقه را در اختیار دارد.

وی افزود: هم اکنون با همه تلاش‌ها تنها ۲ و نیم درصد تولید پتروشیمی دنیا در اختیار ایران است که امیدواریم با برنامه ریزی و حرکت درراستای برنامه ششم و هفتم و افق ۱۴۰۴ با همراهی مسئولان در دولت و مجلس و تمام ارکان تصمیم گیری به نحوی حرکت کنیم که از دنیا عقب نمانیم.

مدیرعامل پنجمین شرکت بزرگ دارنده زنجیره تولید کلر در جهان گفت: هم اکنون ۵۸۵ هزار تن در سال کلر تولید می‌کنیم که پس از تامین خوراک پتروشیمی‌های خوزستان، بندر امام، غدیر و کارون مازاد ان را به تولید پی وی سی تخصیص می‌دهیم.

نشان زاده افزود: پروژه تولید کلر به دلایلی از جمله تعویض و تهیه تجهیزات‌های تک به طول انجامید، اما در نهایت موفق شدیم با تولید کلر ضمن کمک به تولید زنجیره محصول در پتروشیمی‌های دیگر، بازار ۵۰۰ هزارتنی پی وی سی که در آستانه از دست رفتن بود، حفظ کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با اشاره به برنامه ریزی برای خروج از زیاندهی این شرکت گفت: در حال حاضر شرکت با ظرفیت ۸۰ درصد تولید کلر کار میکند و در این راستا موفق به استفاده از جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات‌های تک در این زمینه شده است که طرح شرکت برای پوشش دهی تجهیزات‌های تک بین ۵ تا ۸ سال است که این روند با توجه به شرایط سخت تحریم صورت می‌گیرد.

نشان زاده افزود: با بکارگیری این تجهیزات تولید بدون مشکل تولید کلر در ۵ سال آینده را تضمین می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری ۴ درصد بر میزان تولید اروند افزوده شود و تا سال ۱۴۰۱ واحد تولید کلر بطور کامل احیا و تجهیز شود.

نشان زاده همچنین به احداث کارخانه دوم پی وی سی اشاره کرد و گفت: در آینده کارخانه دیگری برای تولید محصول راهبردی پی وی سی احداث می‌شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha