۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌ و میعانات گازی
توسط معاون اول رئیس جمهور انجام شد

اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌ و میعانات گازی

معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌ خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را اصلاح و ابلاغ کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در نشست روز چهارشنبه (هشتم دی‌ماه) به موجب حکم مندرج در اصلاحیه ماده (۶) قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مطابق با اصلاحات صورت‌گرفته در قانون موافقت کرد.

براساس اصلاحیه مذکور، طرح‌های مندرج در این آیین‌نامه شامل طرح‌های ایجاد تأسیسات پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان، همچنین تأسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی مندرج در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش (طرح‌های ایجاد صنایع اولویت‌دار تکمیل زنجیره ارزش) هستند.

همچنین میزان سرمایه‌گذاری ارزش‌شده مندرج در آیین‌نامه فوق شامل برآورد میزان سرمایه‌گذاری هر طرح است که به‌صورت ارزی و با تبدیل بخش ریالی به ارز بر مبنای نرخ روز مورد تأیید بانک مرکزی در مجوز درج می‌شود.

به موجب اصلاح آیین‌نامه یادشده، وزارت نفت مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ این اصلاحیه، نسبت به اعلام سازوکار ارسال تقاضا، برای متقاضیان اجرای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در تارنمای وزارت نفت، همچنین دعوت از شرکت‌های پتروشیمی که دارای مجوز تخصیص خوراک پروپان یا بوتان در سواحل هستند، اقدام کند.

طرح‌های احداث پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان صرفاً شامل طرح‌هایی خواهد بود که خوراک خود را به‌طور مستقیم از وزارت نفت یا با یک واسطه از آن وزارت دریافت می‌کنند، همچنین متقاضیان خوراک پروپان یا بوتان باید برداشت هم‌زمان پروپان و بوتان به نسبت مورد تأیید وزارت نفت را در طرح‌های خود پیش‌بینی ‌کنند.

در مجوزی که توسط وزارت نفت برای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه صادر می‌شود، باید مواردی همچون کمیت، کیفیت، مدت تعهد تأمین خوراک پالایشگاه - پتروپالایشگاه برای ۲۰ سال و برای طرح‌های پتروشیمی با خوراک پروپان یا بوتان برای ۱۲ سال و نیز محل تحویل خوراک قید شود.

همچنین وزارت نفت موظف است در زمان اعطای مجوز طرح، نسبت به اعطای مجوز پیش‌فروش تا سقف ۵۰ درصد فرآورده‌ها معادل حداکثر ۵۰ درصد میزان سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری‌شده به شرکت‌های خارجی در قبال تأمین مالی خارجی (فاینانس) یا تأمین تجهیزات با فناوری پیچیده به تشخیص این وزارتخانه اقدام کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha