۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
توسعه خراسان جنوبی از مسیر سرمایه گذاری هلدینگ های بزرگ
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

توسعه خراسان جنوبی از مسیر سرمایه گذاری هلدینگ های بزرگ

بیرجند- راه پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی، فرآوری معدنی و محصولات کشاورزی است که سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معتقد است در این راستا دولت باید هلدینگ های بزرگ را مجاب به سرمایه گذاری نماید.

بازار؛ گروه استان ها_ فاطمه زیراچی :برنامه‌ریزی برای توسعه در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی استان‌ها متناسب با جمعیت و ظرفیت‌ها سهمی از توسعه داشته باشند، اما متاسفانه امروز استان‌های توسعه‌یافته و صنعتی در عرصه پیشرفت و توسعه گام بر می‌دارند و استان‌های محروم و توسعه‌نیافته از این ماراتن عقب مانده‌اند.

عدالت حکم می‌کند در بحث توسعه تمرکززدایی از مرکز صورت بگیرد و استان‌های محروم از خراسان جنوبی نیز مقصد سرمایه گذاری های کلان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای باشند.

حمید جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اهمیت حضور هولدینگ های بزرگ و توانمند دولتی در استان اظهارکرد: هر وقت سخن از توسعه استان خراسان جنوبی بر زبان می آید اولین موضوعی که در ذهن متبادر می گردد توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های منحصر به فرد استان در قیاس با سایر استان هاست .

وی بیان داشت: بارها گفته شده که استان خراسان جنوبی دارای محصولات کشاورزی مزیت دار و ذخایر معدنی مهم و متنوعی است، اما این خود به تنهایی گرهی از مشکلات باز نکرده و خام فروشی محصولات، توسعه را به دنبال نخواهد داشت.

وی با بیان این نکته که تنها راه پیشرفت و توسعه استان، فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است که منجر به افزایش ارزش افزوده و توسعه و اشتغال پایدار و فراگیر شود، تصریح کرد: در این مسیر موانعی بر سر راه است، ازجمله اینکه علی رغم اقدامات ارزشمندی که در طی سالیان اخیر انجام شده باید پذیرفت که به دلیل محرومیت های زیر ساختی و تا حدودی انزوای جغرافیایی، سرمایه گذاران بخش خصوصی در برخی موارد رغبتی به سرمایه گذاری در استان ندارند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با طرح این سؤال که «در چنین شرایطی چاره کار کجاست؟» تأکید کرد: به نظر می رسد قدم اول را باید دولت بردارد و شرکت ها و هولدینگ های بزرگ دولتی وابسته به حاکمیت را مجاب نماید تا در استان سرمایه گذاری کلان داشته باشند.

علی رغم اقدامات ارزشمندی که در طی سالیان اخیر انجام شده باید پذیرفت که به دلیل محرومیت های زیر ساختی و تا حدودی انزوای جغرافیایی، سرمایه گذاران بخش خصوصی در برخی موارد رغبتی به سرمایه گذاری در استان ندارند

هلدینگ ها بدون الزام رغبت به سرمایه گذاری ندارند
وی گفت: تجربه سالیان اخیر نشان داده که این شرکت ها بدون الزام و تکلیف از جانب دولت، رغبتی به سرمایه گذاری ندارند که باید در دولت سیزدهم توجه بیشتری به این موضوع شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به نظر می رسد با تأکید دولت، نهاد های معین و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی باید در زمینه سرمایه گذاری کلان و ایجاد صنایع مادر تبدیلی، پیشرو باشند، اظهار داشت: در زمینه هولدینگ فرآوری محصولات کشاورزی با سرمایه گذاری و مشارکت نهاد های حمایتی شامل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد و شستا و تشکل های بخش کشاورزی می توان امیدوار بود تا خام فروشی محصولات مزیت دار استان از جمله زرشک ، زعفران، عناب و گیاهان دارویی به حداقل برسد.

جهانشاهی اضافه کرد: گرچه نهادهای حمایتی صدرالاشاره طی سالیان اخیر اقدامات ارزشمندی در مناطق روستایی در راستای محرومیت زدایی و اشتغال خُرد انجام داده اند اما گاه و بیگاه شاهد هستیم که فروش محصولات مزیت دار استان دغدغه جدی کشاورزان ماست.

وی با تأکید بر این نکته مهم که در زمینه مواد معدنی بارها از خراسان جنوبی به دلیل تنوع مواد معدنی به عنوان بهشت معادن یاد شده اظهار داشت: در استان ما با دارا بودن ۶.۸ میلیارد تن ذخایر اکتشافی معدن به عنوان چهارمین استان معدنی کشور فقط ۲۴ میلیون تن مواد معدنی سالانه استخراج می شود و از این میزان هم مقدار کمی فرآوری می شود.

وی بیان کرد: بطور خاص در زمینه مس که در سالیان اخیر بازدهی خوبی داشته ذخایر اکتشافی مس در استان ۲۶ میلیون تن است که سالانه فقط ۹۰۰ هزار تن آن استخراج می شود و حدود ۱۵۰ هزار تن آن تبدیل به کنسانتره می شود.

بزرگترین معدن مس خراسان جنوبی نیازمند حمایت
وی تأکید کرد: معدن مس قلعه زری در حاشیه کویر لوت به عنوان بزرگترین معدن مس استان با حدود ۴۰۰ کارگر با گذشت حدود ۵۰ سال از فعالیت معدنی جدی در آن، به لحاظ ایمنی و فرسودگی ماشین آلات با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و نیاز به حمایت دارد.

وی تصریح کرد: جا دارد شرکت های بزرگی همچون شستا و ایمیدرو و شرکت ملی مس حضور پررنگ تری در استان داشته باشند و با تزریق آوردههای نقدی، شرایطی را فراهم آورند تا بحران ها و تکانه های اقتصادی تا این حد وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه معدنی استان را تحت الشاع قرار ندهد.

جهانشاهی همچنین قرارگاه سازندگی سپاه را ظرفیت بسیار خوب دیگری برشمرد که با توجه به سوابق در خشان کاری در سایر نقاط کشور و استان می تواند به حوزه های مختلف اقتصادی از جمله معدن ورود کند و تحت عنوان هولدینگ معدنی، پهنه معدنی را در اختیار داشته باشد.

وی اظهار داشت: می طلبد تا مسئولین استانی نهایت همکاری را با این قرارگاه داشته باشند و از توانمندی قرارگاه خاتم سپاه در امر محرومیت زدایی در مناطق محروم بهرهی لازم را ببرند تا شاهد برکات آن برای استان باشیم.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha