۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۰
کشاورزان مازندران چهار دهه در انتظار زهکشی مزارع
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزان مازندران چهار دهه در انتظار زهکشی مزارع

ساری- کشاورزان مازندران چهار دهه در آرزوی اجرای زهکشی اراضی هستند تا مشکل ماندابی و غرقابی شدن مزارع آن ها حل شود و این پروژه همچنان در راهروی وزارتخانه ها خاک می خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هدایت و جمع آوری روان آب‌ها و توسعه سطح کشت در مزارع از جمله اهداف طرح زهکشی برای افزایش راندمان تولید است و با آنکه مطالعات اجرای زهکشی اراضی مازندران به میزان ۲۵۰ هزار هکتار انجام شده اما چهار دهه برای تامین اعتبار آن فرصت سوزی شده و این طرح پست درها و راهروهای وزارتخانه معطل مانده است.

فرهادی مدیر آب و خاک یکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی را زه دار بودن اراضی جلگه‌ای استان بوده که همه ساله اراضی جلگه‌ای را دچار رکود می‌کند و باید توجه داشت که ۶۵ درصد از نزولات جوی در فصول غیرزراعی می بارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بارندگی در فصول غیرزراعی و عدم کاربرد ان در بخش کشاورزی به عنوان یک معضل محسوب می‌شود و سالیان سال زهکشی اراضی در استان پیگیری می‌شود.

زهکشی اراضی شتاب می‌گیرد
وی ادامه داد: طی دو سه سال اخیر با پیگیری جدی جهاد کشاورزی و نمایندگان استان، برای سال آینده تفاهمنامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی خواهیم داشت تا براساس آن طرح را در استان مازندران و شمال کشور اجرایی کنیم.

فرهادی ادامه داد: استان مازندران هرچند دارای بارندگی خوب و خاک حاصلخیز زراعی است اما این آب به عنوان معضل در فصول غیرزراعی محسوب می‌شود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: زه دار بودن اراضی عملاً امکان توسعه کشت دوم و سوم را از کشاورزان سلب کرده است از سوی دیگر اراضی قابلیت آن را دارد تا در آن محصولات استراتژیکی نظیر کلزا و علوفه را کشت کنیم.

کشاورزان مازندران چهار دهه در انتظار زهکشی مزارع

وی گفت: زهکشی اراضی سبب افزایش تولید می‌شود و سطح زیرکشت مزارع را به دو برابر رشد می‌دهد در حالی که اکنون مزارع فقط در یک دوره قابل کشت هستنند و با توجه محدودیت به دلیل غرقابی بودن مزارع با موانعی روبرو هستیم.

زهکشی اراضی سبب افزایش تولید می‌شود و سطح زیرکشت مزارع را به دو برابر رشد می‌دهد در حالی که اکنون مزارع فقط در یک دوره قابل کشت هستند و با توجه محدودیت به دلیل غرقابی بودن مزارع با موانعی روبرو هستیم

فرهادی یادآور شد: طی چندسال اخیر چند پروژه زهکشی به صورت پایلوت اجرا شد و در ساری هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع در فرح آباد و در شهرستان بابلسر نیز این طرح اجرا شد.

وی با عنوان اینکه اکنون در جویبار مشغول اجرای طرح زهکشی اراضی هستیم، آن را در سطح کشور بی نظیر دانست.

با آنکه مازندران در کمیسیون کشاورزی به عنوان پایلوت طرح زهکشی اراضی انتخاب شداما همچنان این طرح در مرحله مطالعات و لنگ تامین اعتبار است. طرح مطالعات زهکشی اراضی مازندران طی چهار دهه انجام شد و برای اجرای آن نیازمند اعتبار است.

اجرای طرح زهکشی اراضی کند است
منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع مازندران زهکشی نشده است، گفت: تاکنون فقط ۱۵ هزار هکتار از مزارع زیرکشت این طرح رفته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار زهی بودن اراضی وز یرآب رفتن صدها هزار هکتار از مزارع را در نیمه دوم سال از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: با اجرای طرح زهکشی اراضی می‌توان این مزارع را به زیر کشت برنج و یا دانه‌های روغنی برد.

وی زهکشی اراضی را مطالبه فنی و راهبردی برای افزایش تولید داخلی برشکرد و گفت: به دلیل بی توجهی به مطالعات صورت گرفته، طرح‌هایی نظیر زهکشی اراضی پشت درب وزارتخانه‌ها معطل مانده است.

زراعی گفت: عدم زهکشی اراضی ضریب کشت را در اراضی حاصلخیز استان کاهش می‌دهد و باید نسبت به اجرای آن تسریع شود.

در حال حاضر عملیات زهکشی اراضی در قالب چهار پروژه در شهرهای ساری، بابلسر، سیمرغ و جویبار در دست اجرا است و با اجرای طرح زهکشی در محدوده سد گلورد ۲۲ هزار هکتار از مزارع در شرق استان زیر اجرای این خواهد رفت.

کشاورزان مازندران چهار دهه در انتظار زهکشی مزارع

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه زهکشی اراضی در بخش کشاورزی باید جدی تر از قبل مورد توجه قرار گیرد، گفت: با اجرای این طرح نیمی از شالیزارها در کشت دوم به زیرکشت علوفه می‌رود و مشکل نهاده‌های دامی حل می‌شود.

زهکشی اراضی لنگ اعتبار است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مطالعات زهکشی ۲۵۰ هزار هکتار از مزارع استان طی چهار دهه انجام شد، تامین اعتبار را از مهمترین نیازها برشمرد و گفت: کشاورزی دانش بنیان و زهکشی اراضی در استان جزو ضروریات است و باید به آن توجه شود.

وی گفت: زهکشی اراضی در افزایش تولید محصولات نظیر کلزا اهمیت بسزایی دارد و کشاورزی استان را به سمت رونق و رشد سوق می‌دهد.

زهکشی اراضی معضل و مطالبه دو دهه‌ای در مازندران به شمار می‌رود و با گذر عمر مدیریت پنج دولت همچنان روی میز مانده است.

در حال حاضر مسائلی نظیر وجود موانع در مسیر انهار، ظرفیت نامناسب مقاطع انهار، شرایط نامناسب آبگیری، از بین رفتن بافت و ساختمان خاک، تخریب و تصرف حریم انهار و مسائل اجتماعی از جمله موانع اجرای طرح زهکشی اراضی در شمال و مازندران محسوب می‌شود. با تحقق طرح زهکشی اراضی محصولاتی نظیر برنج، کلزا، علفه، سبزیجات، محصولات باغی و کشت‌های گلخانه‌ای در استان در فصل‌های سرد و نیمه دوم سال توسعه خواهد یافت.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha