۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
 ضعف نمایندگی گروه بهمن در خدمات پس از فروش| ایرادهای فنی دیگنیتی را قبل از خرید بشناسید!
کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با «بازار»

ضعف نمایندگی گروه بهمن در خدمات پس از فروش| ایرادهای فنی دیگنیتی را قبل از خرید بشناسید!

میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو در خصوص ضعف های دیگنیتی، گفت: شبکه نمایندگی گروه بهمن در تمام کشور توسعه نیافته و پیشرانه توربوشارژر و گیربکس CVT این خودرو استهلاک را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه خودرو: گروه بهمن با عرضه دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی در بازار کشور رقابت جدی با سایر شرکت های خودروساز آغاز کرده است. دو محصول چینی که هر یک دارای ضعف هایی هستند. یکی از پارامترهای اصلی خرید خودرو آشنایی به ضعف های فنی محصول است، دیگنیتی را شاید بتوان محصول پر استهلاک گروه بهمن معرفی کرد. محصولی که در دراز مدت باتوجه به کیفیت سوخت، رفتار رانندگی و روغن موتورهای بازار داخل می تواند هزینه نگهداری قابل توجهی را به مالک خودرو تحمیل کند. از آن سو شاهد هستیم که شبکه نمایندگی گروه بهمن در سراسر کشور توسعه نیافته و این مورد می تواند چالش برای مشتریان ایجاد کند. با تمام این تفاسیر به سراغ جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا ضعف های دیگنیتی را بررسی کنیم، در ادامه بخشی از این گفت و گو را از نظر می گذارنید:

استفاده از توربوشارژر خرابی قطعات پیشرانه مانند سوپاپ، سرسیلندر و سیلندر را ایجاد خواهد کرد

* به عنوان پرسش نخست، گروه بهمن کراس اوور دانگ فنگ را با نام دیگنیتی را با پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به توربوشارژر به بازار کشور عرضه کرده است، این پیشرانه مناسب شرایط سوختی و جوی کشور است؟
موتور ۱.۵ لیتری در کلیه خودروهای چینی دارای چنین ظرفیت حجم موتوری هستند، این حجم موتور را علاوه بر محصولات گروه بهمن می توان در خودروهای گروه مدیران و مرتب خودرو دید. هدف انتخاب پیشرانه با چنین حجمی کاهش پارامترها از قبیل کاهش مصرف سوخت و استهلاک است. از سوی دیگر زمانی که از پیشرانه ۱.۵ لیتری استفاده می شود، اگر موتور تنفس طبیعی باشد چالش هایی مانند توان کم خودرو را ایجاد می کند. برای رفع این چالش خودروسازان به سراغ استفاده از توربوشارژر می روند که حجم هوا ورودی به سیلندر را افزایش و قدرت خودرو را بالا ببرند. ولی استفاده از توربوشارژر خرابی قطعات پیشرانه مانند سوپاپ، سرسیلندر و سیلندر را ایجاد خواهد کرد.

 ضعف نمایندگی گروه بهمن در خدمات پس از فروش| ایرادهای فنی دیگنیتی را قبل از خرید بشناسید!

حجم پایین موتور دیگنیتی نیز در قیاس با سایر پیشرانه های مجهز به توربوشارژر استهلاک را دو برابر افزایش می دهد

* باتوجه به اینکه شما به استهلاک توربوشارژر در دیگنیتی اشاره کردید، نصب توربو مستلزم استفاده از بنزین با اکتان بالا است، آیا کیفیت سوخت کشور می تواند خرابی این خودرو را افزایش دهد؟
زمانی که بحث نصب توربوشارژر برای پیشرانه به میان می آید، یعنی با فاکتورهایی که به احتراق کامل نیاز هست، باید توجه شود. پرخوران به لطف گازهای خروجی از اگزوز، مقدار هوای ورودی به سیلندر را بیشتر می کند. این موضوع بیانگر ایجاد احتراق کامل و نیاز به سوخت کامل است. متاسفانه در کشور سوخت ها دارای اعداد اکتان ۷۸ تا ۸۳ هستند، این درحالی است که روی در باک خودروها ذکر شده است از سوخت با اکتان ۹۲ یا ۹۳ و از سوخت یورو۵ استفاده شود. متاسفانه در کشور به چنین درجه اکتانی نرسیدیم، زمانی که از توربو برای پیشرانه استفاده می شود، استهلاک پیشرانه افزایش می یابد. به طور مثال اگر عمر موتور ۱۵ سال باشد با استفاده از این سیستم بسیار کاهش خواهد یافت. متاسفانه حجم پایین موتور دیگنیتی نیز در قیاس با سایر پیشرانه های مجهز به توربوشارژر استهلاک را دو برابر افزایش می دهد. در برندهای اروپایی برای پیشرانه های با حجم کمتر از ۲ لیتر توربوشارژر نصب نمی کنند. اما در خودروهای چینی این موضوع عکس است.

 ضعف نمایندگی گروه بهمن در خدمات پس از فروش| ایرادهای فنی دیگنیتی را قبل از خرید بشناسید!

ناهمخوانی بین تعویض دنده و پایین بودن قدرت در کیلومترهای کارکرد بالا برای دیگنیتی وجود خواهد داشت

* دیگنیتی دارای گیربکس CVT است، این گیربکس در بازار کشور چندان خوش نام نیست. به نظر شما به عنوان کارشناس صنعت خودرو این گیربکس چه ضعف های می تواند برای دیگنیتی ایجاد کند؟
گیربکس CVT به عنوان یک سیستم انتقال قدرت خوب شناخته می شود، البته این موضوع مشروط بر آن است که توان موتور باید با توان گیربکس یکسان باشد. اگر پیشرانه توانایی لازم برای CVT نداشته باشد، مسلما سبب ایجاد ضعف فنی برای گیربکس می شود. حتی این مساله در برخی از مدل های نیسان وجود دارد. این گیربکس عملا ایراد فنی فراوانی ندارد، اما عدم هماهنگی موتور و گیربکس سبب می شود که رضایتمندی از CVT کمتر باشد. به همین دلیل هست که در دیگنیتی با پیشرانه کم حجم از توربوشارژر استفاده شده تا توان موتور را افزایش دهند و هم خوانی بیشتری با گیربکس داشته باشد. دیگنیتی در مقوله گیربکس باتوجه به طراحی که صورت گرفته، تمام چالش های خودروهای چینی در سیستم انتقال قدرت را خواهد داشت. از ایرادات متداول CVT برای خودروهای چینی می توان به ناهمخوانی بین تعویض دنده و پایین بودن قدرت در کیلومترهای کارکرد بالا اشاره کرد که دقیقا این موارد برای دیگنیتی نیز وجود خواهد داشت. هرچند که این خودرو امتحان خود را تاکنون پیش نداده است، اما معتقدم تمام ایراداتی که خودروهای چینی و نیسان برای گیربکس CVT دارند، در این محصول نیز وجود خواهد داشت.

* آیا سیستم تعلیق این خودرو متناسب کیفیت جاده های کشور است؟ استهلاک این سیستم به چه عواملی بستگی دارد؟
این مورد به چند پارامتر مربوط است، اصلی ترین موضوع آن توجه شرایط جاده ای کشور برای بررسی سیستم تعلیق است. تفاوت رانندگی در کشور اروپایی مانند آلمان با ایران وجود دارد، در آلمان تعویض کمک فنر و قطعات جلوبندی وجود ندارد. اما در کشور مانند جاده های شمالی کیفیت آسفالت پایین است، دست اندازهایی که طراحی می شود، استاندارد نبوده و سبب افزایش خرابی قطعات می شود. موضوع خرابی سیستم تعلیق به شرایط هر کشور مربوط است که سفارش ها نیز بر همین اساس متفاوت است.

 ضعف نمایندگی گروه بهمن در خدمات پس از فروش| ایرادهای فنی دیگنیتی را قبل از خرید بشناسید!

* چندی پیش گفت و گویی میدانی در بازار لوازم یدکی داشتیم که فروشنده مدعی بود برای دیگنیتی و فیدلیتی در بازار لنت ترمز وجود ندارد، بحث نبود لوازم یدکی در بازار افترمارکت و ضعف های فنی که شما اشاره داشتید، آیا خرید دیگنیتی توسط مشتریان منطقی است؟
زمانی که بحث قیمتی می شود همه فاکتورهای خرید دخیل است، مثلا خودروهای اروپایی عموما قیمت اولیه بالا و هزینه خدمات پس از فروش کمتر دارند. در خودروهای آسیایی خودرو هزینه اولیه پایین تر و بها خدمات پس از فروش بالاتر دارند. اگر مشاهده کنید در خودروهای اروپایی شارژهای خدماتی پایین تر است. ولی در خودروهای چینی این اتفاق رخ نداده است، بنابراین چینی ها بازار خدمات پس از فروش را قوی تر می بینند که هزینه بیشتر داشته باشد. اینکه می گویند در بازار افتر مارکت لوازم یدکی دیگنیتی یا فیدلیتی وجود ندارد این هست که شرکت اصلی با شریک داخلی خود قرارداد می بندند، لوازم یدکی را فقط انحصارا شریک داخلی دریافت و به هیچ شخص یا نماینده دیگر ندهند.

شبکه نمایندگی گروه بهمن در حال حاضر گستردگی به مقداری که بخواهد در تمام کشور خدمات ارائه دهد، ندارد

* برخی از خودروهای چینی اکنون در بازار کشور چالش تامین خدمات پس از فروش دارند و اگر در شهری جز تهران خراب شوند باید برای تعمیر به تهران حمل شوند، این موضوع برای دیگنیتی وجود دارد؟ آیا گروه بهمن می تواند پاسخ گو نیاز مشتریان در بازار باشد؟
مسلما گروه بهمن می تواند، زیرا زمانی که خودرو یا محصولی را سفارش گذاری و برای مونتاژ وارد می کنید متناسب با همان مقدار نیز لوازم یدکی سفارش گذاری می شود. این موضوع را نیز وزارت صمت بررسی کرده و مشروط به تعداد خودرویی که وارد شده لوازم یدکی در انبار باشد، مجوز مونتاژ می دهد. لذا در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت، پیشتر در مصاحبه ای که با شما داشتم بیان کردم شبکه نمایندگی گروه بهمن در حال حاضر گستردگی به مقداری که بخواهد در تمام کشور خدمات ارائه دهد، ندارد. در حال حاضر فقط در تهران آن هم چند نماینده برتر جهت ارائه خدمات معرفی کردند. ولی در سال های آتی باتوجه به پوششی که برای خودرو انجام می شود، برای سایر شهرها نیز خدمات پس از فروش گسترش خواهد یافت.

مشتریان بیشترین خدمات و تامین قطعه را از نمایندگی ها دریافت کنند، سفارش گذاری های که برای تامین لوازم یدکی از چین توسط بازرگانان می شود، محصولات با کیفیت نیست

* به عنوان پرسش پایانی، چه توصیه ای به مشتریان خودروهای چینی دارید؟
بیشترین خدمات و تامین قطعه را از نمایندگی ها دریافت کنند، سفارش گذاری هایی که برای تامین لوازم یدکی از چین توسط بازرگانان می شود، محصولات با کیفیت نیست. چین معمولا به بازرگانان چهار درجه کیفی قطعه پیشنهاد می دهد و معمولا براساس قرار داد قطعه اصلی را فقط به نماینده ارائه می دهد. قطعه ای که در نمایندگی تعویض می شود ۶ تا ۱۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد، این درحالی است که قطعات تهیه شده در بازار لوازم یدکی دارای چنین گارانتی نیست.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      38 15
      فقط ظاهرخوبی دارندقیمت ها بسیاربالاست وکیفیت خودروهاپایین ارزش خریدبااین قیمت راندارند
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      31 15
      دیگنیتی وفیدلیتی ازمحصولات گروه بهمن خودروهایی باکیفیت پایین هستندخدمات پس ازفروش خوبی ندارند.
    • شهرام علیشاهی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      10 18
      دیگنیتی خودرو در برابر خودروهای چینی یک سرو گردن بالاتر و با کیفیت قطعات بهتری می باشد...بسیار متریال خوبی در آن به کار رفته...و این خودرو در حد خودش بسیار خودرو خوبی میباشد...در ضمن خدمت خوبی را هم از شرکت بهمن شامل این خودرو میباشد
    • هدف IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      22 7
      هردو خودرو در خود کشور چین خریدار ندارد وطرح شکست خورده وکم طرفدار میباشد میتوانید مقاله هارادر مورد هردو خودرو مطالعه کنید
    • علیرضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      9 7
      توی این شرایطی که ما داریم بهترین گزینه فقط پراید هست
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      24 6
      دیگینیتی و فیدلیتی اصلا خودروهای قوی و خوبی نیستند و ایرادهای بسیاری دارند وفقط ظاهر گول زننده و زیبایی دارند و البته خدمات پس از فروش بسیار ضعیف
    • مرتضی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      13 11
      سلام و عرض ادب کلا ماشین های چینی ارزش سوار شدن و یا خریدن نداره چون واقعا بی کیفیت و بی ارزش میباشد نه پشتوانه ای قوی داره نه بازدارنده گی خوبی ولی ظاهری خوبی داره که منتخبان خودشو داره خودروی ایرانی ارزشش بیشتر از خودروی چینی میباشد
    • مصطفی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      17 0
      فعلا که مردم همیشه در صحنه سر و دست میشکنن براش یک ساعته تکمیل ظرفیت میشه
    • علی حرف حق DE ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      11 6
      حالمام بهم خورد از چینی کاش تویوتا بیاد
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      21 2
      چی تو مملکت ما گارانتی وخدمات بعد از فروش داره که این یکی نداره؟؟
    • حسن US ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      26 5
      از لگنهای تولید داخل خیلی بهتر است
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      16 2
      اینقدر خودروهای داخلی بی کیفیت هستند که خودروهای چینی سروری میکنن درکنارشون