۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
صنایع ساختمانی ظرفیتی برای سرمایه گذاری در کرواسی است
رایزن اقتصادی سفارت کرواسی:

صنایع ساختمانی ظرفیتی برای سرمایه گذاری در کرواسی است

همدان- رایزن اقتصادی سفارت کرواسی با بیان اینکه تعداد کارخانه های فولاد در کرواسی کم است، گفت: صنایع ساختمانی از جمله ظرفیت هایی است که در کرواسی امکان سرمایه گذاری بر روی آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، پیرو حضور سفیر جمهوری کرواسی در همدان به منظور بررسی زمینه های همکاری اقتصادی کشور بین استان همدان و کرواسی نشست هیئت تجاری اتاق همدان با وزیر مختار و رایزن اقتصادی سفارت کرواسی برانیمیر لونچار و با حضور علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان و برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی که علاقمند به فعالیت اقتصادی در کرواسی هستند ظهر دوشنبه برگزار شد.

رایزن اقتصادی کرواسی از مهمان نوازی اتاق بازرگانی همدان در سفر اخیر سفیر کرواسی به استان همدان تقدیر و عنوان کرد: دراگو اشتامبوگ سفیر جمهوری کرواسی بروشورها و کاتالوگ های شرکتهای علاقمند به فعالیت در کرواسی را برای بررسی به دفتر رایزن اقتصادی تحویل داد تا زمینه های همکاری مورد پیگیری واقع شود.

تمام تلاش بر این است با وجود تحریم ها راهکاری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی فراهم کنیم

برانیمیر لونچار افزود: با توجه به مشکلات سیاسی حاکم، انجام فعالیتهای اقتصادی بسیار سخت است اما تمام تلاش بر این است با وجود تحریم ها راهکاری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی فراهم کنیم.

رایزن اقتصادی سفارت کرواسی توضیحاتی در خصوص کشور کرواسی، میزان جمعیت ساکن در کشور و خارج از کشور کرواسی عنوان و اعلام کرد: کشور کرواسی از سال ۲۰۱۳ عضو اتحادیه اروپا شده و بر این اساس ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا است.

وی با تاکید بر اینکه با پیوستن به اتحادیه اروپا کشور تنهایی نیستیم و آینده خوبی را برای کشور کرواسی پیش بینی می کنیم، گفت: پیوستن به اتحادیه اروپا منافع زیادی از لحاظ اقتصادی و سیستم قضایی ایجاد کرده چراکه در حال حاضر تحت کنترل اتحادیه اروپا هستیم و فساد قابل کنترل است.

اسلاونیا محصولات کشاورزی اروپا را تامین می کند
وی افزود: از لحاظ کشاورزی قسمتی از کشور کرواسی به نام اسلاونیا، بسیار قوی است و محصولات کشاورزی اروپا را تامین می کند.

لونچار با بیان اینکه کرواسی جزایر خارج از سکنه بسیاری دارد ضمن اینکه رتبه یک گردشگری را در سال های اخیر داشته و درآمد ارزی سال ۲۰۱۹ آن در بخش گردشگری بیش از ۱۰ میلیارد یورو بوده است؛ گفت: شمال کشور کرواسی صنایع کشاورزی فعال است و در جنوب کشور نیز صنعت گردشگری و مرکز کرواسی صنایع تولیدی و کارخانه های زیادی همچون چوب و استیل در حال فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه شهر زاگرب صنایع بسیار قوی دارد و شمال کشور را حمایت می کند به ناوگان بسیار قدرتمند کشور کرواسی اشاره کرد و افزود: کارخانه کشتی سازی جز صنایع بسیار قدرتمند این کشور است.

در حال حاضر تعداد کارخانه های فولاد در کرواسی کم است و در این زمینه نیاز به همکاری احساس می شود ضمن اینکه در حوزه صنایع غذایی و کنسروی پتانسیل خوبی برای صادرات وجود دارد

رایزن اقتصادی سفارت کرواسی بابیان اینکه در حال حاضر تعداد کارخانه های فولاد در کرواسی کم است و در این زمینه نیاز به همکاری احساس می شود ضمن اینکه در حوزه صنایع غذایی و کنسروی پتانسیل خوبی برای صادرات وجود دارد؛ گفت: صنایع ساختمانی نیز از جمله صنایعی است که می توان در کرواسی سرمایه گذاری و آن را صادر کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشور چین در این حوزه در حال فعالیت است و ساخت یک پل استراتژیک را بادرآمد ۳۵۰ میلیون یورو به اتمام رسانده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز ضمن معرفی اعضای حاضر در جلسه و حوزه فعالیت آنها تاکید کرد: تعدادی زیادی از فعالان اقتصادی استان همدان علاقمند به سرمایه گذاری و صادرات تولیداتشان به کشور کرواسی هستند و در حال حاضر منتخبی از فعالان در جلسه حضور دارند تا بتوانیم زمینه های همکاری را مورد بحث و بررسی دقیق تر قرار دهیم.

انتخاب اتاق بازرگانی همدان به عنوان اتاق معین کشور کرواسی
علی اصغر زبردست ضمن اشاره به انتخاب اتاق بازرگانی همدان به عنوان اتاق معین کشور کرواسی و با اشاره به تشابهات تاریخی و فرهنگی کشور کرواسی با ایران به معرفی سابقه دو هزار و ۵۰۰ ساله استان همدان، اولین پایتخت تاریخ و تمدن ایران، جمعیت و ویژگی های جغرافیایی، صنایع قوی استان و و ظرفیت ها و پتاسیل های کشاورزی، معدنی، صنعتی و گردشگری همدان و هچنین معرفی زمینه های صادراتی استان پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان تقریبا ۱۹ هزار کیلومتر وسعت و یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: همدان دارای آب و هوایی کوهستانی، معتدل و سرد است و مردم با زبان ها و گویش های مختلفی صحبت می کنند که ۷۰ درصد فارس، ۲۰ درصد ترک، و هفت درصد لری و لکی هستند.

بخش کشاورزی استان همدان عمده شاغلان را به اختصاص داده و همدان در تولید چهار محصول سیب زمینی، انگور، گردو و سیر دارای رتبه اول کشور است

وی با تاکید بر اینکه استان همدان در بخش معادن یکی از استان های فعال است و ۲۴ نوع ماده معدنی در همدان وجود دارد، افزود: بخش کشاورزی استان همدان عمده شاغلان را به اختصاص داده و همدان در تولید چهار محصول سیب زمینی، انگور، گردو و سیر دارای رتبه اول کشور است.

وی با بیان اینکه مواد معدنی از جمله سنگ آهن، انواع سنگ‌ گرانیت با رنگ های مختلف، سنگ مشکی هوم فرست که در جهان بی نظر است، ماده تراورتن و دولومیت، مواد معدنی سلیس و فلدسفات و روی سرب در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: ۴۵ درصد ماده معدنی کارخانه ها وابسته به معادن هستند و ۳۴۵ واحد صنعتی در استان همدان به معادن وابسته هستند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان عنوان کرد: کرواسی کشوری گردشگر پذیر و به مصرف محصولات حلال علاقه‌مند است و این موضوع باید مورد توجه صنایع غذایی استان همدان قرار گیرد.

وی به قابلیت‌های کرواسی در زمینه کشتی‌سازی، خودروسازی و کشت‌های فرا سرزمینی اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی استان همدان در این زمینه‌ها می‌توانند وارد شوند.

ایران مشترکات بسیار زیادی از نظر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی با کرواسی دارد
زبردست با اشاره به اینکه ایران مشترکات بسیار زیادی از نظر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی با کرواسی دارد، اضافه کرد: امیدوارم نتیجه این نشست منجر به مراودات خوبی بین دو کشور به خصوص استان همدان با کرواسی شود.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به معرفی محصول و زمینه های همکاری در کشور کرواسی و طرح سوالاتی در خصوص نحوه ثبت شرکت، افتتاح حساب بانکی و نحوه سرمایه گذاری و مشارکت پرداختند.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha