۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
جایگاه فرش داریوش در بازار صادرات فرش ایرانی ماشینی

جایگاه فرش داریوش در بازار صادرات فرش ایرانی ماشینی

تاریخ تولید فرش ماشینی در جهان به حدود ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد و اولین دستگاه‌ها در توسط کشورهای اروپایی ساخته شد. تولید فرش ماشینی در ایران به حدود ۵۰ سال پیش باز می‌گردد.

بازار; گروه صنعت: صادرات فرش ماشینی ایران مانند فرش دستباف همیشه مورد استقبال خریداران در سراسر جهان بوده است. ایران در تولید فرش دستباف قدمتی چند هزار ساله دارد و قدیمی‌ترین فرش جهان که امروزه در روسیه نگه داری‌ می‌شود، فرشی ایرانی است. با وجود این که تولید فرش ماشینی در جهان قدمتی زیادی ندارد اما دلایلی مانند سرعت تولید و قیمت پایین آن در مقایسه با فرش دستباف باعث استقبال و رشد سریع آن شده است. ایران علاوه بر جایگاهی که در زمینه تولید فرش دستباف دارد، در این زمینه هم بهترین محصولات را ارائه‌ می‌دهد. به طوری که از ابتدا فرش ماشینی کاشان شهرت جهانی پیدا کرد.

تاریخ تولید فرش ماشینی در جهان به حدود ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد و اولین دستگاه‌ها در توسط کشورهای اروپایی ساخته شد. تولید فرش ماشینی در ایران به حدود ۵۰ سال پیش باز می‌گردد. در همین مدت ایران توانسته به یکی از تولید کنندگان برتر فرش ماشینی تبدیل شود؛ تا جایی که از قطب‌های اصلی تولید فرش ماشینی جهان به حساب می‌آید. در حال حاضر نیز شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش ماشینی جهان شهرت دارد.

سهم فرش ماشینی در صادرات فرش

ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان فرش ماشینی است که سالانه بخش زیادی از تولیدات خود را به سراسر جهان صادر می‌کند. طی چند سال گذشته ایران فروش حدودا ۴۰۰ میلیون دلاری از فرش ماشینی در جهان داشته است. این عدد ایران را بین پنج کشور اصلی در بازار فرش ماشینی جهان قرار می‌دهد. آمریکا، چین و ترکیه از رقبای اصلی ایران در این خصوص هستند.

حدود ۵۰ درصد از صادرات در صنعت نساجی به صادرات فرش ماشینی مربوط‌ می‌شود. همین طور حدود ۱۰ درصد از صادرات غیر نفتی به صادرات فرش ماشینی تعلق دارد. هرچند که کارخانجات فرش ماشینی تنها با حدود ۷۰ در صد از ظرفیت خود کار می‌کنند و می‌توانند تولید بیشتر از این نیز داشته باشند.

در سال‌های اخیر تولید فرش ماشینی کاهش یافته است. این موضوع دلایل مختلفی از جمله مشکل در تهیه مواد اولیه داشته است. البته همه گیری کرونا هم روی این موضوع اثر گذاشته و باعث کاهش تولید نیز شده است. این در حالی است که تا قبل از شیوع این بیماری، ایران رکورد تولید سالانه ۹۵ میلیون متر مربع فرش نیز داشت است.

جایگاه فرش داریوش در بازار صادرات فرش ایرانی ماشینی

مشکلات صادرات فرش ماشینی

متاسفانه هرچقدر که ایران در زمینه تولید فرش ماشینی قدرتمند عمل کرده اما در زمینه تولید مواد اولیه ضعف دارد. به همین دلیل مجبوریم مواد اولیه را از کشورهای دیگر مانند ترکیه و آلمان وارد کنیم که خب طبیعتا مشکلاتی مانند نوسانات نرخ دلار و ... در این زمینه خواهیم داشت. همین موضوع هم باعث افزایش قیمت فرش ماشینی‌ می‌شود. این افزایش قیمت علاوه بر بازارهای داخلی تاثیر منفی بر صادرات فرش ماشینی داشته است. البته با بازگشت دنیا به وضعیت قبلی و همین طور ثبات نرخ دلار وضعیت صادرات فرش ماشینی بهبود پیدا خواهد کرد.

از طرفی برای به دست گرفتن بازارهای جهانی باید شناخت بیشتری نسبت به آن‌ها پیدا کرد. شناخت سلیقه و پیدا کردن بازار هدف یکی از چالش‌های صادرات فرش ماشینی است. موضوعی که باعث شده بعضی از تولیدکنندگان تمرکز خود را به سمت بازارهای داخلی ببرند.

البته همه مشکلات صادرات فرش ماشینی به تولید آن باز ‌ نمی‌ گردد، بلکه یکی از مشکلات بازاریابی و نبود بستر مناسب برای تولیدکنندگان فرش است. حضور پررنگ‌تر در نمایشگاه‌های بین المللی‌ می‌تواند این مشکل را بر طرف کند.

چه تولیداتی از فرش ماشینی صادر می‌شوند؟

با تمام این موضوعات میزان صادرات فرش ماشینی جایگاه مطلوبی دارد. تولیدات فرش ماشینی شامل انواع نمونه‌های فرش ماشینی‌ می‌شود. فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه یکی از محصولات پرطرفدار است که بازار جهانی خوبی هم دارد. فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه پرتراکم‌ترین فرش‌های ماشینی هستند. در تولید این فرش‌ها از نخ‌های اکرولیک هیت ست شده استفاده شده است. به کارگیری این نخ‌ها در کنار شانه و تراکم بالای آن‌ها باعث شده تا کیفیت و زیبایی بهتری پیدا کنند. البته به نسبت ویژگی‌هایی که دارند قیمت بالاتری هم دارند.

جایگاه فرش داریوش در بازار صادرات فرش ایرانی ماشینی

حضور بهترین تولید کنندگان فرش ماشینی در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فرش تهران ۱۴۰۰

همان طور که گفته شد نمایشگاه‌ها می‌توانند بستری مناسب برای معرفی شرکت‌های تولیدکننده فرش ماشینی باشند. نمایشگاه‌های فرش ماشینی و موکت سالانه در سراسر کشور برگزار می‌شود. تولید کنندگان با حضور در این نمایشگاه‌ها می‌توانند محصولات جدید و تکنولوژی‌های خود را نمایش دهند. فرش داریوش یه عنوان یکی از برترین تولید کنندگان فرش ماشینی در این نمایشگاه حضور پررنگ داشته است.

فرش داریوش از تولید کنندگان قدرتمند این حوزه است که از سال ۱۳۸۰ به طور ویژه تولیدات درجه یکی برای صادرات داشته است. این شرکت در تولید انواع فرش ماشینی فعالیت دارد اما بیشترین تولیدات آن مربوط به فرش‌های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه‌ می‌شود. شرکت فرش داریوش در سال ۱۳۹۶ با خرید دستگاه بافت فرش ۱۵۰۰ شانه جزو اولین تولید کنندگان این فرش در کشور قرار گرفت. در حال حاضر این شرکت به طور تخصصی در زمینه تولید فرش‌های تراکم بالا فعالیت دارد.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha