۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
ساخت ۱۰۹۰ کیلومتر راه روستایی در سال جاری
معاون توسعه راه‌های فرعی سازمان راهداری اعلام کرد

ساخت ۱۰۹۰ کیلومتر راه روستایی در سال جاری

معاون سازمان راهداری با بیان این که در سال جاری ۱۰۹۰ کیلومتر مسیرهای روستایی ساخته شده است گفت: این رقم در سال ۹۸ تقریبا هزار و ۸۰۰ کیلومتر و در سال ۹۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بوده است.

به گزارش بازار، خداداد مقبلی معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری در گفتگو با رسانه ملی افزود: برابر سرشماری سال نود و پنج، ۹۷ هزار روستا در کشور وجود دارد که دارای سکنه است که از این ۹۷ هزار، ۳۹ هزار روستا سکنه بالای ۲۰ خانوار دارند.

وی با اشاره به هفت هزار و ۲۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه روستایی گفت: در کل ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که آسفالت است و ۷۲ هزار کیلومتر راه خاکی و ۲۲ هزار کیلومتر راه شوسه داریم.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری خاطرنشان کرد: برابر طرح آئین‌نامه هندسی راه‌های کشور، ۲۲ هزار کیلومتر راه شوسه و ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی است، از این رقم ۳۲ هزار کیلومتر راه در حوزه راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار باقی می‌ماند که در دوره پنج ساله باید ساخته شود.

مقبلی با اشاره به استان‌هایی که در حوزه راه‌های روستایی ضریب برخورداری پایینی دارند گفت: سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و قسمتی از شرق سمنان ضریب برخورداری پایینی دارند.

وی با بیان اینکه ۴۶۴ شهرستان در کشور داریم گفت: از این تعداد، ۷۲ شهرستان کشور ضریب برخورداری زیر ۷۰ درصد دارند که نیاز به توجه بیشتری هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری به بودجه پنج هزار میلیاردی مجلس برای ساماندهی راه‌های روستایی اشاره کرد و افزود: نامه شورای برنامه‌ریزی به تمام استانداران اولویت برنامه‌ریزی برای این ۷۲ شهرستان است.

مقبلی ادامه داد: در اولویت‌بندی در ابتدا روستاهای بالای صد خانوار و بعد روستاهای بین ۵۰ تا ۹۹ خانوار و سپس روستاهای ۲۰ تا ۵۰ خانوار در اولویت هستند که البته روستاهایی که تولیداتی از جمله باغی، کشاورزی و دامی دارند را هم باید به این اولویت اضافه کرد.
 
وی با اشاره به نقاط حادثه خیز در راه‌های روستایی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه راه‌های روستایی و فرعی داریم بحث تصادفات است که بین ۲۲ تا ۳۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای در این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری یادآور شد: بنابر اعلام پلیس راه ۱۰ هزار کیلومتر از ۱۱۳ هزار کیلومتر، نقاطی هستند که مستعد تصادف و حادثه خیزند و در حوزه نگهداری و رفع این نقاط باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.
 
مقبلی با بیان این که پنج هزار نقطه حادثه خیز را پلیس به ما اعلام کرده است تاکید کرد: برای رفع نقاط حادثه خیز سالیانه حدود هشت هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
 
وی به اجرای طرح ابرار هم اشاره کرد و گفت: از سال ۹۸ این طرح به ادارات کل راهداری استان‌ها اعلام و قرار بر این شد با اعتبارات داده شده برای انجام سریعتر رفع نقاط حادثه خیز روستایی اقدام کنند.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری افزود: در این طرح در سال ۹۸, هزار و ۸۰۰ کیلومتر، در سال ۹۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر و در سال جاری هزار و ۹۰ کیلومتر از مسیرهای روستایی ساخته شد.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha