۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
جولان بیکاری در جنوب کرمان| خشکسالی به بیکاری دامن زده است
یادداشت؛

جولان بیکاری در جنوب کرمان| خشکسالی به بیکاری دامن زده است

کرمان- ناف جنوب کرمان را انگار با محرومیت بریده اند و امکانات موجود در آن نمی تواند پاسخ نیازهای ساکنانش را بدهد؛ این مطلب بخشی از یادداشت الهام پی پر فعال رسانه ای است که برای بازار ارسال کرده است.

بازار؛ گروه استان ها، الهام پی پر: جنوب استان کرمان که به آفریقای ایران نیز مشهور است متشکل از هفت شهرستان است و یک سوم پهناورترین استان کشور متعلق به آن است. منطقه ای که جمعیت فراوانی را در خود جای داده ولی پراکندگی جمعیت در کنار وسعتش سبب شده تا در بخش های مختلف به خصوص آموزش و بهداشت و درمان در فقر بماند.

سالهاست مسئولان استان و نمایندگان مختلف می آیند و می روند و هر کدام به نوعی شعار محرومیت زدایی این منطقه را سر می دهند اما انگار در اعتبارات نیازهای این منطقه نادیده گرفته می شود.

ناف جنوب کرمان را انگار با محرومیت بریده اند و امکانات موجود در آن نمی تواند پاسخ نیازهای ساکنانش را بدهد این در حالیست که بیکاری در این منطقه بیداد می کند و هیچ صنعتی در آن به چشم نمی خورد.

گذران زندگی با یارانه
بسیاری از خانوارهای جنوبی زندگی را با یارانه سپری می کنند و نمی توان دیگر توقعی داشت که خانواده هایی با چنین میزان درآمدی به بحث آموزش و... بیندیشند.

خیلی ها حتی قادر نیستند تا هزینه های تحصیل فرزندشان را بپردازند و همین هم باعث شده تا شاهد آمار بالای ترک تحصیل در میان محصلان جنوب استان کرمان باشیم.

البته مسافت زیاد منازل محصلان تا محل مدرسه را نیز نمی توان در این امر بی تاثیر دانست و متاسفانه آمار ترک تحصیل دختران بیشتر از پسران است.

کمبود آب و خشکسالی به بیکاری نیز دامن زده است؛ مساله ای که منجر به مهاجرت روستاییان یا نهایتا تن دادن جوانان و اهالی به شغل های قاچاق و یا کاذب می شود

خشکسالی به بیکاری دامن زده است
کمبود آب و خشکسالی به بیکاری نیز دامن زده است؛ مساله ای که منجر به مهاجرت روستاییان یا نهایتا تن دادن جوانان و اهالی به شغل های قاچاق و یا کاذب می شود.

بحران روز به روز در این منطقه رو به افزایش است و مردم گاهی برای سیراب شدن و پخت و پز از آب های کشاورزی استفاده می کنند.

هر چند طرح نذر آب نیز در این مناطق اجرایی شد اما این طرح نیز قادر به تامین نیاز مردم نیست. زیرا اغلب روستاهای جنوب کرمان بدون جاده مناسب و در مناطق صعب العبور هستند.

شاخص تخت های بیمارستانی نیز در جنوب استان کرمان بسیار پایین است و با جمعیت موجود در منطقه هیچ تناسبی ندارد. جمعیت در جنوب کرمان رشد دارد ولی عدالت آموزشی در آن دیده نمی شود. شاید اگر فرش قرمزی برای سرمایه گذاران در این منطقه پهن می شد و چوب لای چرخ شان گذاشته نمی شد می توانستیم شاهد رونق و توسعه منطقه باشیم.

بسیاری از سرمایه گذاران از سنگ اندازی مسئولان منطقه می نالند و معتقد هستند اگر مشوق هایی که از آن در اخبار سخن گفته می شود عملی شوند و بروکراسی های اداری طولانی و غیر ضروری را از پیش پای آنها بردارند می توانند با ایجاد کارخانجات و صنایع مختلف به ایجاد شغل در منطقه بپردازند

سنگ مسئولان پیش پای سرمایه گذاران
بیکاری مهمترین مساله ای است که جوانان جنوبی با آن درگیر هستند و اگر به موقع در این منطقه سرمایه گذاری انجام شود می توان از ایجاد ناامنی که از پیامدهای بیکاری است بگریزیم. بسیاری از سرمایه گذاران از سنگ اندازی مسئولان منطقه می نالند و معتقد هستند اگر مشوق هایی که از آن در اخبار سخن گفته می شود عملی شوند و بروکراسی های اداری طولانی و غیر ضروری را از پیش پای آنها بردارند می توانند با ایجاد کارخانجات و صنایع مختلف به ایجاد شغل در منطقه بپردازند. ورود سرمایه گذاران به منطقه می تواند حتی به ارتقای سطح فرهنگی آن نیز کمک ویژه ای کند.

ایجاد شغل برای جوانان این منطقه یک مرهم است که ارتقای فرهنگ را نیز به دنبال خواهد داشت. اگر توسعه ای صورت نگیرد مردم یا مهاجرت می کنند و یا مشکلات دیگری به وجود می آید.

فقر در رودبارجنوب بیش از دیگر شهرستان ها بیداد می کند و فعالیت های اقتصادی می تواند گرد فقر را از چهره ی این شهرستان بزرگ بزداید.

شعار تکراری منطقه ویژه جاموزیان
سالهاست که مسئولان مختلف از راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در جازموریان خبر می دهند ولی این طرح همچنان در حد شعار باقی مانده است.

انتخاب معین های اقتصادی توانست به قلعه گنجی ها کمک کند اما مردم رودبارجنوب و جازموریان در این زمینه هم اقبالی نداشتند و گره مشکلات شان در هم تنیده است.

کد خبر: ۱۲۶٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسی زاده IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      خداقوت
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      درود بر تو الهام جان