۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
«برند سازی» ضرورت صنایع دستی استان سمنان | ارتقای اقتصاد تولیدمحور روستایی
بازار گزارش می‌دهد؛

«برند سازی» ضرورت صنایع دستی استان سمنان | ارتقای اقتصاد تولیدمحور روستایی

شاهرود- استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم اقتصادی در بخش صنایع دستی و تولیدات روستایی است که در صورت برند سازی می‌توانند نقش ویژه‌ای در ارتقای اقتصاد تولید محور استان ایفا کنند.

بازار، گروه استان‌ها؛ ظرفیت‌های استان سمنان در بخش صنایع دستی و تولیدات روستایی فراوان است تولیداتی که از اقلام و اجناس مختلف، محصولات دامی و لبنی و مصنوعات، نساجی و دست باف تا کشاورزی و زراعت هرکدام می توانند نقشی در توسعه اقتصادی روستاهای استان داشته باشند.

استان سمنان نتوانسته به آن جایگاهی که باید برسد چرا که ظرفیت‌ها آنقدر عظیم هستند که هرکدامشان می توانند مزیتی اصلی در راستای توسعه یک منطقه محسوب شوند برای مثال شهر کلاته خیج شاهرود در زمینه دست بافت‌ها امروز در حالی به ثبت ملی رسیده که سرمایه گذاری روی آن می‌تواند حتی صادرات را نیز به دنبال داشته باشد زیرا شمدهای بافته شده در این شهر به نوبه خود یگانه هستند.

ثبت ملی آثار استان سمنان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در این خصوص به خبرنگار بازار، می‌گوید: دو شهر استان در نخستین جلسه از پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور خوشبختانه توانستند ثبت ملی دریافت کنند که یکی از این شهرها کلاته خیج در بخش دست بافته‌ها و دیگری مهدی شهر در رشته شماره دوزی است.

استان سمنان نتوانسته به آن جایگاهی که باید برسد چرا که ظرفیت‌ها آنقدر عظیم هستند که هرکدامشان می توانند مزیتی اصلی در راستای توسعه یک منطقه محسوب شوند

حمید رضا دوست محمدی با بیان اینکه سابقاً نیز موضوعاتی مانند سفال آهو و … را به نام استان سمنان ثبت کرده ایم، بیان کرد: روستای ابرسج در رشته نمدمالی نیز نامزد ثبت ملی است که امیدواریم میراث فرهنگی شاهرود نیز با درایت پرونده این روستای زیبا را در بخش بسطام، مهیا و شرایط ثبت ملی آماده شود.

وی با بیان اینکه این ثبت‌ها در واقع قدمی برای برند سازی ملی هستند و در کوتاه مدت و بلند مدت ثمرات مفیدی برای اهالی صنایع دستی استان به ویژه هنرمندان صنایع دستی دارند، افزود: توسعه صادرات و فروش محصولات تولیدی روستایی و صنایع دستی از مزیت‌های ثبت ملی است.

«برند سازی» ضرورت صنایع دستی استان سمنان | ارتقای اقتصاد تولیدمحور روستایی
دست بافت های کلاته خیج که ثبت ملی شده است

بازارچه‌های محلی نق مهمی در برندسازی دارند
استاندار سمنان اما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اعتقاد داریم که بازارچه‌های محلی در ورودی و خروجی شهرها می‌تواند محل خوبی برای نمایش داشته‌ها و تولیدات استان باشد، گفت: سالانه میلیون‌ها زائر رضوی از استان تردد می‌کند و این بازارچه‌ها سبب می‌شود تا این زوار با محصولات و صنایع دستی و سوغات استان آشنا شوند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در کنار سوغات و محصولات که در واقع تبلیغ و برند سازی می‌شود، هر زائر رضوی در هر جای ایران وقتی دست بافته‌ها و دست ساخته‌های تولیدی استان را می خرد، یک نماینده و سفیر صنایع دستی معرفی استان هم می‌شود، ابراز کرد: دیگر مزیت این بازارچه‌ها، افزایش استراحت مسافران و کاهش مخاطرات جاده‌ای و تصادفات و همچنین اشتغال جوانان و زنان و … است.

وی با بیان اینکه تاکید کرده ایم که در ورودی و خروجی شهرها مکانی برای این زیرساخت‌ها فراهم شود، گفت: استان سمنان دارای ظرفیت های بی بدیلی در بخش‌های مختل اقتصادی و تولیدی است که باید از آن در تحقق رشد اقتصادی استفاده کرد.

بازارچه دائمی
احداث بازارچه دائمی صنایع دستی و موزه بزرگ سمنان از جمله طرح‌هایی است که در دست میراث فرهنگی قرار دارد هفته گذشته اما مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بازدیدی از این مجموعه‌ها داشت و در تصاویر مشخص است که فقط اسکلت بتونی این سازه‌ها آماده شده پس می‌توان اذعان کرد که حالا حالاها از این دو زیرساخت که نقش مهمی در عرصه، برند سازی و شناساندن ظرفیت های استان دارد، خبری نخواهد بود.

مزیت این بازارچه‌ها، افزایش استراحت مسافران و کاهش مخاطرات جاده‌ای و تصادفات و همچنین اشتغال جوانان و زنان و … است

البته بازارچه صنایع دستی دیگری در دامغان و سمنان، شاهرود و … راه اندازی شده است و همچنین بخش خصوصی با حمایت‌هایی که بعضاً در زمینه تسهیلات و… داشتند اقدام به بازگشایی مغازه‌ها و بازارچه‌هایی کرده اند اما آنقدر وسیع نیستند که بتواند گروهی از هنرمندان را گرد هم آورده و دسته دسته تولیدات استان را به نمایش بگذارد.

گفتگو درخصوص راه اندازی بازارچه و کلبه‌های فروش صنایع دستی همچنین از جمله برنامه‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در دیدارهایش با مسئولان شهرستان‌های مختلف استان است اما هنوز مشکلات اعتباری به این اداره کل اجازه نمی‌دهد تا به مقوله کمک به تولیدات و صنایع دستی روستایی و شهری استان ورود کامل و تاثیرگذار داشته باشد.

«برند سازی» ضرورت صنایع دستی استان سمنان | ارتقای اقتصاد تولیدمحور روستایی

گردشگری و نقش آن در برند سازی تولیدات روستایی
یک کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید پذیرفت که عمده خریداران صنایع دستی و تولیدات روستایی ما در استان غیر بومی هستند، گفت: از آنجا که مشتریان تا ۸۰ درصد غیربومی هستند در نتیجه اقتصاد صنایع دستی استان سمنان به گردشگری پیوند خورده است در واقع باید گفت اگر گردشگری را تقویت کنیم می‌توانیم شاهد توسعه اقتصاد مبتنی بر صنایع دستی و تولیدات روستایی باشیم.

محسن شریفی با بیان اینکه گردشگری نقش بسزایی در برند سازی محصولات تولیدی دارد، بیان کرد: درست است که هر گردشگر می‌تواند یک سفیر دعوت برای بازدید از استان سمنان باشد اما باید این سوال اساسی را پرسید که چقدر در جذب و خدمت رسانی به آن مسافر توانسته ایم برنامه ریزی داشته باشیم و اداره کل میراث فرهنگی چقدر توانسته در زمینه بین سازمانی مثل همین مقوله‌ای که بیان شد، ارتباط بین گردشگری و صنایع دستی موفق عمل کند؟ پاسخ قدری نگران کننده است.

وی با بیان اینکه برنامه مدون و مشخصی برای برند سازی استان در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی وجود ندارد، افزود: ثبت ملی بسیار خوب است اما در حد یک خبر نباید باشد شما در کل استان سمنان بگردید اگر یک المان بومی مشاهده کردید که مثلاً در یک بخش شهرهای استان سمنان نشان گر تولیدات صنایع دستی این منطقه باشد لذا وقتی خود مردم استان مان نمی‌دانند چه محصولاتی دارند چطور می‌خواهیم به بقیه ایران و دنیا بشناسانیم لذا نیاز به برنامه مدون داریم.

باید روستاها از بن بست خارج شوند
برای اینکه بتوانیم صنایع تولیدی در روستا را بفروشیم و برند کنیم باید روستا را از مهجوریت خارج سازیم و راهکار آن هم تقویت گردشگری است و خوشبختانه دولت سیزدهم نشان داده در این بخش برنامه دارد همانطور که چندی پیش استاندار سمنان اعلام کرد: افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در جلوگیری از مهاجرت از روستاها و رونق اقتصادی روستاها مؤثر است و هر بخش استان باید ۱۰ واحد بوم‌گردی داشته باشد.

گردشگری نقش بسزایی در برند سازی محصولات تولیدی دارد

هاشمی خواستار تشکیل کارگروه تخصصی گردشگری متشکل از اساتید دانشگاه، صداوسیما، مردم و انجمن‌های مردمی و رسانه‌ها با حضور کارشناسان گردشگری و … شد و ادامه داد: از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری استفاده شود لذا باید گفت کمربندی برای وسایل نقلیه سنگین است و در ایام نوروز کمربندی شهرها بسته شود.

این موضوع نشان می‌دهد که دولت هم متوجه اهمیت خروج شهرها و روستاها از مهجوریت شده و می‌داند که جمعیت و گردشگری امروز عامل رشد و توسعه استان سمنان به خصوص در بخش‌های شرقی است زیرا این بخش‌ها از صنعت خالی هستند و نمی‌توانند اقتصاد کشاورزی شان را در این خشکسالی و سرمازدگی و تغییر اقلیم، پویا ببینند پس مجبور و محکوم به توجه گردشگری و صنایع دستی و در مجموع اقتصاد گردشگر محور هسند وگرنه نمی‌توانند رشد کنند و روز به روز بر جمعیت مهاجرشان افزوده خواهد شد همان بلایی که امروز شاهد هستیم بر سر بیارجمند شاهرود آمده است بخشی که روزگاری یک سوم اقتصاد شاهرود بود و امروز خالی از سکنه است.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha