۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
ریل اینچه برون-شاهرود در صف اعتبارات| دست گلستان از سفره تجارت جهانی کوتاه است
بازار گزارش می دهد؛

ریل اینچه برون-شاهرود در صف اعتبارات| دست گلستان از سفره تجارت جهانی کوتاه است

گرگان- علی رغم تحولات بازرگانی و شکوفایی اقتصادی گلستان از ایجاد مسیر ریلی اینچه برون به شاهرود، نبود منابع مالی دولت، دست استان را برای رسیدن به بازارهای جهانی کوتاه کرده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: توجه به مقوله توسعه راه‌ها برای استانی مانند گلستان که از موقعیت بسیار خوبی برای انتقال کالا برخوردار است، یکی از ضروریات به شمار می‌رود اهمیت این موضوع تا جایی است که در سفر رئیس جمهور وقت به عنوان مصوبه ثبت شده و حتی در سفر اخیر وزیر اقتصاد هم از آن به عنوان یکی از نیازهای توسعه استان در کنار راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون یاد شده است.

تاکید مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر توسعه مسیر ریلی، گواه ارتباط مستقیم آن با رونق اقتصادی منطقه دارد چراکه توسعه مسیرهای ریلی علی رغم اینکه فرآیند شکوفایی اقتصادی را تحت الشجاع قرار می‌دهد از طرفی به عنوان کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی هم به شمار می‌رود.

کاهش هزینه تولیدبا ایجاد ریل
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایجاد مسیر ریلی همواره به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل و بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر منطقه شناخته می‌شود. این موضوعی است که نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم آن را تائید می‌کند و می‌گوید: ایجاد خطوط ریلی یکی از راه‌های کاهش هزینه تولید برای استان خواهد بود.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که حمل و نقل در دنیا هزینه‌های خاص خودش را دارد، می‌افزاید: معمولا مسیر دریایی ارزانترین و مسیر هوایی، گران‌ترین راه برای انتقال کالا به شمار می‌رود. با توجه به هزینه پائین حمل و نقل ریلی و کاهش ریسک آن در مقایسه با راه‌های دریایی، مسیر ریلی همواره مورد استقبال تجار و بازرگانان بوده است.

با توجه به اهمیت هزینه حمل و نقل در بخش اقتصاد، اگر زیرساخت‌های مورد نیازی همچون ریل راه آهن در استان ایجاد شود، ضمن کوتاه شدن مسیر، کاهش هزینه‌ها هم اتفاق می‌افتد

وی پائین بودن هزینه حمل و نقل را منجر به کاهش قیمت تمام شده کالای تولیدی می‌داند و می‌گوید: با توجه به اهمیت هزینه حمل و نقل در بخش اقتصاد، اگر زیرساخت‌های مورد نیازی همچون ریل راه آهن در استان ایجاد شود، ضمن کوتاه شدن مسیر، کاهش هزینه‌ها هم اتفاق می‌افتد. جدای از کاهش هزینه قیمت تمام شده کالا، راه اندازی خطوط ریلی اینچه برون به شاهرود منجر به ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران  با بیان اینکه وجود زیرساخت و امکانات برای بخش خصوصی تا جایی اهمیت دارد که در کشوری مانند قزاقستان ریل به داخل مجموعه انبار سردخانه هم کشیده شده تا کالای فاسد شدنی بدون وقفه پس از تخلیه از واگن یخچال دار در سردخانه بارگذاری شود، گفت: برای کشورها حمل کالا از مبدا به مقصد در کوتاه‌ترین زمان و کمترین قیمت اهمیت دارد بنابراین هدف از تاکید بر ایجاد خط ریلی اینچه برون به شاهرود، تشویق سرمایه گذار و رونق تجاری استان است.

راه اندازی راه آهن آرزوی دیرینه
رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم راه اندازی ریل راه آهن اینچه برون به شاهرود را آرزوهای دیرینه فعالان اقتصادی و بازرگانان این منطقه می‌داند و می‌گوید: با ایجاد این مسیر ۱۸۲ کیلومتر راه آهن اینچه برون به شاهرود کریدور شمال به جنوب و حمل کالا بین کشورهای آسیای میانه و چین با دریای عمان و خلیج فارس به راحتی انجام می‌شود.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه می‌دهد: برای رسیدن به این هدف، راه آهن اینچه برون بین سه کشور قزاقستان، ایران و ترکمنستان نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر احداث شد تا اینچه برون یک لنگرگاه و بارانداز باشد از سوی دیگر کالا از سمت قزاقستان و روسیه به ایران آمده و توزیع می‌شود لذا با ایجاد این مسیر ریلی تبادل کالا بین کشورهای همسایه جنوبی و کشورهای همسایه شمالی تبادل کالا از طریق ایران انجام می‌شود.

وجود زیرساخت و امکانات برای بخش خصوصی تا جایی اهمیت دارد که در کشوری مانند قزاقستان ریل به داخل مجموعه انبار سردخانه هم کشیده شده تا کالای فاسد شدنی بدون وقفه پس از تخلیه از واگن یخچال دار در سردخانه بارگذاری شود

وی افزود: انتقال کالا از چین تا اینچه برون با مسیرریلی حدود ۱۵ روز طول می‌کشد در حالی که حمل این کالا از جنوب ۴۰ روز به طول می‌انجامد؛ با راه اندازی ریل اینچه برون به شاهرود ضمن کاهش چشمگیر هزینه ها، زمان انتقال هم سرعت می‌یابد از سوی دیگر باید گفت مکاتبه بین وزرای اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی برای ساخت راه آهن آینچه برون به شاهرود صورت گرفته و قرار شده تامین اعتبار این پروژه در در بودجه ۱۴۰۱ دیده شود در نتیجه اعتبار مورد نیاز پروژه راه آهن به اینچه برون معادل ۲۰۰ میلیون یورو برای ۱۸۲ کیلومتر خط راه آهن است.

دولت توان تامین اعتبار ندارد
علی رغم اینکه بسیاری از مدیران به راه اندازی مسیر ریلی اینچه برون به شاهرود تاکید دارند و بسیاری از فعالان اقتصادی آن را گامی بلند در راستای توسعه اقتصادی استان می‌دانند اما یک دکترای اقتصاد به بررسی صرفه و توجیه اقتصادی پروژه راه آهن تاکید می‌کند و می‌گوید: باید مهندسی دقیق با رویکرد ۵۰ الی ۱۰۰ساله انجام شود که و این نکته مد نظر قرار گیرد که با ایجاد کریدور شمال به جنوب می‌توان بخش زیادی از بازار آسیای میانه راجذب کرد.

عقیل راشدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که دولت به تنهایی قادر به تامین اعتبارات این طرح عمرانی نیست، می‌افزاید: با این وضعیت بودجه بعید به نظر می‌رسد که دولت بتواند به تنهایی اعتباری در این بخش بگذارد، راه اندازی این پروژه مشروط به ورود سرمایه گذار، فاینانس یا چاپ اوراق مشارکت معتبر از سوی وزارت اقتصاد است.

او کالاهای وارداتی از کشورهای همسایه را مساله گندم، ذرت، فلزات رنگین و سنگ زینتی می‌داند و می‌گوید: غیر این چیزی از کشورهای همسایه متصور نمی‌شود چون روسیه اقتصاد پویایی در بخش تولید ندارد لذا باید دید کشورهای همسایه چه میزان تولید ناخالص داخلی دارند اصولا قرار است کالا از سمت ایران به کشورهای اورآسیا صادرشده و از آن طرف به داخل کشور وارد شود.

اهمیت پروژه
این کارشناس حوزه اقتصاد تامین منابع مالی این پروژه را دارای اهمیت می‌داند و می‌گوید: صرف وعده به مردم برای راه اندازی این طرح عمرانی کافی نیست و باید برای آن ردیف اعتباری دید که با توجه به شرایط مالی فعلی دولت بعید به نظر می‌رسد.

موضوع راه اندازی راه آهن اینچه برون به شاهرود در سنوات گذشته هم مطرح شده اما پس از مدتی بلاتکلیف رها شد، پس بهتر است در ابتدا شرایط بودجه و ردیف اعتباری آن دیده شود

راشدی به پرهیز از وعده‌های هیجانی دولت به مردم تاکید می‌کند و می‌افزاید: موضوع راه اندازی راه آهن اینچه برون به شاهرود در سنوات گذشته هم مطرح شده اما پس از مدتی بلاتکلیف رها شد، پس بهتر است در ابتدا شرایط بودجه و ردیف اعتباری آن دیده شود.

راه آهن ردیف اعتباری ندارد

تامین اعتبار پروژه راه آهن موضوعی است که مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح توسط مسئولان در گذشته هم پیگیری شده اما هنوز ردیف اعتباری ندارد. به گفته علی اصغر رفیعی نژاد، پس از تخصیص اعتبار به این پروژه باید طرح مطالعاتی آن انجام شده و سپس به مرحله اجرا برسد که در آن زمان شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان برای اجرای پروژه ورود پیدا می‌کند.

با توجه به اهمیت اقتصادی ایجاد مسیر ریلی راه آهن اینچه برون به شاهرود برای استانی مانند گلستان که در حال حاضر سرانه درآمد مردم آن پائین‌تر از سرانه درآمد کشور است، به نظر می‌رسد تدوین راه حلی برای تامین اعتبارات این پروژه ضروری است. بنابراین انتظار می‌رود تا نمایندگان استان و مدیران مرتبط در این بخش برای جذب اعتبارات مورد نیاز گام‌های نخست این پروژه قدم بردارند.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      تکمیل راه اهن شمال بااتصال قایم شهربه چاستان گیلان هم میتکاندصرفه اقتصادی وبن بست راه اهن راخارج کند