۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵
بازارهای دارایی تا پایان سال ظرفیت جهش ندارند
کارشناس مسائل اقتصادی:

بازارهای دارایی تا پایان سال ظرفیت جهش ندارند

علوی‌راد، کارشناس اقتصادی گفت: هیچ کدام از بازارهای دارایی تا پایان سال ظرفیت جهش نخواهد داشت و در سه‌ ماهه پایانی سال التهاب زیادی را در این بازارها شاهد نخواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس علوی‌راد، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با ادامه روند کاهشی نرخ تورم در آذرماه خوشبختانه شاهد شروع اتفاقات مثبتی خواهیم بود که به نحوی در کاهش انتظارات تورمی و ثبات نسبی در بازارها به خصوص بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: هرچند به نظر می‌رسد بانک مرکزی می‌توانست مداخله فعالانه‌تری را در بازار ارز اجرا کند و در واقع نرخ ارز را در کرانه‌های پایین‌تری نگه دارد که بعدها با اتفاقات غیراقتصادی قیمت ارز بالا نرود، اما در حال حاضر با ادامه روند کاهشی نرخ تورم در آذرماه نیز می‌توان گفت تقاضای خرد از بازار خارج خواهند شد و به بازارهای دیگر منتقل می‌شوند.

علوی‌راد تصریح کرد: اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داده و نرخ‌ها از کرانه میانگین حداقل میان مدت خود خارج شده است، دلایل اقتصادی خیلی روشنی ندارد. حتی توده‌های مردم هم می‌دانند که این امر ناشی از التهابات انتظاراتی منعکس شده از مذاکرات است که کاملا هم طبیعی است. به هر حال نفس نشست و برخاست‌ها سیگنال‌های متفاوتی دارد که بر بازار اثرگذار است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: مردم و تقاضاهای خرد پذیرفته‌اند که آن چیزی که در حال حاضر در بازار آزاد شاهد هستیم و به دنبال آن کاری که دولت در صرافی ملی مدیریت می‌کند، ناشی از فاکتورهایی است که بُعد زمانی آن اولا خیلی طولانی نیست؛ ثانیا همانطور که توانسته است کرانه‌های بالا را رقم بزند با یک حرکت مثبت که ضد انتظارات باشد می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

وی افزود: به نظر من هیچ کدام از بازارهای دارایی تا پایان سال خیلی ظرفیت جهش نخواهد داشت به این دلیل که همین حالا با مشاهده دیگر دارایی‌ها می‌بینیم که نسبت به فروردین ۱۴۰۰ میانگین رشد اصلا جهش نداشته است. بنابراین در فصل پایانی سال نیز انواع دارایی‌ها جهشی نخواهند داشت چرا که جذابیتی هم وجود ندارد.

علوی راد گفت: اما در صورت خارج شدن تقاضای خرد از بازار ارز، سرمایه‌های مردم بیشتر به سمت بازار طلا خواهد رفت. هرچند باز هم میانگین رشد این بازار نیز در سال ۱۴۰۰ جذابیت خاصی نداشته و ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تغییرات فصلی، اظهار کرد: در همه ادوار در این فصل، تقاضا برای ارز به دلایل مختلف سال نو میلادی، تسویه حساب ارزی و پایان سال خودمان تغییراتی داشته که طبیعی است.  

به گفته او، مردم در ماه‌های پایانی سال تا حدودی شاید منفعل عمل کنند و وارد بازار خاصی نشوند چرا که تا حد زیادی بازارها از نوسانات زیاد فاصله گرفته‌اند و در یک مدار نسبتا ثابت قرار می‌گیرند.

علوی راد ادامه داد: به باور من، خیلی مهم است که نرخ تورم آذرماه هم کاهشی شد. در واقع با ادامه روند مهر و آیان ماه شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود که سرآغازی برای تحولات آینده است. نکته مهم این است که هر سه نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه کاهشی بودند که این روند در آذماه نیز در آخرین آمار منتشر شده نیز ادامه داشت و در این صورت ۳ماه متوالی شاهد کاهش نرخ تورم بودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در این شرایط مردم ایران آرام آرام می پذیرند که دولت سیزدهم در عمل نگرش ضد تورمی دارد که این موضوع کمک خیلی خوبی به ۳ ماهه پایانی سال دارد و به دنبال آن انتظارات تورمی هم قطعا کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت این امر می‌تواند مبنای خروج تقاضاهای خرد از بازار ارز و جابجایی‌ها در بازارهای مختلف باشد چرا که به ثبات نسبی خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با ادامه دار بودن روند کاهشی نرخ تورم در آذرماه، در ۳ ماهه پایانی سال التهاب زیادی در بازارها نخواهیم داشت مگر اینکه تغییر منفی اساسی در خروجی مذاکرات وین داشته باشیم که شخصا باور ندارم چنین اتفاقی رخ دهد.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha