۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
۴۴۰هزار متر پروژه جدید در برنامه توسعه و عمران امید| اقبال مردم بعد از توافق به مسکن بیشتر می شود
مدیر عامل شرکت توسعه و عمران امید مطرح کرد

۴۴۰هزار متر پروژه جدید در برنامه توسعه و عمران امید| اقبال مردم بعد از توافق به مسکن بیشتر می شود

​​​​​​​محمدی شکیب، مدیر عامل شرکت توسعه و عمران امید به بازار گفت: ۳۲ پروژه فعال با متراژی بالغ بر ۲۵۰ هزار متر مربع در استان‌ های تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غیره در دست اجرا است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شرکت توسعه و عمران امید که از سال ۷۸ فعالیت جدی خود را در زمینه ساختمان سازی آغاز کرده است، ‌ از سال گذشته با توجه به گستردگی فعالیت هایی که در زمینه ساخت و ساز واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، اقامتی، گردشگری در استان هایی اعم از تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، قزوین، اصفهان و غیره دارد، توانسته وارد بورس شود.

هر چند سال گذشته وضعیت این بازار چندان مناسب نبود و ریزش ارزش سهام های بسیاری از شرکت ها باعث کاهش اعتماد مردم شد اما توسعه و عمران امید در همان شرایط نیز توانست سودآوری معقولی داشته باشد. علاوه بر این طی یک سال مالی گذشته به گفته شاهین فارسی، مدیرعامل گروه توسعه ساختمان تدبیر سود ثامید توانسته با رشد ۲۹۰ درصدی رو به رو شود که همین موضوع نوید بخش آینده روشن برای این مجموعه است. در این رابطه مجید محمدی شکیب، مدیرعامل شرکت توسعه و عمران امید در گفتگو با «بازار» توضیح می دهد.

شرکت توسعه و عمران امید در زمینه های تامین مسکن، پروژه‌ های تجاری، اداری و اقامتی از طریق تامین زمین و خدمات مهندسی فعالیت دارد. همچنین این مجموعه توانسته طی دو سال گذشته با افزایش سرمایه ۱۷.۵ برابری سرمایه خود را به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برساند

* چند سال از آغاز به فعالیت شرکت توسعه و عمران امید می گذرد؟ همچنین  بفرمایید عمده فعالیت های ساخت و ساز این مجموعه در چه زمینه هایی است؟
شرکت توسعه و عمران امید در سال ۷۸ به ثبت رسید و از آن تاریخ تاکنون در زمینه های تامین مسکن، پروژه‌ های تجاری، اداری و اقامتی از طریق تامین زمین و خدمات مهندسی فعالیت دارد. طی دو سال گذشته افزایش سرمایه ۱۷.۵ برابری را داشتیم و اکنون نیز  سرمایه شرکت به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در شهریور ۹۹  شرکت توسعه و عمران امید با نماد ثامید وارد بورس شد.

* اشاره کردید به این که از سال ۹۹ وارد بورس شده اید، ‌بفرمایید وضعیت بازار گردانی و حمایت از سهام داران شرکت، چگونه انجام میشود؟
از طریق سهام دار اصلی قراردادی با یک بازار گردان بسته شده است که نقش حمایت از سهام‌ داران را به عهده دارد. ارتباط کارگزار بیشتر با هلدینگ است که سهام دار اصلی شرکت است. برنامه‌ هایی هم برای افزایش حمایت از سهم داریم  که در چارچوب قانونی و بر اساس روال خود انجام می شود.

* برای تأمین مالی از بورس چه برنامه هایی دارید و چه اقداماتی انجام می دهید؟
بحث انتشار اوراق اجاره در دستور کار قرار دارد و براساس آنچه برنامه ریزی شده با ابزار ها و راه کار های مالی پیش می رویم. این  نکته حائز اهمیت است که شرکت تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده است و بدهی مالی هم ندارد. همچنین در باز پرداخت اوراق اجاره مشکلی نداریم و به نظر می رسد بتوانیم با این روش کار تأمین مالی را برای ایجاد تحزک جذاب در فعالیت ها  ادامه دهیم.

* اشاره کردید که تاکنون هیچ تسهیلات مالی دریافت نکرده اید، بفرمایید بحث سود‌ آوری شما در این سال مالی چگونه بوده است؟
شرکت توسعه و عمران امید، زمین‌ های خود را از قبل خریده است و با شرایط خیلی رقابتی نسبت به دیگر شرکت‌ هایی که در این زمینه کار می‌ کنند، نسبت به خرید زمین اقدام می کند. به طور کلی ۱۰ درصد پیش پرداخت دارد و مابقی را به صورت اقساط خریداری می کند. بنابراین قیمت تمام شده و دفتری آن بسیار پایین است.

همچنین با توجه به رشدی که بازار در فروش دارد و به همان میزان سودی که شرکت دارد، بسیار بالاتر از رقبا است. به نحوی که در همین امسال، شرکت حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد سود خالص داشته است و این نشان می‌ دهد که نسبت به شرکت‌ های رقیب توانسته ایم سود آوری بسیار بالایی را کسب کنیم. سود سال خالص سال جار نسبت به سال قبل بیش از سه برابر خواهد بود.

* هدف گذاری شما برای قیمت سهام در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چگونه است؟
بهای سهام هر شرکت را ارزش دارایی‌ های آن مشخص می‌ کند. شرکت توسعه و عمران امید، با توجه به این که در زمان عرضه با رقم ۱۷۵ تومان عرضه شد و در این مدت با توجه به رشدی که مسکن داشته است، به طور طبیعی ارزش سهام شرکت هم بالا رفته است؛ اما آنچه تمام شرکت‌ ها و سهام ما را تحت تأثیر قرار داده است، وضعیت نابسامان و نامساعد بازار است که باعث شده این رشد واقعی نباشد؛ اما عملکرد شرکت‌ ها باعث می‌ شود که قیمت سهام شان همچنان بالا بماند. شرکت توسعه و عمران امید هم از این قضیه مستثنی نیست.

بنابراین در صورتی که کمی شرایط مساعدتر شود، به طور حتم قیمت سهام ما نیز بالا خواهد رفت و با سودی که در سال آینده برای عملکرد سال خود نشان خواهیم داد ارزش سهام مان هم افزایش خواهد یافت. بر این اساس پیش بینی که انجام داده ایم برای میان مدت، ارزش سهام امید حد اقل به ۲۰۰ تومان و برای بلند مدت تا ۵۰۰ تومان به راحتی دست خواهد یافت.

زمانی وارد بازار بورس شدیم که شاخص بازار سهام به شدت دچار رکود و نزول بود و به طور طبیعی از این رشد منفی بی ‌نصیب نماندیم؛ اما با توجه به اینکه سود امسال ۳ برابر سال گذشته است، نه تنها توانستیم به چشم اندازی که در نظر گرفته بودیم برسیم بلکه حتی به سودی فراتر از سود برنامه سال مالی مان رسیدیم

* رشد نماد ثامید در یک سال مالی گذشته چقدر بوده است؟
متأسفانه زمانی وارد بازار بورس شدیم که شاخص بازار سهام به شدت دچار رکود و نزول بود. بنابراین در بدترین زمان ممکن وارد بازار بورس شدیم و به طور طبیعی از این رشد منفی بی ‌نصیب نماندیم و در مواردی پایین ‌تر از قیمت عرضه ‌مان بودیم؛ اما با توجه به اینکه سود امسال ۳ برابر سال گذشته است، نه تنها توانستیم به چشم اندازی که در نظر گرفته بودیم برسیم بلکه حتی به سودی فراتر از سود برنامه سال مالی مان رسیدیم.

بنابراین اطمینان دارم که قیمت سهام شرکت از این هم بالاتر می رود. وقتی تمام اطلاعات توسعه و عمران امید در بورس افشا شود، به طور حتم سهام ما را با تأثیر مثبت مواجه خواهد کرد.

* بر اساس همان مشکلاتی که سال گذشته برای بازار سرمایه رخ داد و به آن اشاره کردید، اعتماد بخشی از جامعه و سرمایه گذاران به این حوزه کاهش یافته است. به نظر شما به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت دارید، چه باید کرد که دوباره اعتماد مردم و سرمایه گذاران به این بخش برگردد؟
همان طور که گفتید، به دلیل شرایط نامساعد بورس، اعتماد عموم سهام داران، به خصوص بخش حقیقی نسبت به بورس خیلی کم شده و بسیاری سرمایه خود را از بورس خارج کردند. این اتفاق منجر به این شد که به صورت پی در پی با خروج سرمایه‌ ها، وضع بورس هم بحرانی‌ تر شود.

حالا در دو بعد می‌ توان اعتماد مردم را برگرداند. یکی بخش کلان است که دولت با تزریق نقدینگی و حمایت از بورس می‌ تواند اعتماد مردم را برگرداند. دوم از بعد شرکت ها از جمله توسعه و عمران امید، به طور طبیعی عملکرد مثبت و ارائه اطلاعات شفاف در سامانه کدال، می‌ تواند باعث جلب اعتماد مردم و افزایش اقبال شان نسبت به سهام شرکت ها شود.

* دو بخشی که به آن اشاره کردید به تصمیم دولت و شرکت ها بر می گشت، در زمینه بورس چه توصیه ای به مردم دارید تا کمتر از چنین فضایی متضرر شوند؟
از آن جا که عملکرد شرکت توسعه و عمران امید در مقایسه با سایر شرکت‌ های فعال در صنعت ساختمان، بسیار بهتر است و نشان دهنده این هم سودی است که بین سهام‌ داران تقسیم خواهد شد، درخواست ما این است که مردم با مطالعه بهتر وارد بازار شوند و دنبال سود فوری و نوسان‌ گیری نباشند. سعی کنند به عنوان یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت به این قضیه نگاه کنند تا منافع آن نصیب شان شود.

چه توافق بین المللی صورت بگیرد یا نگیرد، شرایط برای حوزه مسکن افزایشی خواهد بود. اگر توافق نشود و قیمت ارز بالا می رود و قیمت مسکن هم از بعد قیمت مصالح بالا می‌ رود. اگر هم توافق انجام شود، مردم باز به سمت سرمایه‌ گذاری‌ های غیر منقول و با ثبات بیشتر هجوم می‌ آورند

* آینده بورس را با توجه به بودجه دولت، تحریم های بین المللی و یا توافق احتمالی، در حوزه  فعالیت خود چگونه می بینید؟
در بعد اول، رشد قیمت‌ ها و تورمی که وجود دارد، باعث می‌ شود که قیمت مسکن بالا برود. در مقاطعی ممکن است که ما دچار رکود تورمی شویم، اما در نهایت به دلیل افزایش قیمت‌ ها همیشه رشد صعودی داشته است. در برخی موارد ممکن است فقط رکود داشته باشیم.

همچنین قیمت مصالح تابع نرخ ارز است و هر چه قیمت ارز بالاتر برود، به طور طبیعی قیمت مصالح و مسکن را هم بالا خواهد برد. به نظر بنده چه توافق بین المللی صورت بگیرد یا نگیرد، شرایط برای حوزه مسکن افزایشی خواهد بود. به این جهت که اگر توافق نشود و قیمت ارز بالا برود، قیمت مسکن هم از بعد قیمت مصالح بالا می‌ رود. اگر هم توافق انجام شود که امیدواریم که صورت بگیرد و شرایط اقتصادی کشور ثبات پیدا کند، مردم باز به سمت سرمایه‌ گذاری‌ های غیر منقول و با ثبات بیشتر هجوم می‌ آورند. چون تجربه و روند ها نشان داده است که ملک در ایران یکی از با ثبات‌ ترین سرمایه ‌گذاری‌ ها است و سود آوری آن به شدت همواره بالا بوده است.

شرایط که مقداری ناپایدار می‌ شود، مردم به سمت دارایی‌ های منقول، مثل ارز، طلا، حتی خودرو و غیره می‌ روند اما اگر شرایط کمی بهتر شود، مردم به طور حتم بیشتر به سمت مسکن می‌ آیند. در هر صورت شرایط خودمان را شرایط خوب و امنی می‌ بینیم، چون مسکن همیشه این طور بوده است.

اکنون ۳۲ پروژه فعال با متراژ ۲۵۰ هزار متر مربع در استان‌ های تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، قزوین و اصفهان داریم

* با توجه به این که حوزه فعالیت شما ساخت و ساز است، الان چه پروژه‌ هایی را در دست دارید و چه تعداد طرح را به سرانجام رساندید؟

شرکت توسعه و عمران امید ۲۳ سال است که فعالیت هایی از قبیل سرمایه‌ گذاری و ساخت مسکن را انجام می‌ دهد. در همین راستا اکنون ۳۲ پروژه فعال با متراژ ۲۵۰ هزار متر مربع در استان‌ های تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، قزوین و اصفهان داریم. این پروژه‌ ها بسته به نوع خودشان از ۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت دارند.

تا سال ۱۴۰۰، ۲۰ پروژه را با متراژ ۱۳۲ هزار متر تکمیل کردیم و تحویل دادیم. پروژه‌ های آتی مان هم در استان‌ های خوزستان، آذربایجان شرقی، هرمزگان، خراسان رضوی،  البرز و تهران قرار دارند. در هرمزگان و در جزیره کیش زمین زیادی داریم که اگر پروژه اول آن را سال آینده کلید بزنیم، متراژ آن به تنهایی در حدود ۲۰۰ هزار متر مربع است.

در استان خراسان رضوی نیز دو پروژه جدید در دست داریم که در سال آتی تعریف می‌ شود و حدود ۸۰ هزار متر است. همچنین دو پروژه در خوزستان با متراژ ۳۲ هزار متر شروع خواهد شد. در آذربایجان شرقی نیز یک پروژه ۴۰ هزار متری در دست داریم و در تهران و البرز هم ۱۰ پروژه با متراژ ۸۰ هزار متر مربع در دست داریم. مجموع این‌ ها منهای استان هرمزگان، ۲۴۰ هزار متر مربع است؛ بنابراین ۴۴۰ هزار متر مربع برای سال آینده و سال‌ های آتی به پروژه‌ های مان اضافه می‌ شود؛ البته یک سری پروژه‌ ها هم از آن طرف تکمیل و از پروژه‌ های در دست، کم می‌ شود.

* اگر بخواهید با سهامدارانتان مستقیم  صحبت کنید ، چه می گویید؟ 
به سهام‌ داران عزیز عرض می‌ کنم که به شرکت توسعه و عمران امید اعتماد کنند. به طور حتم شرایط آینده بازار مسکن و به ویژه شرکت ما خیلی بهتر از شرایط فعلی مان است. همان طور که گفتم، در سرمایه‌ گذاری خودشان باید دید بلند مدت داشته باشند. کمی تامل کنند، چون وقتی سهم شان را سریع می‌ فروشند، خودشان در کاهش ارزش سهام نقش آفرینی می کنند و ضرر مضاعف هم به خودشان و هم به دیگر سهام‌ داران می زنند. اگر تامل کنند و با دید بلند مدت فعالیت کنند، به طور حتم خبرهای خوبی در آینده داریم و شرکت امید راه خیلی خوبی به سمت آینده دارد.

کد خبر: ۱۲۵٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha