۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
افزایش پروازهای عبوری از ایران| ضرورت بروز شدن و نصب سیستم‌های ناوبری جدید
«بازار» گزارش می دهد

افزایش پروازهای عبوری از ایران| ضرورت بروز شدن و نصب سیستم‌های ناوبری جدید

در حالیکه چند صباحی بود میزان پروازهای عبوری از ایران کاهش و اکثر ایرلاین ها، کشور عراق را برای پرواز انتخاب می کردند خبرها حاکی از این است که رشد پروازها این مساله را تا حدودی مرتفع کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: چندی پیش در فضای مجازی خبری مبنی بر اینکه تصمیمات اشتباه باعث شده تا پروازهای بین المللی و خارجی به سمت فضای عراق بروند و این اقدام کشور و سازمان هواپیمایی کشوری را از یک منبع درآمدی دیگر محروم کرد. اما گزارش ها حاکی از این است که این افزایش رفت و آمد از عراق به دلیل نصب سیستم ناوبری بروز در عراق است و نه موضوع دیگری.

حسین ترنجی جهرمی، کارشناس صنایع هوائی و فضائی، مهم ترین راهکارهای توسعه ناوگان حمل و نقل را اصلاح ساختار مدیریت در کشور عنوان کرد و می گوید: با توجه به مشکلات موجود تحریم ها خیلی کم اثرند، چون در ایران شرکت‌های سازنده خوبی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد ولی تمایلی به بهره‌مندی و حمایت از این شرکت‌ها وجود ندارد.

این اظهارات در کنار برخی آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که با اتمام همه گیری کرونا و کاهش محدودیت ها به نظر می رسد که باید از شرکتهای سازنده داخلی برای به روز شدن سیستم های پروازی و بهره مندی از پرواز ایرلاین های خارجی از آسمان ایران نهایت استفاده را برد.

در مورد پروازهای عبوری از فضای آسمان ایران فقط در آبان ماه امسال ۳۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش دیده می‌شود. پس این اخبار چندان اخبار صحیحی نیست

اما سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در حاشیه نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در پاسخ به این پرسش که آیا میزان رفت آمد ایرلاین های خارجی از ایران کاهش و به جای آن فضای عراق در نظر گرفته شده است؟ گفت: ابتدا باید در خصوص برخی اخبار منتشر شده اعلام کنم که این اخبار چندان هم صحیح نیست اما در مورد پروازهای عبوری از فضای آسمان ایران فقط در آبان ماه امسال ۳۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش دیده می‌شود. پس این اخبار چندان اخبار صحیحی نیست.

وی افزود: هم اکنون شرکت‌های هواپیمایی لوفتهانزا و اتریش پروازهای خود را به ایران آغاز کرده‌اند و درخواست‌های متعدد دیگری هم برای صدور مجوز پرواز رسیده که در حال بررسی است و مسیر بازگشت ایرلاین‌های اروپایی به ایران از طریق انجام پرواز مستقیم یا ترانزیت رو به بهبود است.

افزایش پروازهای عبوری از ایران | ضرورت بروز شدن و نصب سیستمهای ناوبری جدید

امکان پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را از ۱۳۲ مسیر بطول ۸۸ هزار کیلومتر از آسمان ایران داریم و آسمان کشور برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال حاضر امکان پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را از ۱۳۲ مسیر بطول ۸۸ هزار کیلومتر از آسمان ایران داریم و آسمان کشور برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد.

سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال‌هایی که روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری داشتیم، کاهش پرواز عبوری داشتیم، اما این شاخص در سال جاری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران در روز رسیده است.

آنطور که از رویکرد جدید در بودجه ۱۴۰۱ بر می آید به نظر می رسد که باید نمایندگان مجلس به خوبی به این موضوع واقف باشند و تمام موارد پیش بینی نشده را چه به هنگام ادامه تحریم ها و چه لغو تحریم ها برای فضای کشور در نظر بگیرند و از توان شرکت های داخلی برای بی اثر کردن تحریم ها بهره ببرند. چرا که اگر فضای عراق به جای فضای ایران برای ایرلاین ها انتخاب شود قطعا می تواند از درآمدهای کشور بکاهد.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha