۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
سرمایه گذاری ۸ میلیارد تومانی در حوزه صنایع دستی همدان| ۱۲ طرح در قهاوند اجرا می شود
گزارش خبری؛

سرمایه گذاری ۸ میلیارد تومانی در حوزه صنایع دستی همدان| ۱۲ طرح در قهاوند اجرا می شود

همدان- امسال ۱۲ طرح اقتصادی اشتغال زا در قهاوند اجرا خواهد شد که در نخستین قدم فاز اول کارگاه سفالگری روستای «بوبوک‌آباد» با هشت میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان عصر یکشنبه در آیین افتتاحیه کارگاه سفالگری در روستای «بوبوک آباد» شهر قهاوند مطرح کرد: این کارگاه می تواند قدم مناسبی برای تولید و اشتغال باشد.

ظاهر پورمجاهد با تاکید بر اینکه باید همه ما مسئولین امنیت را در همدان به نحوی برقرار کنیم که سرمایه گذار با آسودگی خاطر کارش را انجام دهد، گفت: در استان همدان با همدلی و وفاق، ارتباط خوب و همراهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم این روند مستمر باشد، عنوان کرد: در شهر قهاوند چند طرح خوب در دست اجرا است؛ طرح هایی چون مجتمع یاس که سرمایه گذار آن از خارج از استان به این شهر آمده و در تلاش است که ۱۲ طرح را پیش ببرد.

اجرای ۱۲ طرح اقتصادی اشتغال زا در قهاوند
پورمجاهد با بیان اینکه پنج طرح از آن هم اکنون آغاز و در حال پیش روی است، مطرح کرد: به گفته سرمایه گذار در دهه فجر سال جاری سه طرح آن افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان به ایجاد دامداری ۶ هزار راسی شستا در این شهر اشاره کرد و افزود: اگر این دامداری با نیمی از ظرفیت هم کار کند، حرکت بسیار خوبی است.

وی با اشاره به افتتاح واحد تولیدی در عرصه سفال و سرامیک در این شهرستان، گفت: سرمایه گذار این واحد بیان کرده که بازار مربوطه برای فروش این تولیدات را دارد و ما نیز از این سرمایه گذار حمایت می کنیم تا طرح توسعه مربوطه را اجرایی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان عنوان کرد: قریب به ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد در اختیار کمیته امداد حضرت امام (ره) استان همدان است که در حوزه اشتغال و تولید به ازای سرانه هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کند.

پورمجاهد با بیان اینکه اگر کارفرما در کارگاهی از نیروهای تحت پوشش کمیته امداد به کار گیرد، می تواند از این تسهیلات بهره مند شود؛ گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان نیز در اختیار اداره کل بهزیستی استان همدان است.

وی با بیان اینکه برای این تسهیلات بانک های مربوطه نیز مشخص هستند، مطرح کرد: طرح های تولیدی در این مسیر می توانند وارد کار شوند.

سرمایه گذاری ۸ میلیارد تومانی در حوزه صنایع دستی همدان| ۱۲ طرح در قهاوند اجرا می شود

پورمجاهد در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان نیز در اختیار تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است که در رابطه با طرح های کوچک خانگی و در قالب مشاغل خانگی صرف می شود، ادامه داد: از سویی، تسهیلاتی در قالب بند الف تبصره ۱۸ وجود دارد که نظام جمهوری اسلامی و دولت آن ها را در نظر گرفته تا افراد در طرح های بزرگ وارد کار شوند.

وی در این راستا از طرح فرآوری سیلیس در جوکار ملایر نام برد و گفت: برای این طرح بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از محل این تسهیلات وام گرفته شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بخش خصوصی وارد کار کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در ادامه صحبت های خود گفت: افرادی که بومی این شهر هستند باید در این شهر اشتغالزایی و تولید را در پیش بگیرند.

سرمایه گذاری ۸ میلیارد تومانی در حوزه صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با اشاره به افتتاح فاز اول کارگاه سفالگری روستای بوبوک‌آباد با هشت میلیارد تومان سرمایه گذاری مطرح کرد: این پروژه، ظرفیت ایجاد ۳۰ فرصت شغلی و تولید ۳۰۰ تن سفال در سال را در حوزه صنایع دستی دارد.

علی مالمیر با بیان اینکه این کارگاه می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه بسیار موثر باشد، مطرح کرد: شهرهای جهانی و ملی در حوزه صنایع دستی و کانون‌های صنایع دستی استان در حوزه ایجاد اشتغال بسیار موثر بوده‌اند.

در حال حاضر، در استان همدان بیش از ۴۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان همدان بیش از ۴۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند، عنوان کرد: شهرستان هایی چون لالجین، ملایر، تویسرکان و روستاهای مختلف استان مانند اشترمل و داویجان کانون صنایع دستی هستند و توانسته‌اند منطقه را تحت تاثیر قرار دهند.

مالمیر ادامه داد: به زودی در منطقه قهاوند دوره‌های آموزش در حوزه سفال و نقاشی روی سفال برگزار خواهد شد که امید است با این روند، شاهد ایجاد کانون جدید صنایع دستی در حوزه سفال در این منطقه باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان عنوان کرد: استان همدان با وجود شهر جهانی سفال رهبری این صنعت را در سطح کشور بر عهده دارد، بدین سان هم اکنون امکانات در این عرصه فراهم است و می توان در نقاط دیگر استان از این الگو استفاده و ظرفیت‌های گردشگری را نیز تقویت کرد.

سرمایه گذاری ۸ میلیارد تومانی در حوزه صنایع دستی همدان| ۱۲ طرح در قهاوند اجرا می شود

فرماندار شهرستان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه روستای بوبوک آباد در عرصه کشاورزی همواره مطرح بوده است، عنوان کرد: افت آب های زیرزمینی می طلبد که تغییر روش دهیم و به سمت و سوی تغییر روش در کار و اقتصاد و معیشتمان قدم برداریم.

محمدعلی محمدی مطرح کرد: باید از ظرفیت های طبیعی که در اختیارمان است، بهینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: این روستا هم اکنون در عرصه تولید سفال در مسیر حرکت است و می تواند در عرصه قالیبافی نیز قدم بردارد.

محمدی خواستار احیای مجدد تولید گبه و گلیم در شهر قهاوند شد و افزود: بستر لازم در این منطقه فراهم است و باید اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در این عرصه زمینه را مهیّا سازد.

فرماندار همدان ادامه داد: در بحث بازاریابی بایستی تلاش کرد بدین سان حال که شاهد افتتاح کارگاهی در عرصه تولید صنایع دستی هستیم باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

اگر قرار است برای بازار اقلیم کردستان عراق، ترکیه، آسیای میانه و غیره تولید داشته باشیم باید ذائقه آن ها را شناسایی کنیم و سپس در عرصه تولید قدم برداریم

محمدی با تاکید بر اینکه بایستی در این عرصه مخاطب شناس باشیم، گفت: اگر قرار است برای بازار اقلیم کردستان عراق، ترکیه، آسیای میانه و غیره تولید داشته باشیم باید ذائقه آن ها را شناسایی کنیم و سپس در عرصه تولید قدم برداریم.

وی تاکید کرد: باید در این عرصه تیمی که پای کار آمده به موضوع بازاریابی توجه و در این عرصه مسئولین اداره کل میراث فرهنگی استان همدان نیز وارد کار شوند.

فرماندار شهرستان همدان در پایان با بیان اینکه باید بستر کار برای جوانان همدانی را مهیّا سازیم، گفت: باید قدم هایمان به نحوی برداشته شود که شاهد این نباشیم که جوانانمان برای کار به استان های دیگری چون قم و تهران و غیره مهاجرت می کنند.

کد خبر: ۱۲۴٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha