۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
 ۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان صرف پیشرفت کشور شود
سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا:

۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان صرف پیشرفت کشور شود

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا اظهار کرد: ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار در سال یارانه پنهان سوخت ماست درصورتیکه باید این مبلغ را برای پیشرفت کشور و عدالت هزینه می کردیم.

به گزارش بازار، محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: این یک اشتباه رایج است که عده ای می گویند اگر می خواهید قیمت ها را جهانی حساب کنید حقوق ها را هم جهانی حساب کنید چون معمولاً این افراد فرق قیمت جهانی و قیمت در جهان را نمی دانند.

وی افزود: قیمت جهانی به معنای ارزان ترین قیمت عمده فروشی سوخت اعم از خام و فرآورده است و بنابراین برایمان فرقی ندارد که خریدار انرژی از ما سومالی فقیر باشد یا ژاپن ثروتمند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با انتقاد از قیمت های کنونی حامل های انرژی گفت: هر کسی باید به اندازه مقدار مصرفی که دارد پول بدهد و این مابه التفاوت را هم باید به خود مردم پرداخت.

قدیری ابیانه تصریح کرد: اینکه جنگلها حق همه مردم است دلیل نمی شود هر کسی برای خودش درخت قطع کند لذا درست نیست بگوییم دولت در نفتی که میلیون ها سال طول کشیده تا تشکیل شود نقشی ندارد و افراد ثروتمندتر از آن بیشتر بهره ببرند.

وی با اشاره به لزوم افزایش قیمت سوخت گفت: ما سهم افراد را از بنزین و سوخت گرفتیم و مردم را فقیرتر و کپرنشین کردیم.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه ما دو برابر متوسط استاندارد جهانی سوخت مصرف می کنیم گفت: ما جزو مسرف ترین ملت های دنیا هستیم و فقط مصرف گاز ما به اندازه نصف کل اروپاست.

قدیری ابیانه با بیان اینکه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار در سال یارانه پنهان سوخت ماست درصورتیکه باید این مبلغ را برای پیشرفت کشور و عدالت هزینه می کردیم تصریح کرد: یکی از اشکالات بودجه ما این است که شفاف نیست یعنی این ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار هیچ نمودی در بودجه ندارد و ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه کشورهای دنیا اعم از کشورهای فقیر و ثروتمند از سوخت مالیات می گیرند گفت: ما هم به جای اینکه یارانه دهیم باید مالیات بگیریم چون این کار در نهایت به نفع مردم فقیر است نه ثروتمندان.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در پاسخ به این سوال که درصورت پرداخت یارانه انرژی به مردم این تضمینی وجود دارد که قیمت ها بالاتر نروند؟ گفت: طبیعی است که قیمت ها هم افزایشی خواهندشد اما قیمت تمام شده هر کالا بستگی به عوامل مختلفی از جمله حقوق ها دارد که باید به آن رسیدگی شود.

قدیری ابیانه تأکید کرد: ما به جای اینکه طوری قیمت گذاری کنیم که ثروتمندان ۳۰ برابر فقرا از این یارانه استفاده کنند باید کاری کنیم که فقرا هم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha