۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
افزایش۲۰درصدی تولید سیب در کشور| بیشترین افزایش تولید در سیب، نخیلات و پسته رقم خورد
عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در گفتگو با بازار

افزایش۲۰درصدی تولید سیب در کشور| بیشترین افزایش تولید در سیب، نخیلات و پسته رقم خورد

شادلو عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه امسال روند تولید محصولات باغی در مجموع افزایشی بوده، گفت: در سه محصول سیب، نخیلات و پسته بیشترین افزایش ها به ثبت رسیده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: مجتبی شادلو عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در خصوص وضعیت تولید محصولات باغی به خبرنگار بازار گفت: اگرچه شرایط آب و هوایی، خشکسالی و همچنین تورم شدید در حوزه نهاده ها امسال آزار دهنده بود اما در مجموع در بحث تولید وضعیت افزایشی بود و می توان گفت فعالان بخش کشاورزی خود را در این فضا مکلف به ادامه تولید می دانند.

شادلو با بیان اینکه در برخی محصولات باغی نیز به دلیل شرایط حاکم کمی افت تولید داشتیم، تاکید کرد: با این وجود در تولید محصول «سیب» افزایشی بیش از ۲۰ درصد داشتیم و در کنار نخیلات و پسته این سه محصول جزو اصلی ترین افزایش ها بوده است.

وی ادامه داد: پس از آن نیز در دو محصول «کیوی و انار» افزایش تولید بالایی داشته ایم.

محصول پرتقال  در مسیر نوار جنوبی کشور نسبتا افزایش قابل توجهی داشته و در نوار شمالی نیز تقریبا به اندازه سال گذشته تولید داشته ایم

به جز لیمو شیرین در بقیه مرکبات افزایش تولید داشته ایم
شادلو در خصوص وضعیت تولید مرکبات نیز گفت: در بحث مرکبات می توان گفت مرکبات افزایش بوده است به جز لیمو شیرین که کاهش جزئی داشتیم. اما در تمام خانواده های لیمو ترش افزایش قابل توجهی امسال شاهد بودیم.

وی افزود: همچنین پرتقال در مسیر نوار جنوبی کشور به نسبت افزایش قابل توجهی داشته و در نوار شمالی نیز تقریبا به اندازه سال گذشته تولید داشته ایم.

 شادلو با بیان اینکه در محصول نارنگی نیز حدود ۲۰ درصد افزایش داشتیم، افزود: در مجموع تولیدات ما نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است.

بخش عمده ای از باغات کشور به صورت هوشمند مدیریت می شود که این امر نقش بسزایی در پایین آمدن مصرف سموم، جمیع قارچ کشها و حشره کشها دارد

توسعه باغات و هوشمند سازی باغداری؛ راهکارهایی موثر  در افزایش بهره وری است
این عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور در خصوص توسعه باغات نیز اظهار داشت: توسعه باغات کشور به صورت عرضی و همچنین در قالب عمودی قابل توجه است؛ یعنی حتی اگر بر اساس شرایط آبی توسعه عرضی باغات ما محدود شود افزایش بهره وری در باغات ما یک  اصل است چون تنها از این طریق می توان فعلا بر مشکلات غلبه کنند و تولید باغداران را تا حدودی اقتصادی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که به جز توسعه باغات از چه راهکارهای دیگری برای بالا بردن بهره وری باغات کشور استفاده می شود، نیز گفت: در این رابطه راهکارهای نسبتا علمی خوبی به کار گرفته شده است، بحث هوشمند سازی باغات مطرح است و تقریبا بخش عمده ای از باغات در این قالب مدیریت می شود؛ به این معنا که فواصل آبیاری ها، مبارزه با آفات و بیماری ها و غیره به صورت هوشمند انجام می شود که نقش بسزایی در پایین آمدن مصرف سموم و جمیع قارچ کش ها و حشره کش ها دارد.

 شادلو ادامه داد: آنچه می تواند به عنوان یک اصل در کشاورزی ملاک باشد، بحث امنیت غذایی  است. به طوری که در  جوامع توسعه یافته و صنعتی نیز مطرح است؛ یعنی حتی جوامعی که به نوعی اهرم های اقتصادی خاصی دارند و با تولیدات صنعتی اقتصاد خود و جهان را تحت تاثیر قرار می دهند و شاید اهرم اصلی آنها کشاورزی نباشد باز هم در رابطه با تولید کشاورزی با تمام قوا و در قالب نگاه حمایتی از طرف حاکمیت سعی می کنند امنیت غذایی را تامین کنند. این نشانگر حساسیت و اهمیت موضوع است لذا امیدواریم در کشور ما نیز به این مقوله در بحث تخصیص بودجه و دیگر موارد با حساسیت نگاه شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha