۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۹
صندوق تثبیت؛ یار سیزدهم بازار سرمایه
مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر عنوان کرد

صندوق تثبیت؛ یار سیزدهم بازار سرمایه

رویکرد جدید دولت سیزدهم نسبت به صندوق تثبیت می‌تواند فصل جدیدی در بازار سرمایه ایجاد کند و امیدواری به حمایت و ثبات در این بازار را بیش از پیش بیشتر کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر با اشاره به فرازونشیب‌های بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر گفت: گاهی صعودها یا نزول‌های بازار غیرمنطقی و غیرمنصفانه است که از ریسک‌های بیرونی همانند رخدادهای سیاسی یا شرایط پنیک یا ترسی که به بازار غلبه می‌کند، نشأت می‌گیرد. در این شرایط، به کنترل‌کننده‌ای نیاز است تا با مداخله منطقی و به‌جا، بازار را به ثبات برساند.

نوید خاندوزی با اشاره به اینکه مداخله دولت در بازار سهام در کشورهای دیگر نیز مشاهده می‌شود، اظهار کرد: با وجود اینکه اعتقاد بر این است که دولت‌ها نباید در بازار دخالت کنند، اما در شرایط بحرانی، دولت‌ها در بازار دخالت می‌کنند. در کشور ما نیز به دلیل اینکه کشور در شرایط خاصی است، دولت مجبور به مداخله در بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط کنونی، لزوم حضور صندوق تثبیت در بازار بیش از پیش ضروری می‌نماید، تأکید کرد: در شرایط اخیر که ترس نهادینه شده در بازار و نااطمینانی از فضای اقتصادی وجود دارد، حضور صندوق تثبیت به ثبات بازار و حفظ قیمت‌ها در دامنه ارزندگی بازار در می‌انجامد. به بیانی دیگر، صندوق تثبیت از ترس غیرمنطقی که ایجاد شده، می‌کاهد.

صندوق تثبیت یکی از ابزارهای در اختیار دولت است که با بهره‌گرفتن از آن، می‌تواند در حمایت از بازار سرمایه دست به اقدامات موثرتری بزند و لازم است دولت هر چه سریع‌تر و به صورت عملی، از طریق صندوق تثبیت به ثبات بازار کمک کند.
وی با اشاره به منابع صندوق تثبیت ابراز کرد: بخشی از منابع این صندوق از طریق بازار سرمایه تأمین می‌شود. به بیانی دیگر، بخشی از کارمزد تعریف شده توسط سازمان بورس به طور مستقیم به حساب این صندوق واریز می شود و طبیعی است با افزایش ارزش معاملات، این میزان نیز افزایش می‌یابد.

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر ادامه داد: براساس مذاکره‌ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب دارایی به صندوق تثبیت اختصاص داده شود که به پشتوانه آن صندوق تثبیت امکان حمایت از بازار سرمایه را داشته باشد.

خاندوزی ادامه داد: بر اساس این طرح جدید دولت، دارایی سهام در اختیار صندوق تثبیت قرار داده می‌شود و این صندوق با هر شکلی از طریق اوراق تبعی یا هر گونه دیگری، قادر به تأمین مالی می‌شود و با این اقدام، به بازار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دولت که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و از سوی سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است نیز از دیگر منابع مالی صندوق تثبیت است، اذعان کرد: از دیگر محل‌های تأمین منابع این صندوق باید به واریز تدریجی از منابع صندوق توسعه ملی به این صندوق اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صندوق تثبیت نباید به یک بازیگر بازار تبدیل شود، خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت باید در مواقع لزوم به بازار سرمایه وارد شود و نباید یک بازیگری باشد که روندها را در بازار تحت‌تأثیر قرار دهد. با رعایت این شرط، نقش کمک‌کننده صندوق تثبیت در شرایط خاص برای این صندوق حفظ می‌شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha