۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
احیای کارخانه «عظیم خودرو» در بروجرد| حقوق معوق کارگران پرداخت می‌شود
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

احیای کارخانه «عظیم خودرو» در بروجرد| حقوق معوق کارگران پرداخت می‌شود

لرستان- شمارش معکوس برای احیای کارخانه تعطیل عظیم خودروی بروجرد آغاز و قرار است که فعلاً بخشی از مطالبات معوق کارگران پرداخت شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: عظیم خودرو یکی از کارخانه‌های خودروسازی در ایران بود که از سال۷۵در زمینه مونتاژ خودرو فعالیت داشت، شرکتی که در شهر کوچک اشترینان بروجرد نام و نشانی دست و پا کرده بود و حتی در قرارداد با شرکت های خارجی همچون کارخانجات خودروسازی مالزی، "پروتون" تولید می‌کرد.

در وبسایت این شرکت نوشته است: «نخستین محصول این شرکت که با همکاری شرکت پروتون مالزی تولید شده «پروتون ویرا» است که در اصل همان «میتسوبیشی لنسر» بود، محصولی که نخستین بار سال ۸۱ روانه بازار شده، اما عظیم خودرو ظرفیت تولید خودروهای دیگر را نیز به کار گرفت و «پروتون ویرا»، «پروتون جن-۲»، «پروتون ایمپین» و «پروتون ساگا» را نیز روانه بازار کرد.»

در خبرگزاری ها همچنین پیرامون این شرکت آمده است: «هرچند عظیم خودرو با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار دستگاه در سال طراحی شده بود اما برای مدت طولانی تنها پنج هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کرد و در نهایت آذرماه سال ۹۱ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و بیش از ۴۰۰ کارگر آن بیکار شدند.»

بیکار شدن ۱۸۰ کارگر عظیم خودرو
این کارخانه سال ۹۲ دوباره شروع به کار و خودروهای پیکاپ پارس خودرو (ریچ) و ام وی ام ۵۳۰ را نیز تولید کرد، سال ۹۴ نیز با رنگ آمیزی پراید، رنگ و مونتاژ ام وی ام ۵۳۰ و همچنین تولید «بایک» همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد.

نخستین محصول این شرکت که با همکاری شرکت پروتون مالزی تولید شده «پروتون ویرا» است که در اصل همان «میتسوبیشی لنسر» بود

عظیم خودرو بروجرد در سال ۹۶، خودروهای فوتون ساوانا و هن‌تنگ را مونتاژ می‌ کرد و اکنون بیش از هشت ماه از تعطیلی آن می گذرد و ۱۸۰ کارگر آن بیکار شده‌اند ضمن اینکه ۱۱ ماه هم حقوق معوقه دارند. در سفر اخیر هیئت دولت به استان لرستان، وزیر  صمت از این کارخانه بازدید کرد و بنا شد که اقدامات لازم در رابطه با احیای این ظرفیت صورت بگیرد.

احیای کارخانه «عظیم خودرو» در بروجرد | حقوق معوق کارگران پرداخت می‌شود

بررسی مشکلات تولیدی
رئیس کل دادگستری لرستان در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران گفت: «ارزش این کارخانه حدود سه هزار میلیارد تومان است و با ۲۵۰ هکتار زمین توان به‌کارگیری و اشتغال ۷۰۰ نفر را در شرایط ایده‌آل دارد اما در گذشته تعدادی خودرو را پیش فروش کرده که بیش از ظرفیت و بدون مجوز بود و باید نظارت های لازم صورت می‌گرفت در این راستا تعدادی از مردم مالباخته شکایت کردند که امیدواریم با دستورات قضایی، مدیر این کارخانه آزاد و زمینه اشتغالزایی کامل با ظرفیت آن فراهم شود؛ البته موانع قضایی و حقوقی این مجموعه در استان نبوده و پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.»

«محمد رزم با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت ستاد اقتصادمقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جهت راه‌اندازی و احیای این‌قبیل کارخانه‌ها، بیان کرد: کارخانه عظیم خودرو هیچ دیونی نداشته و تسهیلاتی نیز دریافت نکرده که قابل توجه و ارزشمند است و باید رفع مشکلات آن به صورت ویژه پیگیری شود.»

جلساتی برگزار شده است
منصوری رئیس سازمان صمت استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در بحث کارخانه «عظیم خودرو»، وزیر صمت به‌طور جدی ورود کرده و آن را به عنوان یک ضرورت، اولویت و تکلیف کاری در دستورکار قرار داده است.

منصوری افزود: جلسه‌ای با حضور معاون وزارت صمت، معاون صنایع و اعضای وزارتخانه برگزار کردیم که در این جلسه راهکارهای احیا و تولید را با گروه عظیم خودرو در میان گذاشتیم و  بنا شد که هفته آینده مدارک و مستندات مثبت و هر آنچه که در ارتباط با واردات قطعات است، توسط وزارتخانه مورد بررسی قرار بگیرد تا مسیری که می‌توانند قطعات مورد نیاز را وارد کنند، تایید شود که اگر این مسیر وجاهت اجرایی داشته باشد به دنبال فعالیت و بهره برداری از آن برویم و اگر وجاهت اجرایی نداشته باشد به سمت گزینه‌های دیگر حرکت کنیم تا سریعا واحد را به بهره‌برداری برسانیم.

ارزش این کارخانه حدود سه هزار میلیارد تومان است و با ۲۵۰ هکتار زمین توان به‌کارگیری و اشتغال ۷۰۰ نفر را در شرایط ایده‌آل دارد اما در گذشته تعدادی خودرو را پیش فروش کرده که بیش از ظرفیت و بدون مجوز بود

وی با بیان اینکه آنچه که در بحث واردات قطعات اولیه کارخانه عظیم خودرو اهمیت دارد این است که قطعات به چه شکلی قرار است وارد شوند، عنوان کرد: قواعد این است که هر خودروسازی که بنا دارد فعالیت کند باید مدارک مثبت و اسنادی را به وزارتخانه ارائه دهد که آن اسناد، موید شرکت سازنده و یا صاحب برند می‌باشد تا مشخص کنند آیا آن شرکت می‌تواند قطعات مربوطه را تامین کند یا خیر؟ اگر می‌تواند تامین کند تحت چه شرایطی و به چه صورت باید باشد؟

بخشی از مطالبات کارگران پرداخت می‌شود
رئیس صمت لرستان بیان کرد: قرار است که آقایان عظیمی مدیران شرکت عظیم خودرو، اسناد و مدارک خود را تحویل وزارتخانه دهند و وزارتخانه ظرف مدت یک هفته آنها را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود که آیا می‌توانند در بحث واردات قطعات مورد نیاز خود ورود پیدا کنند یا خیر؛ همچنین در موضوع کارگران شرکت عظیم خودرو، قرار بر این است که در همین هفته بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شود.

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه فعال نیست و تولیدی ندارد، گفت: نمی‌توان گفت در چند روز آینده نتایج آن اعلام می‌شود بلکه باید به دنبال بررسی آن براساس اسناد و مدارک باشیم و از این طریق رویه اجرایی آن را دنبال کنیم که در آن صورت نیز با بحث منابع مالی و سایر اقداماتی که باید در این حوزه انجام بگیرد، روبرو هستیم.

وی افزود:  پیرو بحث سفر رئیسی به استان و تاکید مقام عالی وزارت، این کار به‌صورت جدی در دستور کار استان و وزارتخانه است و تلاش می‌کنیم تا انشالله بتوانیم این مشکل را به نحو مطلوب به سرانجام برسانیم.

احیای کارخانه «عظیم خودرو» در بروجرد | حقوق معوق کارگران پرداخت می‌شود

وعده رئیس جمهور برای احیای عظیم خودرو
حجت الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور نیز در سفر به لرستان، در رابطه با کارخانه عظیم خودروی بروجرد، گفت: در مورد از سرگیری فعالیت  این کارخانه، تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شده و فعالیت این کارخانه آغاز خواهد شد با رئیس‌کل دادگستری لرستان هماهنگ شده و نامه حل مشکلات این کارخانه به امضای اینجانب رسیده و امکان از سرگیری فعالیت این کارخانه وجود دارد؛ زیربنای آن موجود است و باید پیگیری شود تا مشکل آن مرتفع شود.

برخلاف استان‌های برخوردار، در لرستان صنایع مادری وجود ندارد که در زیرمجموعه آن صنایع خرد دیگری هم شکل بگیرد که این بی‌توجهی و تبعیض در ایجاد زیرساخت‌ها سبب شده که لرستان علی رغم برخورداری از منابع عظیم خدادادی، در شمار استانهای محروم کشور قرار بگیرد.

نبود صنایع مادر در لرستان 
از طرفی لرستان جولانگاه  مدیران نالایقی است که مبنای عزل و نصب آنها بازی‌های سیاسی است درنتیجه لرستان را سکوی پرتابی برای خود می‌دانند و اراده‌ای برای حل مشکلات و خدمت گذاری ندارند؛ البته معمولاً تخصصی هم برای پیشبرد صحیح امور و مدیریت بهینه در آنها دیده نمی‌شود چون سالهاست که شایسته سالاری از این استان رخت بسته است.

برخلاف استان‌های برخوردار، در لرستان صنایع مادری وجود ندارد

متأسفانه امروز وضعیت لرستان به گونه‌ای است که ضمن قرارگیری در رتبه نخست فلاکت، همان تعداد کارخانجات معدود و کوچکی هم که وجود داشته به تعطیلی کشیده شده و کارگران آنها بیکار شده‌اند که از مهم‌ترین صنایع راکد استان می‌توان به کارخانه‌های «پارسیلون خرم‌آباد»، «فارسیت دورود»، «صدر فولاد لرستان»، «سامان کاشی بروجرد»، «سیمان خرم‌آباد» و «چرم و پوست» اشاره کرد. مردم این بار روی قول رئیس جمهور برای احیای عظیم خودرو حساب کرده‌اند و منتظر عملی شدن وعده‌های دولت هستند.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha