۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
احیای ۹۰ رشته قنات در همدان| امسال ۵ قنات بازسازی می‌شود
مدیر جهادکشاورزی همدان عنوان کرد:

احیای ۹۰ رشته قنات در همدان| امسال ۵ قنات بازسازی می‌شود

همدان - قدیمی گرجای، مدیر جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه طی یک دهه اخبر ۹۰ رشته از قنوات همدان بازسازی و مرمت شده است، گفت: امسال نیز تعداد پنج رشته قنات مرمت خواهد شد.

احمد قدیمی گرجای در گفتگو با خبرنگار بازار احیای قنوات را راهکاری برای پشت سرگذاشتن بحران کم آبی برشمرد و اظهار کرد: احیای قنوات با هزینه‌های کم ضمن پایداری هیچ گونه خسارتی به منابع آب زیرزمینی وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه قنات یک سازه زنده است که همواره باید به آن رسیدگی شود، ادامه داد: امکان دارد قنات دچار ریزش شده و احتیاج به مرمت و بازسازی داشته باشداز این رو با احیای قنوات می‌توان یک منبع دائمی آب در بخش کشاورزی و روستایی ایجاد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی همدان افزود: آب برای بهره برداران کشاورزی از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در این راستا نمی‌توان از نقش قنات در این مهم چشم پوشی کرد.

وی با اشاره به اینکه سازه قنات دارای ارزش زیادی است و هر ساله اعتباراتی برای بازسازی و مرمت قنوات تخصیص داده می‌شود، اضافه کرد: با احیا و سرپا ماندن این سازه‌ها هزینه کمتری نیز در این راستا به کشاورزان و بهره‌برداران تحمیل می‌شود.

قدیمی گفت: بر اساس آمار برداری تعداد قنوات موجود در همدان ۲۶۰ رشته است که مرمت و بازسازی قنوات برای مدیریت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۹ حدود ۹۰ رشته از قنوات همدان بازسازی و مرمت شده است، بیان کرد: در سال جاری نیز تعداد پنج رشته قنات با اعتباری افزون بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال در دست اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبار، بازسازی مابقی قنوات در دستور کار این مدیریت قرار دارد، افزود: با احیای سازه شگفت انگیز قنات گامی مهم در گذر از بحران کم آبی برداشته می شود.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha