۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
بحران کمبود آب در ایلام| بارندگی‌ها ۸۱ درصد کاهش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

بحران کمبود آب در ایلام| بارندگی‌ها ۸۱ درصد کاهش یافت

ایلام- بحران کمبود آب در بخش‌های مختلف استان ایلام همچنان وجود دارد چراکه بارندگی‌ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام جزو هفت استان اول کشور به لحاظ شرایط خشکسالی است، این استان کوهستانی دارای ۱۳ رودخانه دائمی است که متاسفانه بر اثر خشکسالی‌های چند سال اخیر منابع آبی آن بسیار کاهش یافته است.

در ۲ سال گذشته منابع زیرزمینی و کوهستانی استان که آب شرب مردم را تامین می‌کنند دچار کمبود شدید شده است.

مشکلات کمبود آب شرب و وابستگی مردم استان به کشاورزی باعث شده که آب به عنوان یک عامل بحرانی در استان محروم ایلام تبدیل شود و اگر راهکارهای جدیدی درنظر گرفته نشود این استان با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود.

کاهش چشمگیر حجم آب در سدهای ایلام
یکی از کارشناسان مسائل آب در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سد ایلام به عنوان یکی از مهمترین منابع اصلی تامین آب شرب شهر ایلام، با توجه به خشکسالی‌های اخیر حجم آب این سد بسیار پایین آمده است.

احسان یارمحمدی بیان کرد: بر اساس آمارها ۳۰ درصد مخازن سدهای استان کمتر شده و برای سد ایلام ۷۰ درصد ورودی آب کاهش پیداکرده است.

وی افزود: سد ایلام با گنجایش ۶۳ میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب شهر ایلام و همچنین شبکه‌های پایین دست ساخته شده است، اما متاسفانه به علت خشکسالی تقریباً حجم سد نصف شده است.

بر اساس پیش بینی‌های انجام شده خوشبختانه زمستان نرمالی به لحاظ بارش پیش بینی شده و اگر این اتفاق رخ دهد شاید بخشی از این کمبودها و خشکسالی‌های دو سال گذشته هم جبران شود

وی عنوان کرد: تقریباً سرانه مصرف شهر ایلام سالانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است، ذخیره فعلی می‌تواند آب شهر ایلام را برای یک سال تامین کند.

بارندگی‌ها در ایلام ۸۱ درصد کاهش یافت
مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: میانگین بارش سالانه در استان ایلام ۴۲۶ میلی متر است، در سال گذشته حدود ۳۱۳ میلی متر بارش در استان ثبت شده است.

بحران کمبود آب در ایلام| بارندگی‌ها ۸۱ درصد کاهش یافت

علی پوراحمد بیان کرد: کارشناسان سال گذشته را به عنوان خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر از حیث خشکسالی ارزیابی کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه امسال نیز پاییزی بسیار خشک‌تر از سال گذشته را پشت سر گذاشتیم، در این مدت سه ماهه پاییز ۹۳ میلی متر بارش در استان ثبت شده است.

وی عنوان کرد: در پاییز امسال نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد و نسبت به بلند مدت حدود ۶۷ درصد کاهش بارندگی را در استان شاهد هستیم، این مسئله خود نشان می‌دهد که استان ۲ سال مکرر خشکسالی‌های بی سابقه نیم قرن گذشته را تجربه کرده است.

پوراحمد اضافه کرد: این مسئله حساسیت منابع آب را در استان دو چندان می‌کند و مسئولان و مردم را با یک چالش بزرگ مواجه کرده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده خوشبختانه زمستان نرمالی به لحاظ بارش پیش بینی شده و اگر این اتفاق رخ دهد شاید بخشی از این کمبودها و خشکسالی‌های دو سال گذشته هم جبران شود.

هنوز الگوی کشت متناسب با اقلیم استان تدوین نشد است
وی ادامه داد: در بخش آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان ایلام باید صرفه جویی را بیشتر از گذشته در دستور کار خود قرار دهیم، با توجه به اینکه مصرف کننده عمده آب کشور کشاورزی است و بیش از ۹۲ درصد از منابع آبی کشور صرف کشاورزی می‌شود با ۱۰ درصد صرفه جویی در این بخش می‌توانیم مشکل آب شرب کل کشور را حل کنیم.

با توجه به اینکه استان ایلام در شرایط بسیار خشکی قرار دارد، کنترل روان آب‌های استان بسیار مهم است چراکه این روان آب‌ها به دلیل توپوگرافی استان به سرعت از دسترس خارج می‌شوند

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام افزود: در بخش کشاورزی استان هنوز نتوانستیم الگوی کشت متناسب با اقلیم استان تدوین کنیم، در بخش کشاورزی استفاده از روش‌های نوین آبیاری باید رواج داده شود ولی متاسفانه بسیاری از اراضی استان هنوز به صورت سنتی کشت می‌شوند.

پوراحمد اضافه کرد: در ببخش صنعت بازچرخانی آب مصوب شده و صنایع باید به سمتی روند که از این آب چند مرحله استفاده کنند، اما در بخشی از صنایع هنوز متاسفانه این اقدامات انجام نشده است.

بحران کمبود آب در ایلام| بارندگی‌ها ۸۱ درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: در بحث آب شرب نیز خطوط انتقال و توزیع آب در استان دارای فرسودگی هستند، بالغ بر ۳۰ درصد آب در شبکه‌های توزیع هدر می‌رود که باید خطوط انتقال و توزیع اصلاح شوند.

ظرفیت ذخیره سازی حدود یک میلیارد مترمکعب منابع آبی در استان
پوراحمد عنوان کرد: در بخش کشاورزی راندمان آبیاری حدود ۴۵ یا ۴۰ درصد است و میزان هدررفت آب ۶۰ درصد است، در بخش آب شرب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد هدررفت آب وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان ایلام در شرایط بسیار خشکی قرار دارد، کنترل روان آب‌های استان بسیار مهم است چراکه این روان آب‌ها به دلیل توپوگرافی استان به سرعت از دسترس خارج می‌شوند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام عنوان کرد: کل پتانسیل آب زیرزمینی استان ایلام ۶۲۰ میلیون مترمکعب است که ۳۲۰ میلیون مترمکعب آن آبرفت و قابل دستیابی است.

وی افزود: هم اکنون تعداد ۵ سد در استان ایلام فعال و هفت سد مخزنی نیز در دست مطالعه است، اگر سدهای استان به طور کامل به بهره برداری برسند ظرفیت ذخیره سازی حدود یک میلیارد مترمکعب منابع آب وجود دارد که این خود می‌تواند تحولی بزرگ در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب منطقه ایجاد می‌کند.

با توجه به مسئله کم آبی در بخش شرب و به خصوص کشاورزی استان ایلام نیاز است راهکارهایی جدی برای صرفه جویی در مصرف آب در استان اتحاذ شود.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha