۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
سهم «سی‌ان‌جی» در سبد سوخت خودروها به ۳۰ درصد می‌رسد
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش:

سهم «سی‌ان‌جی» در سبد سوخت خودروها به ۳۰ درصد می‌رسد

کاظم نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد خودروها به ۳۰ درصد تا افق ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، رضا کاظم‌نژاد با اشاره به اهمیت امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز تاکسی و وانت بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ایران‌خودرو اظهار کرد: این کار گام مهمی بود که در بخش تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز در دولت سیزدهم برای نخستین‌ بار برداشته شد.

به گفته وی، درصورت بسترسازی مناسب، انعقاد چنین قراردادهایی در اولویت برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خواهد بود تا با حمایت شرکت مذکور روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز شتاب بیشتری بگیرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: هم‌اکنون سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور ۲۱.۲ درصد معادل مصرف روزانه ۲۲.۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی بوده که براساس افق تعریف‌شده در سال ۱۴۰۴ مقرر شده است مصرف سی‌ان‌جی در بخش حمل‌ونقل (خودروهای سبک) به ۳۰ درصد افزایش یابد.

کاظم‌نژاد با اشاره به چالش‌های صنعت سی‌ان‌جی تصریح کرد: اصلاح فاصله منطقی قیمت سوخت بنزین و گاز از جمله مواردی است که باید بررسی و توسط مراجع ذی‌صلاح تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه توضیح داد: افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودرو مستلزم این است که قیمت سوخت اصلاح شود و با مابه‌التفاوتی که بین قیمت سوخت مایع و بنزین ایجاد می‌شود، مشوقی برای طیف بازار مصرف و افزایش اقبال عمومی برای توسعه هر چه بیشتر این سوخت فراهم شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: در این مسیر باید از فناوری روزآمد و کارآمد استفاده شود که در بخش تبدیل کارگاهی خودروها این مهم به‌زودی اتفاق خواهد افتاد و آن استفاده از لوازم و ملزومات نسل ۴ است که کارآیی بهتر و مصرف گاز کمتری خواهد داشت.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای کسب نتیجه قابل قبول در این عرصه نیاز است بین نهادها و سازمان‌های مرتبط در توسعه صنعت سی‌ان‌جی اعم از وزارت نفت، وزارت صمت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ‌سازمان برنامه و بودجه کشور، خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات سوخت و... وحدت رویه ایجاد شود.

کاظم‌نژاد با اشاره به ضرورت افزایش سهم داخلی‌سازی و توان مهندسی در تولید تجهیزات تصریح کرد: به این منظور نیاز است تا برنامه‌های مدونی به‌منظور گسترش دامنه ساخت داخلی قطعاتی مانند مخازن و کیت‌ها انجام شود تا نه‌تنها بازار داخلی از تجهیزات اشباع شود، بلکه زمینه و شرایط صادرات این تجهیزات نیز فراهم آید.

وی از دیگر برنامه‌های در حال اجرای این شرکت خبر داد و گفت: ظرفیت برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای دیزلی وجود دارد تا این خودروها هم از سوخت دیزل و هم سی‌ان‌جی بتوانند استفاده کنند تا با مدیریت مصرف بهینه سوخت بخشی از مصرف گازوئیل از این طریق کاهش یابد.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha