۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
انتقاد شدید از اجرای ناقص قانون مودیان مالیاتی؛ فقط ۳۰درصد| استارت مالیات ارزش افزوده از ۱۳دی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بازار مطرح کرد

انتقاد شدید از اجرای ناقص قانون مودیان مالیاتی؛ فقط ۳۰درصد| استارت مالیات ارزش افزوده از ۱۳دی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:متاسفانه  ۳۰ درصد از ظرفیت قانون مودیان مالیاتی عملیاتی شده و دو سوم احکام و دو سوم از ظرفیت‌هایی که باید به اجرای کامل قانون کمک کند هنوز در دست بررسی است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی با مسئولین امور مالیاتی بیان داشت : هدف از این نشست مشترک بررسی آخرین وضعیت احکام قانونی بود که تکالیف سازمان امور مالیاتی را مشخص می‌کند

 وی تصریح کرد: دو موضوع مهم در جلسه شب گذشته مورد بررسی قرار گرفت البته موضوعات دیگری هم بود که به دلیل طولانی شدن جلسه ، این موضوعات به جلسه بعدی موکول شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آخرین وضعیت قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بیان داشت: علی‌رغم اینکه تکالیف قانونی از مدت‌ها قبل تعیین و از تصویب قانون مدت هاست که می گذرد و ده ها ماه هم از آن تکالیف پایانی دولت گذشته ، متاسفانه وضعیت اجرای این قانون بیانگر این است که بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت این قانون عملیاتی نشده و دو سوم احکام و دو سوم از ظرفیت‌هایی که باید به اجرای کامل قانون کمک کند هنوز در دست بررسی و اقدام سازمان امور مالیاتی است که این مسئله موجب انتقاد شدید اعضا و همکاران بنده در کمیسیون اقتصادی شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه ما برنامه زمان‌بندی شده ای را برای این موضوع مشخص کردیم بیان داشت: البته پیشنهاد سازمان امور مالیاتی یک بازه زمانی طولانی مدت تری است که طبیعتا ما این مسئله را نمی پذیریم لذا  تمام تلاش ما این است که ظرفیت اجرای این قانون را در خدمت شفاف‌سازی، کاهش میزان فرارهای مالیاتی و رضایت فعالان اقتصادی و از همه مهمتر بسترسازی برای اجرای قوانین جدیدی که باید شکل گیرد، مدنظر قرار دهیم.

پور ابراهیمی با اشاره به زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد: از ۱۳ دی ماه قرار است اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را با شرایط جدید داشته باشیم قانونی که نزدیک به چهار سال و اندی در مجلس و دولت کار کارشناسی روی آن صورت گرفت و بعد از تایید شورای محترم نگهبان ابلاغ و قرار است از دی ماه عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: با این حال زمزمه های از سوی حوزه وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی به گوش می رسد که امکان اجرای این قانون وجود ندارد لذا تاکید کمیسیون اقتصادی بر اجرای دقیق از زمان مقرر در قانون هست لذا مطالبه جدی کمیسیون در این جلسه مطرح شد و خوشبختانه وزیر اقتصاد هم که در جلسه حاضر بودند و ایشان هم پذیرفتند، البته بیان کردند که اشکالات و موانعی در این حوزه هم وجود دارد که این مسئله به حوزه زیرساخت ها و نرم افزارهایی که در این بخش باید عملیاتی شود. منتهی می شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: مقرر شد در این حوزه هم تصمیماتی لازم اتخاذ شود که ما در همراهی با دولت و سازمان مالیاتی هم شاهد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و هم قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی در کشور باشیم.

وی تأکید کرد: همچنین در این جلسه هم درباره پوزها و درگاه های پرداخت مفصلاً بحث شد لذا بخش عمده‌ای از این موارد هم عملیاتی نشده که البته در ذیل قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان است و تکالیف به صورت مشترک هم برعهده بانک مرکزی و هم سازمان امور مالیاتی گذاشته شده است لذا قرار شد فردا نشست مشترکی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان امور مالیاتی  و تیم تخصصی  کارگروه مالیاتی کمیسیون برگزار شود تا در این بخش تعیین تکلیف لازم صورت گیرد لذا ما هیچ عذر و بهانه های را برای اجرا قانون نمی پذیریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح موضوع نظام جامع مالیاتی در این جلسه بیان داشت: این طرح مدتهاست عقب افتاده و  موضوع معوقات مالیاتی از جمله مهمترین موضوعات ما است لذا برآورد می شود که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور در قالب معوقات مالیاتی است که لازم است راهکاری برای این مسئله ارائه شود.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha