۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
تورم، ریشه نوسان در بازار غیررسمی ارز
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تورم، ریشه نوسان در بازار غیررسمی ارز

شایان آرانی، کارشناس بازار ارز گفت: بانک مرکزی کار سختی انجام می‌دهد زیرا مجبور است بازار خرد را کنترل کند. تاکیدات آقای صالح‌آبادی بر تورم درست بود که پیام‌های خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار ارز درباره ساماندهی بازار ارز آزاد به‌ وسیله ارائه تسهیلاتی در عرضه ارز گفت: ذات و ماهیت خواسته متقاضیان ارز نیما مصرف است و آن را دریافت می‌کنند تا برای کار خاص مورد استفاده قرار دهند، برهمین اساس  محرک تقاضا برای این دسته از افراد بسیار متفاوت‌تر از  کسانی است که دلار را از خیابان منوچهری تهیه می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: ماهیت دلاری که به صورت آزاد در خیابان خریداری می‌شود، بیشتر بابت حفظ ارزش پول است، بنابراین می‌توان ذهنیت یا دورنمای اقتصادی  کشور را توسط معامله‌گران خرد مورد سنجش قرار داد که به نوعی معرف روانشناسی است که در بازار غالب شده و نسبت به آینده فکر می‌کند، البته باید مورد توجه قرار داد که تعداد این افراد زیاد نیست و حتی این امکان وجود دارد که زیر ۱۰ درصد باشد که جای امیدواری دارد، ولی نباید فراموش کرد چنین خریدهایی از حساسیت بالایی برخوردار است. ارز نیمایی که آقای صالح آبادی هم درباره آن صحبت می‌کردند هم اهمیت بالایی دارد زیرا شاید تقاضایی ۹۰ درصدی را در کشور شامل می‌شود، ولی بازار خرد مهم به حساب می‌آید که بی‌توجهی نسبت به آن شایسته نیست.

شایان آرانی در رابطه عرضه ارز در بازار اظهار داشت: مسئولان بانک مرکزی بر بازار ارز از طریق عرضه تاثیرگذار هستند زیرا این ارز به صنعتگران و تجار مربوط است و آن‌ها نقش مهمی در اقتصاد دارند، ولی التهاب بازار هم نیاز به مدیریت دارد که کار سخت ازهمین جا شروع می‌شود زیرا گاهی اوقات نرخ در بازار توسط معامله‌گران خرد مشخص می‌شود، به همین دلیل حساسیت بر بازار نیما از آنجا که به مردم عادی ارتباط پیدا نمی‌کند، کمتر است.

این کارشناس بازار ارز درباره بازار متشکل ارزی نیز به ذکر نمونه‌ای پرداخت و تصریح کرد: در مقطعی از زمان مدیریت مرحوم نوربخش التهاب ارزی بالا بود، او قیمت دلار را از ۴۵۰ تومان به ۹۰۰ تومان تغییر قیمت داد، به طور ناگهانی عطش فروکش کرد زیرا تنها یک نرخ وجود داشت، بنابراین التهاب خوابید و فضای اقتصادی هم به آرامش رسید و از میزان تورم کاسته شد، دلیل آن هم این بود که نگرانی نسبت به آینده وجود نداشت، الان محرک مهم برای خرید ارز تورم است و بسیاری به خاطر وحشت از تورم به این سمت سوق پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی کار سختی انجام می‌دهد زیرا مجبور است بازار خرد را کنترل کند. تاکیدات آقای صالح‌آبادی برتورم درست بود که پیام‌های خوبی هم به دنبال خواهد داشت، یعنی باید بر عامل اصلی تمام مشکلات دست گذاشت و تورم، نقدینگی و کسری بودجه را به کنترل درآورد تاعلائم آن در بازار بر روی قیمت‌ها به نمایش درآید و التهاب از بین برود، اینگونه دیگر دلار برای گذاشتن در گنجه مورد خریداری قرار نخواهد گرفت.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha