۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
دلایل سقوط دلار به کانال ۲۹ هزار تومان| سیر نزولی قیمت ها ادامه دارد
«بازار» از نوسان قیمت ارز گزارش می دهد

دلایل سقوط دلار به کانال ۲۹ هزار تومان| سیر نزولی قیمت ها ادامه دارد

نرخ ارز در حالی با شیب ملایم برمدار نزول قرار گرفته است که به عقیده کارشناسان، احتمال تداوم کاهش قیمت ها در این بازار طی روزهای آینده نیز دوراز انتظار نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از رشد هیجانی قیمت ها در بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۳۱ هزار تومان در هفته گذشته، اما چند روزی است نرخ ها در این بازار پرهیاهو با چرخشی رو به عقب کاهشی و پله پله در حال سقوط است.

البته افزایش بی منطق قیمت ها در بازار ارز که بدنبال ایجاد فضای روانی و هیجانی ناشی از تداوم روند مذاکرات برجامی در هفته گذشته اتفاق افتاد خیلی دوام نیاورد تا جایی که هم اکنون نرخ دلار به زیر ۳۰ هزار تومان رسیده است و به عقیده کارشناسان و فعالان بازار ارز، تداوم ریزش قیمت ها در این بازار در روزهای آینده هم وجود دارد.

قیمت ها در بازار ارز از ابتدای هفته جاری و در پی فضای مثبت مذاکرات روندی کاهشی به خود گرفته اند تا جایی که قیمت دلار امروز در بازار آزاد به ۲۹ هزار ۷۰۰ تومان رسید. بازاری که طی چند روز اخیر معاملات چندانی درآن اتفاق نمی افتد و خیلی ها از ترس کاهش بیشتر نرخ ارز فروشنده این کالا شده اند

ادامه روند کاهشی نرخ ارز | فروشندگان به بازار آمدند
این درحالی است که رئیس جمهور در پی افزایش بی منطق قیمت ها در بازار ارز، به صراحت اعلام کرد؛ آشفتگی بازار و گرانی ارز تعمدی است و نرخ این کالا توسط برخی ها بی اساس در بازار دچار تغییر و یا افزایش قیمت می شود.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی نیز هفته گذشته با حضور در میدان فردوسی و گفتگو با فعالان ارزی تاکید کرد؛ نرخ های کف بازار ارز واقعی نبوده و وضعیت ارزی کشور در تامین این کالا برای متقاضیان واقعی مناسب و مساعد است.

قیمت ها اکنون اما در بازار ارز از ابتدای هفته جاری و در پی فضای مثبت مذاکرات روندی کاهشی به خود گرفته اند تا جایی که قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار ۷۰۰ تومان رسید. بازاری که طی چند روز اخیر معاملات چندانی درآن اتفاق نمی افتد و خیلی ها از ترس کاهش بیشتر نرخ ارز فروشنده این کالا شده اند.

کاهش قیمت ها در بازار ارز به دلیل رشد غیر واقعی آن در روزهای گذشته دور از انتظار نبود و به احتمال زیاد افت قیمت ها در این بازار در روزهای آینده نیز ادامه داراست

رشد غیر واقعی ارز در هفته گذشته قیمت آن را نزولی کرد
علی حیدری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» گفت: کاهش قیمت ها در بازار ارز به دلیل رشد غیر واقعی آن در روزهای گذشته دور از انتظار نبود و به احتمال زیاد افت قیمت ها در این بازار در روزهای آینده نیز ادامه دار است.

وی با بیان اینکه بازار ارز نیازمند اصلاح قیمت البته با برنامه ریزی دقیق کارشناسانه است، گفت خیلی ها همچنان به انتظار نتیجه نهایی مذاکرات برجام نشسته اند تا مسیر خود را برای سرمایه گذاری و... پیدا کنند، درچنین شرایطی دولت باید به حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی اقدامات خود را با برنامه ریزی دقیق در راستای کاهش نرخ تورم در کشور به کارگیرد چرا که بدون توجه به مهار نرخ تورم، کاهش مقطعی نرخ ارز و یا ممانعت از افزایش قیمت ها در این بازار سخت است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: ساماندهی بازار ارز و اصلاح قیمت ها در این بازار به توان مدیریتی قوی نیاز دارد زیرا اگر سیاست گذاریها و برنامه های اقتصادی طوری باشد که مدیران نتوانند در مسیر مهار رشد نرخ تورم گام بردارند و تورم همچنان افسار گسیخته در حال افزایش باشد این روند تاثیر بسزایی بر افزایش نرخ ارز در بازار به جای می گذارد.

اشتباه ما این است که همه چیز را به برجام گره زده ایم و به انتظار توافق نشسته ایم. البته هرچند ارتباط با دنیا در چار چوب خاص برای فروش کالا و ارزآوری کشور ضروری است اما اکثر متقاضیان ارز در بازار که زمینه ساز افزایش بی منطق نرخ این کالا در بازار شده اند، همان کسانی هستند که خواهان ارز برای واردات هستند

گره زدن اقتصاد کشور به برجام اشتباه بزرگی است
کیامرث جهانگیر، استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با «بازار»  درباره علت نوسان قیمت ارز در بازار و گره خوردن اقتصاد کشور به برجام گفت: اشتباه ما این است که همه چیز را به برجام گره زده ایم و به انتظار توافق نشسته ایم. البته هرچند ارتباط با دنیا در چار چوب خاص برای فروش کالا و ارزآوری کشور ضروری است اما اکثر متقاضیان ارز در بازار که زمینه ساز افزایش بی منطق نرخ این کالا در بازار شده اند، همان کسانی هستند که خواهان ارز برای واردات بوده در حالی که واردات کالاهای مشابه خارجی به کشور بی تردید تیر خلاص به تولید و اشتغال و هدر رفت منابع ارزی است.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم تهدیدها را می توان به فرصت مناسب برای پیشرفت و خوداتکایی تبدیل کرد، اظهارداشت: اتفاقا درزمان تحریم، واردات محدود می شود و این موضوع منجر به کاهش تقاضا برای ارز خواهد شد با این وجود سیاست گذاریهای دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز در بازار باید توجه به تولید داخل باشد نه واردات.

جهانگیر، میزان کاهش تقاضا برای ارز را یکی از مهمترین برنامه های دولت در راستای مهار قیمت این کالادر بازارعنوان کرد و افزود: هر اندازه میزان تقاضا برای خرید ارزدر بازار پایین بیاید به همان نسبت قیمت ارز نیز سیر نزولی به خود می گیرد، بنابراین محدود کردن دلالان سودجو و برخی واردکنندگان کالاهای غیرضرور که نابود کننده منابع ارزی کشور هستند راهکاری درست در راستای ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از هدر رفت آن است.

قیمت ارز در هفته گذشته بدنبال جو روانی حاصل از ادامه مذاکرات برجام توسط واسطه ها و دلالان سود جود افزایش یافت اما از آنجایی که این افزایش قیمت بی منطق و بی اساس افزایش یافته بود اکنون کاهشی شده است و احتمال کاهش آن در روزهای آینده نیز وجود دارد 

قیمت ارز کاهشی می شود| دلالان سودجو بانی گرانی ارز در بازار
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: واسطه ها و برخی واردکنندگان فرصت طلب نه فقط دلسوز جامعه نبوده و فقط به فکر درآمدزایی های کلان خود هستند بلکه مشکلات زیادی را پیش روی تولید و اشتغال کشور می گذارند. این در حالی است که با تشویق تولید و توجه به بازار تشنه اورآسیا برای فروش کالاها و محصولات ایرانی به راحتی می توان درآمد ارزی قابل توجه ای کسب کرد.  

وی به کاهش نرخ ارز در بازار در چند روز اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت ارز در هفته گذشته بدنبال جو روانی حاصل از ادامه مذاکرات برجام توسط واسطه ها و دلالان سود جو افزایش یافت اما از آنجایی که این افزایش قیمت بی منطق و بی اساس افزایش یافته بود چند روزی است کاهشی شده است و احتمال کاهش آن در روزهای آینده با توجه به کاهش التهاب بازار ارز نیز وجود دارد.

به گزارش بازار، قیمت ها در بازار آزاد ارز روندی  نزولی به خود گرفت، طوری که قیمت دلار از ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان روز گذشته به  زیر ۳۰ هزار تومان رسید و در آخرین معاملات  نرخ دلار ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان رقم خورد.

این کاهش قیمت به دلیل آرامش بازار در پی تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی آن درصرافی های مجاز و فضای مثبت مذاکرات بوده است که به گفته کارشناسان با توجه به آرامش بازار و فراوانی ارز، کاهش قیمت ها در این بازارطی روزهای آینده نیز دور از انتظار نیست.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha