۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
ضرورت تقویت بودجه تحقیقات کشاورزی

ضرورت تقویت بودجه تحقیقات کشاورزی

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحفیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بودجه تحقیقات بخش کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی پایدار کشور حداقل لازم است ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ارژنگ جوادی، معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحفیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی گفت: امن ترین و کوتاهترین مسیر برای تامین امنیت غذایی پایدار، پژوهش و فناوری است و توسعه در این حوزه نیاز به اعتبارات، تقویت بودجه تحقیقاتی و سرمایه گذاری دارد.

جوادی، نیروی انسانی فعال در عرصه کشاورزی، منابع پایه تولید آب، خاک و نهاده ها، سرمایه گذاری و پژوهش و فناوری را از ستون های اصلی امنیت غذایی پایدار دانست و اظهار داشت: با توجه به این که جامعه بهره بردار در بخش کشاورزی به لحاظ سن، تخصص و تحصیلات تا حدی دچار محدودیت است و از سوی دیگر با محدودیت منابع پایه تولید و سرمایه گذاری در این حوزه مواجه هستیم، از این رو پژوهش و فناوری، ستون قابل اتکا برای تامین امنیت غذایی پایدار کشور است.

وی افزود: وقتی محدودیت منابع آب در کشور داریم، تنها پژوهش و فناوری با روش هایی همچون آبیاری نوین، کشاورزی حفاظتی، هوشمندسازی از طریق کارخانه های تولید گیاه و محصول، معرفی ارقام کم آب بر و بسیاری از فناوری های دیگر می تواند به رفع این چالش ها کمک کند.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی با اشاره به ۲۵۰۰ محقق و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۰۰ نفر عضو هیات علمی و ۶۰۰ نفر محقق هستند.

جوادی در عین حال گفت: علاوه بر این، یک ظرفیت علمی ۴۵۰۰ نفری در دانشکده های  کشاورزی داریم که ظرفیت عظیمی برای خدمت به بخش کشاورزی و امنیت غذایی محسوب می شوند.

وی ارتقای شغلی و محدودیت های مالی و اعتباری را از دغدغه های پژوهشگران و محققان حوزه کشاورزی عنوان کرد و اذعان داشت: محققان باید قابلیت ارتقای شغلی و منابع مالی برای تحقیقات خود را داشته باشند تا با انگیزه به فعالیت های خود ادامه دهند.

کد خبر: ۱۲۳٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha