پیمان‌سپاری ارزی، صادرکنندگان توانمند را از میدان خارج کرد
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

پیمان‌سپاری ارزی، صادرکنندگان توانمند را از میدان خارج کرد

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: بسیاری از صادرکنندگان به دلیل چالش‌های ناشی از پیمان‌سپاری ارزی از فعالیت‌های صادراتی فاصله گرفتند و همچنان خارج از میدان هستند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه اکنون وضعیت تجارت خارجی در استان کرمانشاه راضی‌کننده نیست، بر لزوم همراهی بخش خصوصی برای رفع بخشی از مشکلات پیش روی صادرات استان تأکید کرد.

کیوان کاشفی در نشست تسهیل در توسعه تجارت خارجی استان کرمانشاه که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران تشکیل شد، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی تجارت خارجی استان کرمانشاه خصوصاً در حوزه صادرات، اظهار کرد: مشکلات متعددی دست و پای صادرکنندگان را بسته است و نمی‌توانند امور تجاری خود را پیش ببرند.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: متأسفانه جلسات و کارگروه‌هایی که برای توسعه تجارت استان برگزار می‌شود که مهم‌ترین آنها کارگروه توسعه صادرات است هم خروجی چندان مناسبی ندارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با دسته‌بندی مشکلاتی که سد راه صادرکنندگان است، یادآور شد: برخی از این مشکلات مربوط به تأمین نقدینگی مورد نیاز بخش تجارت است و متأسفانه تجار و صادرکنندگان در پیچ‌وخم راه‌های تأمین مالی گرفتار شده‌اند.

کاشفی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات مربوط به فراهم نبودن زیرساخت‌های اولیه در مرزهای استان است، از روند بسیار کند کارهای عمرانی در مرزها انتقاد کرد.

وی تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه صادرات و تجارت را نیز از دیگر مشکلات پیش روی این حوزه دانست و اضافه کرد: حتی در زمینه اینکه چه کسی متولی مرزها و بهبود زیرساخت‌های این بخش است هم دچار مشکل هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه از عراق به‌عنوان اصلی‌ترین بازار هدف صادرات استان کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: متأسفانه عملکرد اتاق مشترک ایران و عراق که باید تسهیل گر تجارت بین دو کشور باشد قابل‌قبول نیست.

کاشفی خاطرنشان کرد: به‌علاوه رایزن اقتصادی ایران در عراق و سفارت ما در این کشور نیز به دلیل مشکلات متعدد کارآمدی کافی را برای توسعه تجارت ندارند.

وی از معضل رفع تعهدات ارزی که دو سه سال است صادرکنندگان را به‌شدت گرفتار کرده هم یاد کرد و ادامه داد: این معضل برای استان صادرات محوری مانند کرمانشاه دوچندان است.

رئیس اتاق کرمانشاه تصریح کرد: تبعات پیمان‌سپاری ارزی همچنان ادامه دارد و بسیاری از صادرکنندگان توانمند و مطرح استان به دلیل چالش‌های ناشی از پیمان‌سپاری ارزی از فعالیت‌های صادراتی فاصله گرفتند و فعال نیستند.

کاشفی تأکید کرد: حتی اگر صادرکنندگان بخواهند برای بازگشت ارز صادراتی خود واردات انجام بدهند برای ثبت سفارش و ... با مشکل مواجه‌اند.

وی اشاره‌ای هم به راهکارهایی که می‌تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد داشت و اضافه کرد: ابتدا باید موانع پیش روی حوزه صادرات را در دو بخش ملی و استانی احصا کنیم و برای مسائل استانی از ظرفیت‌های داخل استان استفاده کنیم و موانع ملی را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم پیگیری کنیم.

کد خبر: ۱۲۳٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha