شناخت رایزن‌های بازرگانی از ظرفیت اقتصادی، به حل مشکلات کمک می‌کند

شناخت رایزن‌های بازرگانی از ظرفیت اقتصادی، به حل مشکلات کمک می‌کند

در نشست با کارشناسان اقتصادی وزارت خارجه، با تأکید بر نقش پارلمان بخش خصوصی در اقتصاد کشور، خواستار پررنگ‌تر شدن فعالیت بخش‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها شدند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کارگاه آموزشی نمایندگان اقتصادی وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف توسط معاونت بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد. در این نشست کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه، روسای اتاق‌های مشترک ایران و چین، ایران و ایتالیا، ایران و هند و رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران حضور داشتند.

در نشست با کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه ظرفیت، ساختار، تکالیف و رویکردهای قانونی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی معرفی شد و  بر ضرورت توسعه تعامل اتاق‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان تأکید شد. برخی از کارشناسان اقتصادی حاضر در این نشست، در شرف اعزام به محل نمایندگی خود بودند.

به اولویت سیاست اقتصادی و صادراتی توجه شود
در ابتدای نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، درباره نوع ارتباط بخش خصوصی با وزارت امور خارجه گفت: قبل از این نشست‌هایی با رایزن‌های اقتصادی و نماینده‌های وزارت خارجه ایران در کشورهای مختلف برگزارشده و آن نشست‌ها مؤثر بوده است.

کرباسی ادامه داد: البته در دو سال گذشته با توجه به درگیری دنیا با کووید ۱۹، هیات‌های تجاری به کشورهای مختلف اعزام نشده اما ما نشست‌های متعددی را به‌صورت وبینار مشترک با کشورهای هدف برگزار کرده‌ایم که ارزنده بوده است. اعزام هیات‌های تجاری شروع‌شده و اخیراً این سفر به سوریه انجام‌شده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران از ظرفیت تولیدی و صادراتی کشور با توجه به اولویت سیاست اقتصادی و صادراتی به کشورهای منطقه گفت و تأکید کرد که باید کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای لاتین را به دایره تجارت خود اضافه کنیم، قطعاً حجم تجارت ما فراتر از این خواهد رفت.

معاون بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد: یکی از مسائلی که نیازمند هماهنگی است اینکه در اقصی نقاط جهان از سطح صادرات محصولات سنتی فراتر رویم و تنوع صادراتی را به کشورهای جهان افزایش دهیم؛ این با بررسی میدانی از پتانسیل صادراتی آن کشورهای فراهم می‌شود.

او ادامه داد: فرض بر این است که با قوانین موجود در کشور باید حضور خود را در بازارهای هدف برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم.

 کرباسی به ظرفیت‌های اقتصاد گردشگری تأکید کرد: امیدواریم ظرفیت‌های گردشگری کشور شناسایی شود. همچنین شناسایی بازارهای هدف و ظرفیت‌های پنهان برای حضور در کشورهای جهان نیازمند همکاری شما در اقصی نقاط جهان در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران است. اتاق ایران برای همراهی با شما در این هدف تجهیز شده تا از ظرفیت‌های موجود و ممکن در فرایند با تجارت برد-برد به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم.

در ادامه این نشست کرباسی ساختار اتاق بازرگانی، اتاق‌های استانی، اتاق‌های مشترک و اتاق‌های معین را بررسی کرد و گفت: همه این‌ها درنهایت با هماهنگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی عمل می‌کنند. فعالیت‌های بین‌المللی این اتاق‌ها با همکاری و زیرنظر معاونت بین‌الملل اتاق ایران انجام می‌شود.

در ادامه نشست،  کرباسی بار دیگر تأکید کرد: اتاق‌های مشترک، اتاق معین، کمیته‌ها، تشکل‌ها، اتاق استان‌ها همه باهم و هماهنگ عمل می‌کنند و در همه دوره‌ها به شیوه مدیریت واحد و هماهنگ تأکید شده است.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha