۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
«گردشگری» رکن اشتغال‌زای استان سمنان| رصد متقاضیان طرح ملی مشاغل
بازار گزارش می‌دهد؛

«گردشگری» رکن اشتغال‌زای استان سمنان| رصد متقاضیان طرح ملی مشاغل

سمنان- استان سمنان به واسطه اقلیم و تعداد زیادی روستا و عشایر که دارد ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های گردشگری و مشاغل خانگی، صنایع دستی و تولیدی را در درون خود جای داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان به دلیل قرارگیری از کوهپایه جنوبی البرز و همچنین شمال دشت کویر دارای اقلیم منحصر به فردی است که در یک مسافت کوتاه کویر برهوت و جنگل انبوه همیشه بارانی هیرکانی را در درون خود جای داده است. اقلیمی که کمتر استان و منطقه‌ای در کشور آن را به این نزدیکی دارد.

در بخش‌هایی از استان سمنان مانند میامی و شاهرود فاصله جنگل انبوه هیرکانی تا رمل‌های شنی کویری یک ساعت رانندگی است یعنی می‌توان از این ظرفیت به خوبی برای گردشگری استفاده کرد اما به واسطه فقدان برنامه‌ریزی جامع همچنان از این نعمت برخوردار نیستیم.

داشته‌های عظیم استان سمنان
در استان سمنان به تازگی طرح جامع گردشگری مصوب و تازه آن هم با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بوده است طرحی که در آن بسیاری محورهای گردشگری مانند مجن در شمال شرقی استان سمنان اصلاً دیده نشده است که شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

میراث فرهنگی به عنوان متولی اشتغال صنایع دستی و گردشگری متأسفانه درگیر موضوعات متعددی بوده که در سال‌های اخیر گریبان این استان را گرفته است اما با استقرار دولت جدید و تغییر در این اداره کل امروز روزنه‌ها امید برای اصلاح رویه سابق، احیا شده است.

در استان سمنان به تازگی طرح جامع گردشگری مصوب و تازه آن هم با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بوده است طرحی که در آن بسیاری محورهای گردشگری مانند مجن در شمال شرقی استان سمنان اصلاً دیده نشده است

از سوی دیگر صنایع دستی و گردشگری اقتصادی تنها به میراث فرهنگی باز نمی‌گردند بلکه مجموعه عواملی از استانداری و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به مثابه نماینده دولت تا بانک‌ها به عنوان تسهیلگر تا تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتی منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی و … در این امر دخیل هستند.

«گردشگری» رکن اشتغال‌زای استان سمنان | رصد متقاضیان طرح ملی مشاغل

توسعه گردشگری روستایی
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به اولویت‌های اقتصادی گردشگری در سطح استان، گفت: یکی از موضوعاتی که به خصوص در روستاها در حوزه گردشگری باید به آن تاکید کرد، بوم گردی هستند که در این زمینه به میراث فرهنگی اعلام شده که در هر بخش و بخشداری از استان می‌بایست ۱۰ واحد گردشگری به ظرفیت موجود افزوده شود.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه به مدیران ادارات شهرستانی میراث فرهنگی نیز ابلاغ شده تا تلاش کنند هم بوم گردی‌ها راه اندازی شود و هم حمایت خوبی از گردشگری استان به خصوص روستاها صورت گیرد، بیان کرد: در این راستا باید شرایط اخذ مجوزها را نیز تسهیل کرد تا بتوانیم شاهد افزایش ماندگاری روستاییان، توانمند سازی اقتصادی خانوار روستایی و … باشیم.

وی با بیان اینکه از مجموعه‌های اداری مرتبط و در رأس آنها اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان خواسته‌ایم که راهکارهای عملیاتی برای افزایش ماندگاری مسافران و جذب مسافران جدید ارائه دهند تا بتوان از ظرفیت گردشگران به خوبی استفاده کرد، افزود: گردشگری و صنایع دستی دو مقوله مهم در توسعه اقتصادی روستاهای استان محسوب می‌شوند.

افزایش بوم گردی‌ها
استاندار سمنان با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر رضوی فقط از استان سمنان تردد می‌کند تا خود را به مشهد مقدس و یا در بازگشت به تهران برساند، گفت: افزایش ماندگاری مسافران در سطح استان به خصوص رهسپار کردن این گردشگران به سمت روستاهای زیبای استان می‌تواند در زمینه اقتصادی مزیت‌های خوبی را نصیب استان سمنان کند.

هاشمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ رشد ۸.۶ درصدی برای استان سمنان پیش بینی شده که باید اهتمام داشته باشیم تا این امر محقق شود لذا در کنار ظرفیت‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی می‌بایست به مقوله مهم گردشگری نیز تاکید کرد تا بتوانیم به رشد مذکور دست یابیم. ما معتقد هستیم که جز در سایه همراهی گردشگری با دیگر ظرفیت‌ها، به این مهم دست نخواهیم یافت در نتیجه اهمیت گردشگری برای ما در این استان بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه استان سمنان به لحاظ طبیعی، عرفانی، ورزشی و حتی درمانی، طبیعی و … دارای ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری است، افزود: حفظ واحدهای موجود و سپس افزایش تعداد واحدهای بوم گردی دو رسالت و هدف گذاری ما در سطح استان است از سوی دیگر باید گفت ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در سطح استان دنبال می‌شود.

استاندار سمنان همچنین چندی قبل در یک جلسه رسمی اعلام کرد «که هر بخشداری استان تا پایان سال موظف است تا حداقل ۱۰ بوم گردی جدید ایجاد کند» یعنی با توجه به اینکه نزدیک به ۳۰ بخشداری در سطح استان سمنان فعال است و همچنین بیش از ۹۰ واحد بوم گردی نیز تاکنون توانسته‌اند از میراث فرهنگی مجوز دریافت کنند علناً می‌توان گفت استان سمنان در آینده نزدیک ۴۰۰ بوم گردی خواهد داشت.

برنامه‌ریزی مدون نیاز است
از طرف دیگر هم‌اکنون در استان سمنان ۲۷۳ واحد تأسیسات گردشگری شامل هتل، اقامتگاه سنتی، خانه مسافر، رستوران بین‌راهی، اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع گردشگری وجود دارد که پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی هستند اما سوال اساسی اینجا است که آیا سیاست ازدیاد واحدهای گردشگری آن هم به صورت یکباره درست است؟

استان سمنان به لحاظ طبیعی، عرفانی، ورزشی و حتی درمانی، طبیعی و … دارای ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری است

محسن شریفی فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان آنقدر زیاد است که ما اگر ۵۰۰ واحد بوم گردی هم داشته باشیم باز هم می‌توانم از لحاظ اقتصادی آنها را تأمین کنیم، به خبرنگار بازار، می‌گوید: موضوع این است که اگر ما نتوانیم داشته‌های استان را طبق یک برنامه‌ریزی منظم و مدون بشناسانیم قطعاً همان تعداد ۹۰ واحد بوم گردی ما هم تعطیل می‌شوند و نمی‌توانیم دیگران را گسترش دهیم.

شریفی با بیان اینکه متأسفانه در چهار سال اخیر به خصوص هیچ برنامه عملیاتی درستی از سوی میراث فرهنگی استان سمنان دیده نشده که فعالان گردشگری را امیدوار سازد، بیان کرد: زمانی گفته مسئولان و در رأس آنها استاندار سمنان درست است که ما بدانیم عملکرد میراث فرهنگی‌مان هم به همان اندازه درخشان است. در حالی که چنین نیست و ما حتی نتوانسته‌ایم مسیرهای گردشگری ارزان قیمت را برای استان تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه تمام هنر میراث فرهنگی تعیین یک طرح شاخص گردشگری بوده که آن هم مملو از ایرادات است و نمایندگان استان سمنان در مجلس به آن اعتراض داشتند، ابراز کرد: متأسفانه تا زمانی که برنامه‌ریزی مدونی وجود نداشته باشد موفق نخواهیم شد که از ظرفیت گردشگری استفاده کنیم امروز در همین استان سمنان هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند که ما گردشگری ورزشی هم داریم! چه برسد به دیگر نقاط کشور و دنیا!

«گردشگری» رکن اشتغال‌زای استان سمنان | رصد متقاضیان طرح ملی مشاغل

اشتغال در طرح‌های گردشگری
علی رغم تمام این صحبت‌ها، ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان چیست اند؟ برای پاسخ به این سوال سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان به خبرنگار بازار، می‌گوید: استان سمنان یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی و فرهنگی حتی طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد و ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محمد طاهریان با بیان اینکه ظرفیت آثار ثبت شده ملی استان یک پتانسیل بسیار بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران و متعاقب آن گردشگران است، ابراز کرد: متأسفانه هنوز استان سمنان نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا کند علی رغم اینکه ۳۰۵ واحد تأسیسات گردشگری با یک هزار و ۹۲ اتاق در استان سمنان وجود دارد.

استان سمنان یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی و فرهنگی حتی طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد

وی با بیان اینکه تأسیسات گردشگری استان سمنان همچنین در اقتصاد و معیشت مردم نیز مؤثر بوده چرا که هم اکنون یک هزار و ۱۹۵ نفر در تأسیسات گردشگری استان مشغول به کار هستند، بیان کرد: اقدامات خوبی از سوی میراث فرهنگی ر توسعه اماکن گردشگر پذیر صورت گرفته که برای مثال باید به اخذ موافقت اصولی سه طرح ایجاد تأسیسات گردشگری با ۱۴۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اشاره کرد که قرار است در بخش‌های اقامات گاه سنتی، مجتمع گردشگری و تأسیسات اقامتی و پذیرایی بین راهی در سطح استان فعالیت داشته و ۴۱ نفر را هم بر سر کار بگمارند.

اقداماتی برای ترویج گردشگری
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان چندی پیش هم در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران اعلام کرده بود: صدور پنج پروانه بهره‌برداری مجتمع اقامتی پذیرایی بین‌راهی، سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه سنتی، خانه مسافر، محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی یا گردشگری کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۵۰ نفر از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری است.

طاهریان با اشاره به اینکه ۵۰ گردشگر خارجی در شش‌ماهه دوم سال ۹۹ وارد استان سمنان شدند، افزود: این تعداد در شش‌ماهه اول امسال با وجود کرونا به ۱۵۷ نفر رسید همچنین باید گفت ۴۲ هزار گردشگر داخلی در نیمه دوم سال گذشته و ۵۵ هزار گردشگر در شش ماه نخست امسال در استان اقامت کردند.

به گفته وی اکنون ۱۵ هتل، یک هتل‌آپارتمان، یک متل و پنج مهمان‌پذیر، ۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۴ اقامتگاه سنتی، ۷۳ خانه مسافر، چهار مجتمع گردشگری، شش اردوگاه و مرکز تفریحی در کنار ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۰ رستوران بین‌راهی، ۲۰ سفره‌خانه سنتی و ... در استان فعال است.

طرح‌های گردشگری در دست ساخت هستند
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح‌هایی برای توسعه گردشگری در سطح استان خبر داد و گفت: ۳۰ طرح گردشگری در سطح استان با هدف ارتقای خدمات به گردشگران و افزایش ماندگاری آنان در دست اجرا است.

۵۰ گردشگر خارجی در شش‌ماهه دوم سال ۹۹ وارد استان سمنان شدند

حمید رضا دوست محمدی با بیان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های گردشگری استان سمنان ۴۰ درصد است، بیان کرد: امیدواریم این طرح‌ها که غالباً هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی همراه است، بتواند ظرفیت‌های گردشگری استان را ارتقا ببخشد.

وی با بیان اینکه قرار است این طرح‌ها پس از افتتاح نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ شغل در سطح استان ایجاد کنند، افزود: این ۳۰ طرح گردشگری در مجموع یک هزار و ۳۳۸ تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه خواهند کرد که رقم قابل توجهی است و امیدواریم که با کاهش شیوع ویروس کرونا و افزایش گردشگر، شاهد پر شدن این تخت‌ها و کاهش مشکلات واحدهای گردشگری باشیم.

«گردشگری» رکن اشتغال‌زای استان سمنان | رصد متقاضیان طرح ملی مشاغل

افزایش ظرفیت‌های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان درباره میزان سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در ۳۰ طرح گردشگری و با بیان اینکه میراث فرهنگی افزایش و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را دنبال می‌کند، گفت: مجموع سرمایه گذاری طرح‌های مذکور ۶۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که مقرر شده در بخش‌هایی مانند هتل، مجتمع گردشگری، واحد رفاهی بین راهی، اقامتگاه سنتی، بوم گردی و … ایجاد شوند.

دوست محمدی با بیان اینکه هشت طرح از ۳۰ طرح مذکور در زمره پروژه‌های شاخص و دانه درشت گردشگری استان سمنان محسوب می‌شوند که فقط برای همین تعداد پروژه ۴۹۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، بیان کرد: این طرح‌های بزرگ و قابل توجه می‌توانند به تنهایی ۸۳۶ تخت به مجموعه اقامتی استان سمنان افزوده و ۸۶۰ نفر را نیز به کار بگمارند که نشان می‌دهد این استان توان و ظرفیت اجرای چنین پروژه‌های کلان و دانه درشتی را نیز دارد.

میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های گردشگری استان سمنان ۴۰ درصد است

وی از صدور ۲۹ فقره موافقت اصولی طی یک سال گذشته از طریق سامانه ایجاد تأسیسات گردشگری استان سمنان خبر داده بود که حجم سرمایه گذاری در آنها ۱۴۳ میلیارد تومان و اشتغال آنها ۳۲۲ نفر خواهد بود و در صورت اجرای کامل این طرح‌ها می‌توانیم شاهد باشیم که ۲۸۶ تخت به ظرفیت گردشگر پذیری استان افزوده خواهد شد.

رشد در سایه برنامه‌ریزی
استان سمنان همانطور که بیان شد داشته‌های بسیار قابل اعتنایی در زمینه گردشگری دارد از سوی دیگر میراث فرهنگی هم اقدامات خوبی را به خصوص در سال ۱۴۰۰ در زمینه افزایش ماندگاری و جذب مسافران صورت داده است اما پاشنه آشیل گردشگری استان سمنان همانطور که در گزارش نیز بیان شد، فقدان برنامه‌ریزی مدون است امیدواریم که بعد از این به تحقق چنین برنامه‌هایی نیز برسیم.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که ارتباط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به خصوص در سه سال اخیر با صاحب نظران، نخبگان حوزه گردشگری و رسانه‌ها و … چندان قابل توجه نبوده که ترمیم این ارتباط هم می‌تواند گام مؤثری در راستای رشد و شکوفایی اقتصاد گردشگری این استان باشد.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha