۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
وعده‌های رئیس جمهور برای لرستانی‌ها؛ از احداث سد معشوره تا احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده‌های رئیس جمهور برای لرستانی‌ها؛ از احداث سد معشوره تا احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل

خرم آباد- سفر یک روزه رئیسی به لرستان حاوی وعده‌های زیادی بود که کورسوی امیدی را در دل مردم این دیار ایجاد کرده و حالا منتظر اجرایی شدن این وعده‌ها هستند. 

بازار؛ گروه استان ها: امروز استان لرستان میزبان یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور است؛ سفر یک روزه حجت‌الاسلام رئیسی  به لرستان از ساعت هفت صبح امروز آغاز شده و تا پایان روز ادامه دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی در بدو ورود خود به استان و به محض رسیدن به فرودگاه خرم‌آباد وعده کاهش بیکاری را به مردم داد و رسانه‌های استان به طور گسترده این خبر را پوشش دادند؛ در حاشیه این ورود از همان ساعات آغازین صبح، جمعی از اهالی روستاهای حومه شهرستان خرم‌آباد با حضور در ورودی فرودگاه با شعار «ما آب شرب نداریم » به استقبال رئیس جمهور رفتند.

این جمعیت که عمدتا از اهالی روستاهای بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد بودند با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تأمین آب شرب روستاهای خود شدند؛ با توجه به این‌که در چند سال اخیر خشکسالی‌های متوالی مشکلات عدیده‌ای را برای آب مصرفی کشاورزی و آب شرب نقاط مختلف لرستان ایجاد کرده است از این رو مردم، رسانه‌ها و کنشگران لرستانی خواهان برنامه‌ریزی منسجم دولت در راستای حل مشکلات آب و اختصاص حق‌آبه خود هستند.

وعده‌های رئیس جمهور برای لرستانی‌ها؛ از احداث سد معشوره تا احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل

نامه مردم به رئیس جمهور
 تعدادی از مردم استان لرستان با رساندن خود مقابل استانداری و ستاد پاسخگویی برخط، نامه‌هایی که حاوی درخواست‌ها و مطالبات شخصی آنها بود را به مسؤلان مربوطه تحویل دادند تا به دست رئیس جمهور و هیئت دولت رسیده و مشکلاتشان پیگیری شود.

در این سفر یک روزه تعدادی از اعضای هیئت دولت، رئیس جمهور را همراهی می‌کنند که وزیر صمت به شهرستان بروجرد و وزیر تعاون و ‌کار به شهرستان های دورود و ازنا اعزام شدند همچنین معاون رئیس جمهور به شهرستان الیگودرز، وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان سلسله و دلفان، وزیر ورزش و جوانان به شهرستان کوهدشت و رومشکان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان پلدختر اعزام شدند؛ چند نفر از اعضای کابینه ازجمله وزیر نیرو نیز در مرکز استان حضور دارند.

از مهمترین وقایع سفر می‌توان به آغاز عملیات ساخت هفت هزار و ۵۰۰ واحد «طرح نهضت ملی مسکن» اشاره کرد که این اتفاق با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان لرستان رقم خورد. همچنین ریاست جمهور در بازدید از کارخانه نیمه فعال «یخچال‌سازی بوژان لرستان» بر فعالسازی ظرفیت کامل این کارخانه تأکید کرد.

وعده‌های رئیس جمهور برای لرستانی‌ها؛ از احداث سد معشوره تا احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل

قول رئیس جمهور برای احیای واحدهای نیمه تمام
در بخش دیگری از این سفر حجت‌الاسلام رئیسی از بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد بازدیدی به عمل آورد تا از زحمات کادر درمان در طول دوران کرونایی تقدیر و تشکر کند و دستور داد که مطالبات معوق پرستاران پرداخت شود.

وزیر صمت در بروجرد نیز قول داد کارخانه سامان کاشی این شهرستان که به حالت رکود درآمده تا پایان امسال، راه‌اندازی شود و با احیای این واحد تولیدی زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم شود؛ وزیر راه و شهرسازی هم در خرم‌آباد وعده داد که تا پایان دولت جاده خرم‌آباد ـ پلدختر و راه‌آهن لرستان تکمیل می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص اعتبار برای جلوگیری از زوال جنگل‌های بلوط گفت و وزیر نیرو از تأمین مالی برای  احداث سد معشوره خبر داد و گفت: این سد از مهمترین سدهای استان محسوب می‌شود، مطالعات مربوط به آن از ۱۸ سال پیش آغاز شده و با تکمیل مطالعات از سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وعده‌های رئیس جمهور برای لرستانی‌ها؛ از احداث سد معشوره تا احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل

لزوم احداث سد معشوره
علی اکبر محرابیان افزود: متأسفانه در طی ۸ سال گذشته این سد کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته ضمن اینکه تونل انحراف آن احداث شده و پیشرفت کار بسیار کند بوده است.

وی عنوان کرد: مطالعاتی در جهت تأمین مالی این سد صورت گرفته، امید است با مصوبه سفر استانی بتوانیم سرعت بیشتری به اجرای این پروژه ببخشیم؛ هدف از اجرای این سد، کنترل سیلاب است اما تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی از دیگر اهداف احداث این سد است که به یاری خدا اجرای آن در حوزه اشتغال، رونق و کنترل سیلاب نقش ارزنده ای خواهد داشت.

در این سفر حرف مشترک رئیس جمهور و هیئت همراه تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان بود، پروژه‌هایی که قدمت برخی از آنها به ۲۰ سال می‌رسد و تاکنون چندین دولت را به خود دیده‌اند اما تاکنون هیچ وعده‌ای برای اتمام این پروژه‌ها کارساز نبوده است.

وعده‌های رئیس جمهور برای لرستانی‌ها؛ از احداث سد معشوره تا احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل

حق آبه، مطالبه اصلی مردم لرستان
واقعیت این است که گوش مردم لرستان از وعده‌ها پر است و خواهان اقدام عملی هستند؛ سفر رئیسی آخرین کورسوی امیدی است که اگر نتیجه‌بخش نباشد شکاف بین مردم و مسئولین در لرستان بسیار عمیق‌تر خواهد شد مردمی که از زندگی فلاکت‌بار خسته‌ شده‌اند و آنقدر در شاخص‌های منفی مانند بیکاری، تورم، فلاکت و ... رکورد زده‌اند که دیگر امیدی به بهود اوضاع ندارند و گواه آن آمار تکان دهنده خودکشی در لرستان است.

و اما در صدر خواسته‌های مردم موضوع حق‌آبه است، حق‌آبه‌ای که سالها به خاطر سیاست‌های اشتباه و شیطنت مافیای آب از مردم لرستان دریغ شده درنتیجه لرستان به عنوان سومین استان پربارش کشور، بیشترین زمین‌های دیم را در کشور دارد و نرخ زمین‌های آبی آن ۲۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است. سهم لرستان از سدهای ساخته شده در استان فقط نیم درصد است و سالانه ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب روان‌آب از لرستان خارج می‌شود که در این روزگار خشکسالی اگر حق‌آبه  واقعی مردم تخصیص پیدا نکند تنها منبع درآمد آنها و همان کشاورزی خرده‌پایی که داشتند هم از دست خواهد رفت بنابراین انتظار دارند.

امیدواریم مهمترین دستاورد و برکت سفر رئیس جمهور به استان لرستان واگذاری و تثبیت حق آبه‌های قانونی و واقعی به مردم و کشاورزان این استان باشد وگرنه سالهاست در دولت‌های قبلی هم وعده احداث پتروشیمی، صنعت و ایجاد اشتغال را به ما داده‌اند.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha