۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تیگو۷ پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرو در پیست آزادی
بازار تست و بررسی کرد

تیگو۷ پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرو در پیست آزادی

تیگو۷ پرو با پیشرانه چهارسیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گیربکس CVT ۹ سرعته، عملکرد مناسبی نسبت به سایر کراس اوورهای رقیب در بازار دارد، کیفیت این خودرو نسبت به نسل قبل بیشتر شده است.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت مدیران خودرو یکی از خودروسازان بخش خصوصی است که در سال جاری چند محصول جدید را رونمایی و عرضه بازار کرده است. این خودروساز به تازگی برای اصحاب رسانه امکان تست و بررسی محصول جدید دیگر خود یعنی تیگو ۷ پرو را در پیست آزادی فراهم کرد. تیگو۷ یکی از محصولات بسیار با کیفیت چینی است که در بازار داخل کشور به واسطه این خوش نامی برای خود فراهم کرده است. باتوجه به ورود محصولات چینی جدید به کشور، مدیران خودرو نیز تصمیم گرفت نسل جدید تیگو۷ به نام پرو را به بازار عرضه کند. در این گزارش به بررسی و تست تیگو ۷ پرو در پیست آزادی پرداختیم که در ادامه به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

تیگو 7 پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرودر پیست آزادی

تیگو ۷ پرو ظاهری جسور و جذاب
تیگو ۷ در پاییز سال ۱۳۹۷ به بازار کشور راه یافت، این خودرو به دلیل داشتن سیستم تعلیق، گیربکس و پیشرانه با کیفیت به سرعت در بازار جایگاه مناسبی برای خود به دست آورد. تیگو ۷ محصولی از چری شناخته می شود که شهرت کیفیت را در میان خودروسازان چینی به ویژه خودروهای این برند افزایش داد.

حال با ورود چری تیگو ۷ پرو، مدیران خودرو معادلات بازار کراس‌اوورها را به نفع خود تمام می‌کند. ظاهر تیگو۷ پرو نشان از زبان جدید طراحی چری دارد. زیرا نمای جانبی خودرو با خطوط منقطع و تیز روی بدنه در کنار رینگ‌های ۱۸ اینچی تناسبات بدنه بهتر به نظر می‌رسد. همچنین یکی دیگر از تغییرات بارز در نمای جانبی ستون C با فرم شیشه‌ای است که مشابه محصولات اینفینتی است. اما در نمای جلو و چهره خودرو با طراحی کاملا تهاجمی و خشن مواجه هستیم.

 زیرا چراغ‌های باریک که با LED های باریک طراحی شده و عدسی سه گانه داخل کاسه چراغ در کنار آن جلوپنجره عریض بزرگ شش ضلعی با المان‌های لوزی‌شکل چهره خشن از این خودرو را نشان می‌دهد. خودروسازی چری به این سبک طراحی tiger-crouching  می‌گوید؛ به این معنا که ببر در حال خیز برداشتن است که پوزه کاملا تهاجمی به محصولات چری می‌دهد. در نمای عقب تیگو۷ پرو، دیگر شاهد چراغ‌های جدا از هم نیستیم. زیرا چراغ‌های کشیده‌ای که طراحی شده کمی حس و حال محصولات جدید رنو را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های پیوسته مزین به LED و سراگزوزهای دوبل مستطیل شکل کروم با نوار کروم روی سپر نمای شیک و زیبای به چری تیگو۷ پرو بخشیده است.

تیگو 7 پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرودر پیست آزادی

کابین جدید با امکانات رفاهی بالا
در زمان ورود به کابین تیگو۷ پرو، همچنان شاهد طراحی مشابه کابین برادر بزرگ اما کم تجربه‌اش یعنی تیگو۸ پرو هستیم. با این تفاوت که کلاستر ۱۰ اینچی در مقابل راننده و یک نمایشگر عریض ۱۰ اینچی جداگانه نیز در بالای داشبورد برای سرنشینان تعبیه شده است. طراحی داشبورد تیگو۷ پرو مینیمال اما مدرن است. کیفیت ساخت مواد نیز در سطح بالایی قرار دارد که روکش چرمی و پلاستیک نرم بخشی از آن است. دو رنگ بودن تریم داخلی و نورپردازی روی داشبورد و روی درها و سقف پانوراما به جذابیت کابین داخلی افزوده است.

تیگو 7 پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرودر پیست آزادی

طراحی دسته دنده اسپرت با نمایشگری که روی آن طراحی شده و غربیلک فرمان دی-کات رانندگی با تیگو۷ پرو را جذاب کرده است. تنظیمات لمسی سیستم تهویه مطبوع که در کنسول میانی تعبیه شده با دو نمایشگر دیگر که یکی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و دیگر برای کلاستر است، مدرن بودن فضا را دوچندان می‌کند. از مهم‌ترین آپشن‌های تیگو۷ پرو می‌توان به سیستم ترمز با هماهنگی سیستم‌های مانند: ABS، TCS، BAS، EBD، HDC، ۶ ایربگ، سیستم اطلاعات-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، اتوهلد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و مجزا برای سرنشینان عقب، ترمز پارک برقی، باز شدن خودکار در عقب، کروز کنترل، سیستم آغاز کمکی در سربالایی، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، انتخاب حالت‌های رانندگی، آینه میانی الکتروکرومیک، سنسور باران، سنسور نور، سیستم ورود بدون کلید(کی‌لس) و استارت دکمه‌ای و... اشاره کرد.

برخلاف نسل قبلی دیگر خبری از گیربکس دوکلاچه نیست، بلکه یک گیربکس ۹سرعته CVT که شبیه‌سازی برای تعویض دنده‌ها تعبیه شده است

مشخصات فنی تیگو۷ پرو
تیگو۷ پرو در نسل جدید خود دارای همان پیشرانه نسل قبلی خود است. هرچند که در نسخه بازار جهانی، موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ نیز وجود دارد. اما قلب تپنده تیگو۷ پرو، یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۶ سوپاپ به حجم ۱۴۹۸سی‌سی مزین شده به توربوشارژ می‌تواند حداکثر تا ۱۵۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون‌متر گشتار تولید می‌کند. برخلاف نسل قبلی دیگر خبری از گیربکس دوکلاچه نیست، بلکه یک گیربکس ۹سرعته CVT که شبیه‌سازی برای تعویض دنده‌ها در نظر گرفته، وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

تیگو 7 پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرودر پیست آزادی

پشت فرمان تیگو ۷ پرو
در این نسل از تیگو ۷ باتوجه به طراحی بهبود یافته، سهولت برای سوار و پیاده شدن سرنشیان وجود دارد. در زمان قرار گیری پشت فرمان، نخستین مساله ای که توجه راننده را به خود جلب می کند، میدان دید کافی به مسیر است، پس از آن کیفیت قطعات که نسبت به سایر محصولات چینی حتی تیگو ۷ نسل پیش نیز ارتقا یافته است. فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده که لذت رانندگی را برای راننده افزایش می دهد.

در زمان روشن کردن خودرو برای حرکت، نخستین نکته ای توجه راننده را به خود جلب می کند، عدم لرزش و ورود صدا پیشرانه به داخل کابین است. هنگام روشن کردن خودرو، اطلاعات لازم از عملکرد پیشرانه و شرایط دینامیکی خودرو در کلاستر(پشت آمپر) دیجیتالی خودرو برای راننده به نمایش در می آید. زاویه دید و دسترسی راننده به تجهیزات ایمنی و رفاهی نصب شده در خودرو، ارگونومی مناسبی دارد.

صندلی راننده متناسب با رفتار رانندگی و راحتی مشتریان داخل کشور طراحی و تعبیه شده است، بنابراین راننده در سفرهای طولانی احساس خستگی چندانی نخواهد داشت. کنسول میانی خودرو و دسترسی راننده به سر اسپید دنده برای تعیین وضعیت حرکتی خودرو، در بهترین حالت قرار گرفته است. علیرغم اینکه طراحی سر اسپید دنده به روز و مشابه خودروهای آلمانی است، اما ابعاد کوچک آن چندان مناسب سلیقه مشتریان در بازار داخل کشور نیست.

نکته قابل توجه در این خودرو، تعبیه تمام کلیدهای فعال یا غیرفعال کردن سیستم های ایمنی و پایداری نزدیک سراسپید دنده است. هرچند گیربکس این خودرو CVT ۹ سرعته است، اما در زمان حرکت حس CVT بودن یا لگ در تعویض دنده را به سرنشین انتقال نمی دهد.

خبرنگار «بازار» در زمان تست تیگو۷ پرو با خودرویی که دمای عملکردی بالای داشت در پیست آزادی به بررسی عملکرد گیربکس پرداخت، گیربکس با افزایش دما ضعف عملکردی ندارد

خبرنگار «بازار» در زمان تست تیگو۷ پرو با خودرویی که دمای عملکردی بالای داشت در پیست آزادی به بررسی عملکرد گیربکس پرداخت، این گیربکس حتی با افزایش دما یا تغییر وضعیت از حالت اتوماتیک به دستی کوبش یا صدا در زمان حرکت برای خودرو ایجاد نخواهد کرد.

در زمان حرکت با خودرو حس شتاب گیری مناسبی برای خودرو وجود دارد، تعویض دنده در بهترین حالت براساس افزایش دور موتور انجام می شود، اما در زمان انتخاب وضعیت تعویض دستی گیربکس، در صورتی که راننده در زمان مناسب یا دورهای اقتصادی اقدام به افزایش دنده نکند، هشدار نسبت به تعویض فعال می شود.

فرمان برقی خودرو نیز در بهترین حالت کالیبراسیون براساس سرعت و افزایش دور موتور قرار گرفته، اما نسبت به افزایش سرعت حساس نیست

پایداری خودرو در زمان دور زدن حتی با سرعت های بالا در پیچ ها یا تغییر ناگهانی مسیر حرکتی خودرو برای این کراس اوور بلند قامت قابل قبول است. سیستم کنترل گشتاور و کنترل پایداری خودرو نیز در صورتی که نیروهای جانبی در زمان دور زدن با سرعت بالا در خودرو بسیار زیاد نباشد، عملکرد مناسبی دارند. فرمان برقی خودرو نیز در بهترین حالت کالیبراسیون براساس سرعت و افزایش دور موتور قرار گرفته، برخلاف سایر خودروهای چینی که با افزایش دما عملکرد فرمان کاهش می یابد، در این خودرو چندان ملموس نبود. البته تست این موضوع نیاز به حرکت حداقل ۵۰ کیلومتری دارد.

تیگو 7 پرو با گیربکس CVT رقبا را به چالش می کشد؟| مزایا و معایب محصول جدید مدیران خودرودر پیست آزادی

نکته منفی که در زمان رانندگی توجه راننده را به خود جلب می کند، عدم حساسیت فرمان به افزایش سرعت است، علیرغم افزایش سرعت به بیشتر  از۱۰۰ کیلومتر در ساعت، فرمان برقی خودرو چندان تغییر گشتاوری نکرد.

سیستم تعلیق خودرو برای تیگو۷ به گونه ای طراحی شده که حس سواری و البته راحتی خودروهای کره ای را به سرنشین منتقل می کند، اما در زمان عبور از دست انداز چندان نرمی قابل توجهی برای راننده ندارد. نکته قابل توجه اینجاست که این موضوع سبب شده پایداری خودرو در زمان تغییر مسیر ناگهانی حفظ شود.

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۵۷ اسب بخاری این خودرو نیاز مشتریان داخل کشور را تامین خواهد کرد و حس ضعف یا افت قدرت برای حرکت ایجاد نخواهد کرد. این موضوع البته در شرایطی صدق می کند که راننده توان خودرو را در مسیرهای خارج جاده به چالش نکشد، مدیران خودرو با این محصول سایر رقبا در بازار را به چالش جدی خواهد کشید.

توربوشارژر نصب شده برای این خودرو در زمان حرکت ناگهانی وارد مدار افزایش قدرت نشده و لذت رانندگی آرام را دو چندان می کند، برخلاف سایر خودروهای چینی عملکرد توربوشارژر این خودرو با افت لگ همراه نبوده و چندان سبب افزایش دما یا افت راندمان حرکتی نمی شود. البته باید منتظر بود و دید که عملکرد توربوشارژر این خودرو در نقاط مختلف کشور با شرایط جوی دیگر چگونه خواهد بود.

در پایان باید ذکر کرد که مدیران خودرو کراس اووری با کیفیت برای رقابت جدی با سایر محصولات مونتاژی و تولید در بازار، عرضه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      3 12
      این همان اطاق x55-MVM باکمی تغییر در صندوق عقب وچراغ وسپر جلو،عمرا به پای x55نمیرسه,
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      6 0
      خدایا شکرت چین به ما خودرو میدهد والا پراید میشد خودرو تشریفات
    • فرامرز IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      1 0
      من این ماشین و حدود یک سال و نیمه دارم و حدود چهل هزارتا باهاش هم تو شهر رفتم هم مسافرت واقعا عالیه و احساس آرامش عجیبی تو رانندگی میده که از بی ام و 530 که داشتم خیلی بهتره و اصلا ایرادی هم نداشته فکر کنم از اون کارای تکرار نشدنی باشه ......