تولید ابزارآلات سیستمهای آبیاری برای اولین بار در کشور؛ قیمت ۵برابر ارزانتر از خارجی ها!
گفتگوی بازار با سازنده ابزارآلات سیستم آبیاری قطره‌ای

تولید ابزارآلات سیستمهای آبیاری برای اولین بار در کشور؛ قیمت ۵برابر ارزانتر از خارجی ها!

حیدری فعال حوزه سیستم های آبیاری گفت: وجود ابزار آلات اتصالات سیستم های آبیاری خلاء ای بود که سعی داریم آن را پوشش دهیم و در این مسیر به جز دانش روز از تجربه مجریان نیز استفاده می کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: ششمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی و سیستم های نوین آبیاری در حالی پس از یک وقفه دوساله از روز یکشنبه ۱۴ آذر تا چهارشنبه ۱۷ آذرماه در محل نمایشگاه های بین الملی تهران برگزار می شود که بسیاری از شرکت کنندگان برخی محصولات خود را برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی می کنند. یکی از این شرکتها شرکت نوپایی است که در حال حاضر به عنوان تنها تولیدکننده ابزار آلات مورد نیاز در حوزه سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای، در کشور شروع به کار کرده است و برای اولین بار برخی از ابزار آلات این صنعت را به نمایش گذاشته است. در این راستا خبرنگار بازار  گفتگویی با «فهیمه حیدری، یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت» انجام داده و جویای شرایط حاکم بر این صنعت شده است.

قیمت ابزارهای تولیدی ما حداقل ۵ برابر ارزانتر از نمونه های خارجی است،  در حالی که مانند نمونه های خارجی می تواند سرعت عمل را بالا ببرد

*شما تولید کننده ابزار آلات خاصی هستید که در صنعت کشاورزی کاربرد دارد. کمی در خصوص تولیدات خود توضیح بدهید.
در ابتدا باید بدانید که در زمینه «سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای» تا به امروز  هیچگونه ابزار کاری در کشور نداشته ایم و کارها کاملا به صورت دستی انجام می شد. لذا ما یکسری ابزارهایی را تولید کرده ایم که مجریان و پیمانکاران به صورت قبل مجبور نباشند اتصالات سیستم های آبیاری را جا بیندازند یا لوله ها را در سطح زمین پهن کنند. در واقع مخاطبان اصلی ما مجریان سیستم های آبیاری هستند که هر روز درگیر این مسائل هستند و مسلما جا زدن اتصالات با دست برای آنها بسیار سخت بوده و الان می توانند با کمک این ابزارها به راحتی کار کنند. نکته جالب توجه اینکه قیمت ابزارهای تولیدی ما حداقل ۵ برابر ارزانتر از نمونه های خارجی است. در حالی که مانند نمونه های خارجی می تواند سرعت عمل و میزان درآمد شان را بالا ببرد.

*چه شد که به فکر ساخت این ابزارهای و ورود به این حوزه شدید؟
ما در ابتدا به صورت شرکت مجری و پیمانکار کار را شروع کردیم و متوجه شدیم چقدر برخی کارها دشوار است و کنجکاو شدیم بدانیم آیا ابزاری برای انجام این کارها هست یا خیر. با توجه به اینکه تمام اعضای شرکت ما تحصیل کرده این رشته هستند بنابراین به صورت کاملا تخصصی شروع به تحقیق کردند و ابزار آلاتی که در سطح دنیا برای انجام اتصالات و دیگر امور مربوط به این بخش به کار می رود را شناسایی کردند. سپس بدون اینکه نمونه خارجی داشته باشند بر اساس تصاویر و یکسری اطلاعات فنی که دریافت کردند، دستگاه ها را طراحی کردند و شروع به ساخت کردیم و همین امر انگیزه ای شد برای اینکه به سمت دانش بنیان شدن نیز پیش برویم.

در واقع وقتی وارد کار شدیم متوجه خلاء موجود شدیم و لذا به سمت تولید و ساخت ابزار آلاتی سوق پیدا کردیم که الان با کمک این ابزارهای تولیدی، مجریان سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای می توانند کارایی و کیفیت کار خود را بالا ببرند و از آن طرف هزینه های خود را پایین بیاورند.

بی ثباتی بازار فولاد و دیگر مواد اولیه مورد نیاز اصلی ترین چالش در مسیر تولید ما محسوب می شود

*با توجه به اینکه تنها تولید کننده این ابزار آلات در کشور هستید، در امر تولید با چه چالش هایی مواجه هستید؟
یک مساله اصلی برای ما در مورد مواد اولیه است؛ چون بازار هیچ گاه ثبات ندارد. بخصوص اینکه ما شرکتی نوپا هستیم و تولیدات ما به صورت محدود است تا پس از بازار سنجی های مختلف بتوانیم تولیدات خود را بالا ببریم. در واقع این نمایشگاه اولین محلی است که محصولات خود را عرضه کرده ایم و لذا تازه کار هستیم. با این وجود همانطور که گفتم در مورد ماده اولیه ای مانند فولاد مشاهده می کنیم که هر سری باید با یک  قیمت متفاوت خریداری کنیم. اما ما نمی توانیم قیمت تولیدات خود را دائما متناسب با قیمت مواد اولیه تغییر بدهیم لذا به اجبار باید در قیمت های خود ثبات ایجاد کنیم و این مسائلی با خود به همراه دارد.

از سوی دیگر برای ثبت شرکت دانش بنیان نیز با چالش های زیادی مواجه هستیم. به طوری که در این راه سختگیری های عجیبی صورت می گیرد به همین دلیل بعد از حدود ۲ سال هنوز نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم چون در یک سیکل اداری معیوب به اصطلاح گیر افتاده ایم. امیدواریم روندهای تسهیل پیدا کند تا جوانانی که وارد این حوزه می شوند ایده های خود را در کشورهای دیگر ارائه نکنند و در عوض چنین ایده هایی در ایران عملیاتی شود.

*در حوزه ابزارهای تولیدی شما، کدام کشورها پیشروترین محسوب می شوند و آیا برای بهینه سازی تولیدات خود با این سازندگان ارتباطی برقرار کرده اید؟
در این حوزه یکسری شرکت های اسپانیایی بسیار فعال هستند اگرچه آنها هم دانش تولید را از یک کشور مطرح در این حوزه دریافت می کنند. با این وجود ابزارهای تولیدی اسپانیا بهترین ها در سطح جهان محسوب می شود و ما نیز با آنها کار می کنیم.

سرعت تغییرات تکنولوژی به قدری بالا است که اگر نخواهیم با آن همگام شویم از بازار و دامنه رقابتی حذف می شویم لذا سعی داریم روی تولید ابزارآلات جدیدترین روشهای آبیاری دنیا کار کنیم

*با توجه به اینکه سیستم های آبیاری دنیا دائما در حال تغییر و به روز شدن است، دانش تولید این ابزارهای را از چه طریق به روز رسانی می کنید؟
چون تازه شروع به کار کرده ایم در حال مطالعه هستیم و بررسی می کنیم کشورهای پیشرفته چه کارهایی انجام می دهند. از همه مهمتر اینکه بررسی می کنیم که روشهای آبیاری مطرح در سطح دنیا به کدامین سمت پیش می رود، چون الان سرعت تغییرات تکنولوژی بسیار بالا است به قدری که اگر نخواهیم با آن همگام شویم از بازار و دامنه رقابتی حذف می شویم. لذا با بررسی تولیدات کارخانجات مطرح دنیا به دنبال این هستیم که اگر به عنوان مثال یک متد و روش آبیاری در کشورهای پیشرفته در حال حذف شدن و منسوخ شدن است روی ابزارهای مورد نیاز آن روش کار نکنیم چون دیر یا زود این روش در ایران نیز حذف می شود و سرمایه گذاری روی آن هدر دادن سرمایه است.

از سوی دیگر برخی ابزار آلاتی که ما تولید می کنیم به صورت آزمایشی است و با مجریان سیستم های آبیاری همکاری داریم و از نظرات آنها در مورد اشکالات و ایرادات کار استفاده می کنم. به همین دلیل گاهی مواقع تمام ابزار آلاتی که ساخته ایم چندین مرحله به پیمانکاران و مجریان ارائه شده است و پس از آزموده شدن توسط آنها تغییرات را اعمال و راهی بازار می کنیم؛ یعنی به جز دانش، از تجربیات بازار هدف نیز استفاده می کنیم تا آنچه تولید می کنیم علاوه بر به روز بودن مطابق خواست مجریان نیز باشد. به عبارت دیگر سعی می کنیم نیاز بازار و تجربه مجریان را با دانش جهان تطبیق بدهیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha