۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
هیچ طرفی خواهان شکست مذاکرات وین نیست| راهکار گام به گام در شرایط بن بست مناسب است
مقام سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

هیچ طرفی خواهان شکست مذاکرات وین نیست| راهکار گام به گام در شرایط بن بست مناسب است

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است هیچ کدام از طرفهای مذاکرات احیای برجام خواهان شکست مذاکرات نیست و در صورت به بن بست رسیدن گفتگوها می توان راهکار «گام به گام» را در دستور کار داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: شهر وین و پایتخت اتریش باز هم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بود. البته با این تفاوت که اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) با ترکیبی متفاوت از قبل کلید زده شد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، هیأتی که در ترکیبش این بار دو معاون از وزارت امور خارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور داشتند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد و این ترکیب خود تأییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

هیأت ایرانی چهارشنبه شب دهم آذر ماه ۲ سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و باقری هم ارائه این سندها را نشانگر جدیت ایران در مذاکرات خواند و در عین حال یادآور شد سند سومی هم هست که هنوز به طرف‌های مقابل ارائه نشده است.

روز پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه رایزنی‌های هیأت‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن باقری با مورا و روسای سه هیأت اروپایی در وین نیز ملاقات‌هایی را داشت. از سوی دیگر کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه داده و باز هم در این جلسات درباره پیشنهادات ایران گفت‌وگو شد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*دور هفتم مذاکرات وین آغاز شد و طرفین مذاکرات برای مشورت در خصوص دو سند تحویل داده شده از سوی ایران به پایتختهای خود بازگشتند. ارزیابی شما از این دور مذاکرات چیست؟
من نمی دانم مذاکره کنندگان ایران چه می گویند، اما لحن مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی بدبینانه است. به نظر می رسد آنها احساس می کنند که مذاکرات رو به اتمام است - شاید به دلیل ادامه افزایش ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده ایران و عدم تمایل ایران به اجازه دادن به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین هایی برای نظارت بر تولید سانتریفیوژهایش.

*بر اساس اخبار منتشر شده دو سند ایران حدود ۷۰ درصد با توافقات قبلی در ۶ دور مذاکرات صورت گرفته در وین مغایر است. ایران خواهان برداشته شدن تحریمهای بیشتر شده و در مقابل نیز خواهان کاهش تعهدات هسته ای خود شده است. به نظر شما واکنش طرف مقابل چه خواهد بود؟
من فکر می کنم طرف مقابل دلسرد شده است.

*در حالی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه این دور از مذاکرات را ناموفق خوانده است، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد. دلایل این مغایرت اساسی در مواضع چیست؟
با توجه به ادامه تولید اورانیوم غنی شده توسط ایران و این احتمال که در صورت عدم نظارت آژانس بر تولید سانتریفیوژ ایران، ایران در حال ایجاد یک سایت مخفی غنی‌سازی باشد، هیچ‌کس نمی‌خواهد مذاکرات با شکست مواجه شود.

*با توجه به فضای حاکم بر گفتگوهای وین آیا توافق کلی حاصل خواهد شد یا توافق محدود و گام به گام یا اساسا توافقی صورت نخواهد گرفت؟
در این مرحله، برای دادن زمان بیشتر به مذاکره‌کنندگان، فکر می‌کنم تمرکز باید روی گام اول باشد. برای مثال، ایالات متحده می‌تواند با تعلیق تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران در ازای تعلیق تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد و ۶۰ درصد، ترکیب ذخایر موجود و اجازه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برقراری مجدد نظارت بر تولید سانتریفیوژ ایران موافقت کند. این فقط یک ایده ممکن است. من اطلاعات کافی در مورد وضعیت تحریم ها ندارم تا مطمئن باشم که هر دو طرف آن را اولین قدم معقول در نظر بگیرند.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha