۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
حال قطب گیاهان دارویی کشور خوب نیست| «سوئیس ایران» در گرداب محرومیت
بازار گزارش می‌دهد؛

حال قطب گیاهان دارویی کشور خوب نیست| «سوئیس ایران» در گرداب محرومیت

اصفهان - فریدونشهر به عنوان یکی از محروم‌ترین نقاط شهرستان اصفهان، گرفتار بی تدبیری مسئولان است به نوعی که قطب گیاهان دارویی کشور، به جهت استفاده از این ظرفیت به ویژه در زمینه صادرات بی بهره است.

بازار؛ گروه استانها: «فریدونشهر» به عنوان مرتفع‌ترین شهرستان کشور، دارای زمستان‌های سخت و پر برف و تابستان‌هایی خنک با توپوگرافی‌های مختلف در سطح شهرستان است و مناطقی جنگلی، مراتعی پر بار و مناطقی صعب العبور در آن به چشم می‌خورد که عرصه بروز و ظهور گیاهان دارویی مختلف و کمیاب خصوصا کرفس کوهی است که در دنیا نظیر ندارد.

در این میان اشتغال معضلی جدی برای این شهرستان محروم استان و کشور محسوب می‌شود به نوعی که با وجود ظرفیت بی بدیل در حوزه گیاهان دارویی روز به روز آمار مهاجرت در این شهرستان بیشتر می شود و بهانه‌هایی مانند دوری از مرکز استان، هوای سرد در فصلهای پاییز و زمستان موجب شده تا این ظرفیت بی‌نظیر که می تواند موجب چند برابر شدن درآمد صادراتی ایران شود، نادیده گرفته شود.

توسعه صنایع سبز در فریدونشهر، راهکاری برای عبور از محرومیت  
معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در راستای عبور از محرومیت در برخی شهرستانهای اصفهان مانند فریدونشهر باید توسعه صنایع سبز مدنظر قرار گیرد و اجرای طرح‌های بدون آلودگی، سبز و کم آب بر مدنظر قرار گیرد.

قاضی عسگر اضافه کرد: با وجود اینکه دنیا به سمت و سوی استفاده از گیاهان دارویی کشش خاصی دارد و با وجود اینکه بسیاری از کشورهای جهان از گیاهان دارویی ایران به شکل فرآوری نشده بهره می برند، صادرات گیاهان دارویی هنوز ظرفیتی مغفول مانده در کشور ما محسوب می شود.

وی ادامه داد: فریدونشهر قطب گیاهان دارویی محسوب می‌شود به نوعی که برخی گیاهانی که در رویشگاه‌های طبیعی این منطقه وجود دارد در ایران و حتی دیگر نقاط دنیا کمیاب هستند و فریدونشهر منحصر به فردترین رویشگاه این گیاهان محسوب می‌شود.

مهاجرت معکوس به فریدونشهر در گرو ایجاد زیرساختها
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در طول سالهای گذشته یک بانوی کارآفرین توانسته از این ظرفیت در شهرستان فریدونشهر به بهترین نحو در راستای اشتغالزایی برای مردم این منطقه استفاده کند، گفت: باید زیرساخت های لازم توسط مسئولان در این منطقه فراهم شود تا مردم محلی از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد مهاجرت معکوس به منطقه باشیم.

وی اضافه کرد: البته فریدنشهر ظرفیتهای بی بدیل دیگری نیز دارد که می تواند علاوه بر درآمدزایی برای این منطقه که در طول فصلهای سرد سال ارتباط برخی مناطق آن با دنیای بیرون قطع می شود، صادرات از این منطقه را نیز افزایش داده و به رشد اقتصادی اصفهان نیز کمک کند.

برخی گیاهان این منطقه رویشگاهی به جز فریدونشهر در جهان ندارد و این امر به آب و هوای خاص این منطقه بر می گردد به نوعی که کرفس کوهی این منطقه که در کوهستانهای صعب العبور و در زیر برف به عمل آید از نظر دارویی خاص و  متفاوت است

شاید ظرفیتهای طبیعی، اقتصادی در کنار زیبایی های بی بدیل گردشگری فریدونشهر موجب شده تا این شهرستان به سوییس ایران معروف شود اما می توان گفت این شهرستان زیبا از دیدگاه های مختلف مورد بی توجهی بوده است.

گرچه پیست اسکی این شهرستان هر ساله حتی گردشگران خارجی را نیز به این منطقه می کشاند، سوئیس ایران همچنان به عنوان یک نقطه محروم شناخت می‌شود و عبور از فصلهای سرد سال نیز از این محرومیت نمی کاهد، لازم است در ، تقویت بافت گردشگری، استفاده از ظرفیت صادراتی گیاهان دارویی در این منطقه و  توانمند سازی کشاورزی با توجه به ظرفیتهای آبی خوب منطقه،  اشتغالزایی در آن تدبیری جدی اندیشده شود که علاوه بر کمک به مهاجرت معکوس از این منطقه در رشد اقتصادی کشور نیز موثر است.

جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ظرفیت مردم بومی برای حفظ رویشگاه‌ها
به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت های مسئولان در سطوح بالاتر در سالهای گذشته، چرای بی‌رویه دام در رویشگاهی های طبیعی، دسترسی سخت به محل روییدن برخی گیاهان، دست اندازی سودجویان به برخی رویشگاه‌های طبیعی فریدونشهر، برخی از این مناطق که در کشور و حتی دنیا نظیر ندارد، رو به نابودی رفته است.

در واقع به گفته کارشناسان برخی گیاهان این منطقه رویشگاهی به جز فریدونشهر در جهان ندارد و این امر به آب و هوای خاص این منطقه بر می گردد به نوعی که کرفس کوهی این منطقه که در کوهستانهای صعب العبور و در زیر برف به عمل آید از نظر دارویی خاص و  متفاوت است.

حمایت در این زمینه توسط مسئولان شهرستان تا حدودی انجام شده است اما با توجه به آب و هوای سرد فریدونشهر در طول سال که برای مردم نا آشنا  تا حدودی غیرقابل تحمل نیست، باید با جذب سرمایه گذار مناسب، از ظرفیت مردم منطقه در راستای گسترش کاشت گیاهان دارویی و اشتغالزایی در کنار جلوگیری از میان رفتن این گونه های کم نظیر استفاده کرد.

معرفی گونه‌های گیاهی فریدونشهر
رئیس جهاد کشاورزی فریدونشهر در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار بازار  ضمن بیان این مطلب که سطح زیر کشت گیاهان دارویی فریدونشهر ۲۸۰  هکتار است، گفت: ۸۰ هکتار از آن مربوط به گل محمدی، ۸۰هکتار موسیر آبی، ۷۰هکتار موسیر دیم، ۴۰هکتار کرفس کوهی، چهار هکتار اسطوخدوس، سه هکتار زرین گیاه و سه هکتار از آن سایر گیاهان دارویی هستند.

علیرضا اصلانی ادامه داد: عمده مساحت زیر کشت گیاهان دارویی در شهر فریدونشهر  و روستاهای سورشجان، چقا، دهسور، خویگان، میلاگرد، چغیورت، دربند، بن کمر، شیخ فاضل، اسلام آباد، گوراب، مکدین، مسیر، کلوسه، قلعه سرخ، میدانک ها، سرداب بر آسیاب، نهضت آباد، خوشبهار، مازه ابول است.

اقدامات حمایتی برای گسترش کشت گیاهان دارویی
وی با اشاره به اقدامات حمایت برای گسترش کشت گیاهان دارویی در این منطقه اظهار داشت: اقدامات انجام شده جهاد کشاورزی فریدونشهر برای گسترش کشت گیاهان دارویی تهیه بذر و نشاهای یارانه دار  و توزیع بین متقاضیان و ارائه تسهیلات از طریق صندوق کار آفرینی امید بوده است.

همچنین در این ارتباط رئیس منابع طبیعی فریدونشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت تقویت، کشت گیاهان دارویی و تولید و صادرات  این محصولات اظهار کرد: در طول سالهای گذشته، این گیاهان دارویی علاوه بر حفاظت و بهره برداری در سطح شهرستان در حال کشت و گسترش هستند.

بذرکاری مداوم رویشگاه‌های در حال انقراض
امین حافظی ادامه داد: ما در قالب توسعه کشت یا غنی‌سازی رویشگاه‌ها به توسعه گیاهان دارویی در شهرستان می‌پردازیم و برای غنی‌سازی و عدم از میان رفتن رویشگاه‌ها، به شکل مداوم آنها را بذر کاری می کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرستان، مکان‌هایی که قبلا رویشگاه طبیعی بوده ولی از بین رفته بذرکاری مجدد شده و گیاه در آنجا مستقر می شود، گفت: در سال گذشته حدود ۲۵۰ هکتار کشت کرفس کوهی را در سطح شهرستان داشته ایم و طی پنج ساله اخیر ، حدود یک هزار هکتار توسعه رویشگاه گونه دارویی کرفس در شهرستان انجام شده است.

رئیس منابع طبیعی فریدونشهر ادامه داد: درآمد سالیانه تعدادی از روستاهای ما مثل «کلوسه» و «مسیر»، به شکل مستقیم از بهره برداری گیاهان دارویی از جمله کرفس، قارچ، تره کوهی، گل سرخ، سماق و گردوی جنگلی  به دست می آید.

تشویق مردم برای کشت گیاهان دارویی
وی با بیان این موضوع که اداره منابع طبیعی فریدونشهر برای تشویق مردم برای اینکه نسبت به جایگزینی کشت اقدام کنند هر ساله بذر رایگان در بین مردم توزیع می کند، تصریح کرد: برای بومی سازی کشت گیاهان دارویی و برداشتن فشار از رویشگاه های طبیعی طی پنج ساله گذشته نزدیک به یک تن بذر کرفس به صورت رایگان در بین مردم توزیع شده است تا در اراضی کشاورزی و حیاط منازلشان بکارند.

حافظی اضافه کرد: همچنین برای بذر موسیر هم تا سه سال گذشته این کار را انجام می‌دادیم ولی در حال حاضر دیگر موضوع کشت موسیر در میان مردم جا افتاده است.

وی اضافه کرد: کشت کرفس هم، به تدریج در حال جا افتادن است و ما روستایی داریم که سالانه از فروش کرفس حیاط خانه شان پنج تا ۱۰ میلیون تومن عایدی دارد، بدین ترتیب علاوه بر اشتغال زایی دست اندازی به رویشگاه های طبیعی کمتر می شود.

منابع طبیعی فریدونشهر به کسانی که پروانه چرای دام دارند و بهره بردار عرفی هستند تا سقف سه هکتار زمین واگذار می کند تا از برداشت بی رویه گیاهان توسط دام و از میان رفتن از رویشگاه های طبیعی جلوگیری شود

دریافت زمین در ازای ابطال پروانه چرای دام
رئیس منابع طبیعی فریدونشهر در ارتباط با برخورد با چرای بی ر,یه دام در این منطقه نیز گفت: منابع طبیعی فریدونشهر به کسانی که پروانه چرای دام دارند و بهره بردار عرفی هستند تا سقف سه هکتار زمین واگذار می کند.

وی اضافه کرد: این کار در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری در ازای کسر و ابطال پروانه چرای دام انجام می شود و مشروط به اینکه در آن زمین به صورت دیم گیاهان دارویی بکارند؛ تا الان دو مورد واگذاری زمین در قالب ماده ۳ داشتیم که یکی از آنها در روستای شیخ فاضل و دومی در روستای خُنگ بوده است.

حافظی اضافه کرد: اگر پروانه دارها متقاضی باشند اداره منابع طبیعی در قالب ماده ۳ به آنها زمین واگذار می کند تا در آن به صورت تلفیقی گیاهان دارویی و درختان دیم بکارند که این کاشت تلفیقی برای آن فرد بازدهی زیادی دارد.

اما یکی از مشکلات ایجاد اشتغال در شهرستان فریدونشهر موضوع وجود زیرساخت‌ها و شاخص‌های برخورداری در شهرستان است؛ بعضی از شاخص‌های شهرستان فریدونشهر مناسب نیست به نوعی که برخی دهستان‌ها مانند پشتکوه از نعمت گاز برخوردار نیست و  با وجود بارش‌های جوی مناسب بسیاری از مناطق این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود.

در این ارتباط فرماندار فریدونشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با وجود اینکه این منطقه پربارش‌ترین نقطه استان است اما حدود ۸۰ درصد این آب‌ها از استان خارج می‌شود.

از سال گذشته گازرسانی به روستاهای پشتکوه آغاز شد که به دلیل تامین منابع مالی و مجوزها به تعویق افتاد و امیدواریم در بهمن ماه این طرح به نتیجه برسد

وی با بیان اینکه ۳۰ روستای  فریدونشهر از طریق تانکر آبرسانی می‌شود، افزود: قرار است دو پروژه آبرسانی در این منطقه و در برف انبار در صورت جذب اعتبار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در توزیع برق ۹۸ درصد پوشش دادیم اما در زمینه توزیع گاز از حد متوسط پایین‌تر قرار داریم، گفت: از سال گذشته گازرسانی به روستاهای پشتکوه آغاز شد که به دلیل تامین منابع مالی و مجوزها به تعویق افتاد و امیدواریم در بهمن ماه این طرح به نتیجه برسد.

جذب اعتبار گازرسانی به ۶۰ روستای باقی مانده است
صفری اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی گازرسانی به سایر نقاط پشتکوه و پیشکوه است که سردترین نقطه استان از گازرسانی محروم است و با اینکه هزینه اجرایی این پروژه‌ها زیاد و سنگین است اما باید استانداردهای معمول گاز رسانی را فراتر دید و مقرر شده تا با وزیر نیرو این اقدام تسهیل شود.

فرماندار فریدونشهر با اشاره به تعداد روستاهای این شهرستان گفت: ۸۵ روستای دارای سکنه و ۲۰ روستای فصلی در شهرستان وجود دارد و باید تامین اعتبار گازرسانی از طریق ملی تامین شود زیرا نزدیک به دو برابر و یا بیشتر اجرای یک انشعاب در فریدونشهر نسبت به سایر مناطق هزینه بر است.

بیشتر آبی که در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم وجود دارد و به سمت خوزستان و سد آنجا روانه می‌شود اما دریافتی در این ارتباط برای خود شهرستان نداریم و این معضلی مهم برای این شهرستان است که مورد پیگیری نمایندگان استان اصفهان است

گازرسانی به روستاهای فریدونشهر نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار
وی افزود: پیش بینی شده که برای این هشت روستا پنج میلیارد تومان هزینه لازم دارد و برای کل روستاها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

با وجود اینکه کشاورزی یکی از مشاغل اصلی مردم فریدونشهر است که به دلیل بارشهای جوی خوب در این منطقه شکل گرفته است، یکی از مشکلات مردم در این منطقه، ضعف کشت به دلیل کمبود آب در سالهای گذشته و در نتیجه مشکلات معیشتی است.

اما عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: بیشتر آبی که در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم وجود دارد و به سمت خوزستان و سد آنجا روانه می‌شود اما دریافتی در این ارتباط برای خود شهرستان نداریم و این معضلی مهم برای این شهرستان است که مورد پیگیری نمایندگان استان اصفهان است.

حفظ منابع آبی داخلی استان اصفهان ضروری است
حجت‌الاسلام نقدعلی ادامه داد: با توجه به خروج این حجم از آب از این شهرستان و آبرسانی با تاکر به روستاهای آن، لازم است بر منابع آبی در کل کشور مدیریت معقولی انجام شود و از مهم ترین گزینه‌های این مسئله حفظ منابع آبی داخلی استان اصفهان است.

وی با تاکید بر اینکه رویه مدیریت منابع آبی و انتقال آب‌ها صحیح نیست، تصریح کرد: باید استفاده بسیاری از مصارف پایین دست از آب شیرین را برای غیر کشاورزی و شرب منع کرد، آب دریا برای مصارف غیرکشاورزی و شرب قرار داده شود و در کنار آن از منابع داخلی اصفهان برای خود استان استفاده و از خروج آن جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام نقدعلی با اشاره به اینکه این پیشنهاد در جلسات با مسئولان مطرح شده است، گفت: متاسفانه ادامه این مدیریت غلط منابع آبی سبب شده که برخی از استان‌ها، آبهای داخل استان اصفهان مانند فریدونشهر، سمیرم و غیره را حق مسلم خود بدانند و سختی کار را افزایش دهند.

تلاش داریم تا با پیگیری از وزارت نفت برای گازرسانی به ۶۰ روستای باقی مانده اعتبار جذب کنیم و پس از بازنگری طرح سرفصل‌های آن در بودجه سال جدید قرار گیرد

همچنین نماینده فریدن، فریدنشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط اظهار کرد: شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین و میاندشت قطب تولیدات کشاورزی و آب ریز مهم زاینده رود در استان اصفهان است اما خشکسالی های اخیر امان مردم را بریده است لذا باید مبالغ دریافتی از حوزه صنعت برای تنش های آبی برای حق آبه و نکشت به این منطقه نیز پرداخت شود.

وی افزود: تلاش داریم تا با پیگیری از وزارت نفت برای گازرسانی به ۶۰ روستای باقی مانده اعتبار جذب کنیم و پس از بازنگری طرح سرفصل‌های آن در بودجه سال جدید قرار گیرد.

ظرفیتهای گردشگری و طبیعی سوئیس ایران، مورد بی توجهی مسئولان
شاید ظرفیتهای طبیعی، اقتصادی در کنار زیبایی های بی بدیل گردشگری فریدونشهر موجب شده تا این شهرستان به سوییس ایران معروف شود اما می توان گفت این شهرستان زیبا از دیدگاه های مختلف تاکنون مورد بی توجهی بوده است.

گرچه پیست اسکی این شهرستان هر ساله حتی گردشگران خارجی را نیز به این منطقه می کشاند، سوئیس ایران همچنان به عنوان یک نقطه محروم شناخت می‌شود و عبور از فصلهای سرد سال نیز از این محرومیت نمی کاهد، لازم است در زمینه تقویت بافت گردشگری، استفاده از ظرفیت صادراتی گیاهان دارویی در این منطقه و توانمند سازی کشاورزی با توجه به ظرفیتهای آبی خوب منطقه،  اشتغالزایی در آن تدبیری جدی اندیشده شود که علاوه بر کمک به مهاجرت معکوس از این منطقه در رشد اقتصادی کشور نیز موثر است.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha