۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
پاسخ منفی اوپک به جو بایدن

پاسخ منفی اوپک به جو بایدن

اوپک به افزایش تولید نفت برنامه ریزی شده در ماه نوامبر تحت توافق اوپک پلاس پایبند نیست و این به رغم درخواست‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت صورت می‌گیرد.

به گزارش بازار، اوپک به افزایش تولید نفت برنامه ریزی شده در ماه نوامبر تحت توافق اوپک پلاس پایبند نیست و این به رغم درخواست های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت صورت می گیرد. بر اساس نظرسنجی رویترز در روز سه شنبه، تولید نفت خام این گروه تا ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که ۱۳ درصد کمتر از افزایشی است که اوپک باید ارائه کند. بر اساس توافق اوپک پلاس که در اوایل سال جاری منعقد شد، ۱۰ کشور عضو اوپک قرار است مجموع تولید خود را تا ۲۵۴ هزار بشکه در روز در هر ماه افزایش دهند، در حالی که متحدان غیرعضو، شامل روسیه، ۱۴۶ هزار بشکه در روز بیشتر سهم خواهند داشت. مجموع افزایش عرضه اوپک پلاس باید در مجموع تا سال آینده ۴۰۰ هزار بشکه در روز باشد تا زمانی که تولید نفت به ارقام قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ برسد.

با این حال، طبق این نظرسنجی، برخی از اعضای اوپک ظرفیت تولید بیشتر را ندارند. در حالی که تولیدکنندگان عربستان سعودی و عراق از سهمیه افزایش تولید خود در ماه نوامبر پیروی کردند، آنگولا، گابن و گینه نتوانستند نفت بیشتری تولید کنند. طبق برنامه، تولید آنگولا تا ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و صادرات به پایین ترین حد خود رسید. فردا قرار است اوپک پلاس برای ارزیابی این بازار و تصمیم‌گیری در مورد سطح تولید در ژانویه تشکیل جلسه دهد و تحلیل گران هشدار داده‌اند که این گروه می‌تواند افزایش عرضه را در بحبوحه مشکلات ناشی از اثر سویه جدید اومیکرون بر تقاضای جهانی نفت متوقف کند. کارشناسان هم می گویند آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی که توسط ایالات متحده و پنج کشورعمده مصرف کننده نفت اخیراً اعلام شده می تواند این گروه را مجبور به محدود کردن افزایش تولید کند، در حالی که می تواند در اوایل سال آینده مازاد نفت خام را به همراه داشته باشد.

قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس بیش از ۳ درصد افزایش یافت و بخشی از ضررهای سنگین اوایل این هفته را جبران کرد. معاملات آتی نفت خام برنت در ساعت ۱۲:۳۰ روز چهارشنبه به وقت تهران با ۳ دلار یا ۴.۴ درصد افزایش به بالای ۷۲ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۸۶ دلار یا ۴.۳ درصد افزایش به ۶۹ دلار در هر بشکه رسید.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha