۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک برای دشت های ۷ استان کشور
مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی اعلام کرد

تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک برای دشت های ۷ استان کشور

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد گفت: تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک به صورت پایلوت در دشت های هفت استان کشور در حال اجرا است و این تعداد در سال جاری به ۱۰ تا ۱۵ استان افزایش خواهد یافت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی این وزارتخانه با بیان این مطلب گفت: از سال ۹۹ بر اساس قانون حفاظت از خاک، تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک با هدف پایش کمیت و کیفیت و به روز کردن اطلاعات خاک در هفت استان سیستان و بلوچستان، فارس، ایلام، لرستان، گلستان، قزوین و یزد آغاز شده است.

جهانبخش میرزاوند افزود: بر اساس اصول تهیه این نقشه ها، اطلاعات میدانی و تمام خصوصیات خاک دشت های هر منطقه از جمله بافت، میزان شوری، ماده آلی، حاصلخیزی، وضعیت عناصر غذایی، وضعیت نفوذ پذیری نسبت به آب و فشردگی  خاک به منظور بهره برداری پایدار و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و همچنین حفاظت از منابع خاک کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در عین حال افزود: با استفاده از اطلاعات به روز شده خاک و با توجه به تغییرات اقلیمی، کاهش و پراکندگی بارندگی ها و شرایط اجتماعی و اقتصادی بهره بردان و چالش های موجود در هر دشت منطقه مورد مطالعه، الگوی کشت در اراضی کشاورزی  را تدقیق و برای محصولاتی که دارای مزیت نسبی و توجیه اقتصادی در آن منطقه هستند دستورالعمل تولید پایدار مشتمل بر توصیه های ویژه آن محصولات در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

میرزاوند ابراز امیدواری کرد: نتایج و خروجی حاصل از پایلوت های مربوط به تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک در استان های مورد مطالعه منجر به مشارکت مردمی در امر مدیریت پایدار خاک برای تولید محصولات  شود.

وی با بیان این که برای اجرا و مطالعات این پایلوت ها از تمام ظرفیت های علمی و تخصصی کشور در حوزه خاک اعم از مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و بخش خصوصی و دولتی استفاده شده است، تصریح کرد: تلاش می کنیم با هم افزایی و بهره مندی از تجربیات ملی و بین المللی این مراکز بتوانیم به راهبرد مشخصی در شرح عملیات فنی در حوزه پایداری خاک برسیم.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به برنامه جهانی سازمان فائو موسوم به مشارکت جهانی خاک (GSP) اشاره کرد و گفت: این برنامه دارای پنج رکن است و ما هم در کشور ارکان پنجگانه متناظر را راه اندازی کرده ایم و برای هر رکن یک نماینده داریم که به طور مستمر در جلسات و کارگاه های آموزشی تحت نظر سازمان فائو شرکت می کنند.

فراگیر شدن نسخه نویسی کود در یک برنامه پنج ساله

میرزاوند درباره نسخه نویسی کود نیز اظهار داشت: در فاز نخست، نسخه نویسی کود مبتنی بر آزمون خاک در حوزه اراضی آبی و برای محصولات استراتژیک اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در یک برنامه پنج ساله، نسخه نویسی کود برای کل اراضی زراعی و باغی کشور فراگیر می شود.

میرزاوند اظهار داشت: نیاز کودی هر محصول توسط متخصصان با توجه به نتایج آزمون و وضعیت عناصر غذایی خاک، ظرفیت تولید و نیاز های تغذیه ای گیاهان، نسخه نویسی می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی، کاهش هزینه های تولید، اتقای  کمیت و کیفیت محصول و مصون ماندن محیط زیست و خاک از گزند آلودگی ها را از مزیت های کود دهی بر اساس نسخه های تخصصی و در راستای کشاورزی پایدار برشمرد.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت پایش مستمر، نمونه برداری و آزمون خاک های کشاورزی، تصریح کرد: هدف از این اقدام، تولید بهینه و سالم محصولات کشاورزی است.

به گفته وی در حال حاضر ۱۵۸ آزمایشگاه خاک شناسی خصوصی و ۳۰ آزمایشگاه خاک شناسی دولتی در کشور فعالند و می توانند کار آزمون خاک را انجام دهند.

میرزاوند اذعان داشت: با ایجاد شبکه ملی و منطقه ای آزمایشگاه های خاک کشور و ثبت اطلاعات و نتایج آزمایشات آنها ضمن هماهنگی در اجرای دستورالعمل های فنی و رعایت استانداردهای کشوری، یک قدم به ایجاد بانک اطلاعات خاک نزدیک تر می شویم.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha