۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
واگذاری ۸۵۰ هزار هکتار از مراتع به مرتعداران؛ امسال
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها اعلام کرد

واگذاری ۸۵۰ هزار هکتار از مراتع به مرتعداران؛ امسال

از ابتدای ۱۴۰۰ تاکنون، برای حدود ۱.۴ میلیون هکتار از مراتع کشور، طرح مرتعداری تهیه و مدیریت بیش از ۸۵۰ هزار هکتار از آن به بهره‌برداران و مرتع‌داران احاله شده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: طرح‌های مرتعداری به عنوان یک دستورالعمل حفاظتی، اصلاحی و احیایی از اهمیت ویژه‌ای در تشکیلات منابع طبیعی برخوردار است بنابراین این راهکار به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های اساسی این سازمان دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بررسی کارشناسان در حوزه منابع طبیعی نشان می‌دهد یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند مرتعداران را به حفظ و بهره برداری صحیح مراتع ترغیب کند، داشتن حس مالکیت و یا تضمین معتبری برای استفاده دائمی از یک مرتع است که این تضمین در قالب احاله مدیریت طویل المدت اجرای طرح‌های مرتعداری میسر شده است.

به گفته بهزاد، طرح‌های مرتع داری یکی از ابزارهای تهیه و اجرای طرح‌های اصلی مـدیریت و بهـره بـرداری از مراتع در ایران است که باید در تهیه آن‌ها به ویژگی‌های اکولوژیکی منطقه از یک سو و به مسائل اجتماعی بهره بـرداران از سوی دیگر اهمیت داده شود.

بهزاد یادآوری کرد: در هر طرح مرتعداری، اوضاع طبیعی منطقه از قبیل مکان، موقعیت، مساحت، شرایط آب و هوایی، وضعیت خاک، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی، منابع آبی، وضعیت تامین علوفه و موقعیت اجتماعی دامداران موجود در منطقه و سایر مسایل ضروری مطالعه و سپس بر اساس این عوامل، برنامه ریزی‌های لازم جهت حفظ، احیاء، اصلاح و بهره برداری از مرتع انجام می‌شود.

افزایش تولید علوفه و ایجاد تعادل دام
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزایش تولید علوفه، ایجاد تعادل دام و مرتع، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و تغییر کیفی گیاهان مرتعی از گونه‌های نامرغوب به گیاهان دائمی و خوش خوراک، ایجاد انگیزه و اشتیاق و تعلق خاطر در دامداران به منظور مشارکت در اجرای طرح مرتعداری و ساماندهی مراتع با تشکیل مجموعه‌های مدیریتی نظیر تعاونی مرتعداری و شرکت‌های دامداری و کشاورزی و ... را از مزایای اجرای طرح‌های مرتعداری برشمرد.

به گفته ترحم بهزاد بیش از ۸۴ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور را مراتع تشکیل می‌دهد و بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، مصوب سال ۱۳۴۶ که بهره برداری از مراتع را در قالب طرح‌های مرتعداری مجاز دانسته بود، دفتر امور مراتع سازمان اقدام به تهیه طرح مرتعداری کرده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۷ تا پایان سال ۱۳۹۸ برای حدود ۳۵ میلیون هکتار از اراضی مرتعی طرح مرتعداری تهیه شده به اقدامات سازمان جنگل‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال ۹۹ که توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده بود با اجرای طرح ابتکاری رییس سازمان جنگل‌ها به نام جهش سازمانی و پیگیری و نظارت دفتر امور مراتع و همکاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها، طی یک حرکت جهادی برای حدود پنج میلیون و ۴۷۳ هزار هکتار از اراضی ملی طرح مرتعداری تهیه شده و حدود دو میلیون و ۴۳ هزار هکتار از آن احاله مدیریت شده است.

طبق برآوردها تولید علوفه قابل برداشت مجاز از مراتع ۱۰.۷ میلیون تن بوده است که امسال به دلیل تشدید خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها این میزان به ۶.۴۵ میلیون تن می‌رسد که نشان‌دهنده کاهش ۴.۲۵ میلیون تنی است.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha