۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
با چند گام ساده شرکت و برند خود را ثبت کنید

با چند گام ساده شرکت و برند خود را ثبت کنید

ثبت شرکت اولین گام به سوی قانونی و هدفمند کردن کسب و کار است.

به گزارش بازار، ثبت شرکت اولین گام به سوی قانونی و هدفمند کردن کسب و کار است . یک شرکت با ماهیت شخصیت حقوقی ، بین دو یا چند فرد تشکیل می شود که با هدف مشترک با یکدیگر همکاری می کنند. همکاری اشخاص در شرکت تابع قوانین وضع شده از سوی قانون گذار است که به شرکا و سهامداران ارجاع داده می شود که بر طبق آن امورات خود را در جهت اهدافی خاص پیش ببرند و در جهت افزایش سرمایه شرکت و کسب سود گام بردارند . تشکیل یا ثبت شرکت بنابه خواسته شرکا و سهام داران انجام خواهد پذیرفت .

به طور کلی مراحل ثبت شرکت شامل موارد زیر می‌گردد :

تکمیل مدارک مورد نیاز

انتخاب اسم شرکت

تنظیم مدارک شرکت

امضا مدارک مورد ثبت

ارسال مدارک به اداره ثبت

دریافت آگهی

رایج ترین قالب های ثبت شرکت

شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود نوعی از شرکت های تجاری است که حداقل با ۲ شریک قابلیت ثبت دارد. افرادی که قصد ثبت شرکت بازرگانی را دارند شرکت مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت ها یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است. مدت مسئولیت هیات مدیره در شرکت مسئولیت محدود، نامحدود است مگر اینکه در اساسنامه به ترتیب دیگری در نظر گرفته شده باشد. مسئولیت و ضمانت شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود تا سقف میزان سرمایه است.

شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص نوع دیگری از شرکت های تجاری می باشد. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا ۳ نفر است. حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت به میزان یک میلیون ریال می باشد. وجود ۲ بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی است. وجود هر یک از سمت های مدیرعامل ، رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس در شرکت سهامی خاص اجباری می باشد. شرکت های عمرانی ، شهرداری که معمولا در مزایدات و مناقصات شرکت می کنند، شرکت سهامی خاص را انتخاب می کنند.

مراحل ثبت شرکت در چند گام ساده به این شکل است

نحوه ثبت شرکت یا تاسیس شخصیت حقوقی به اینصورت می باشد که بعد از تصمیم در زمینه مراحل ثبت شخصیت حقوقی اوراق نهائی را جهت تائید نام شخصیت حقوقی برای اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به صورت اینترنتی ارجاع می زنیم. پس از گذشت ۲۴ ساعت کاری نتیجه نام های ارسال شده تعیین و تکیلف می شود و یکی از نام ها مورد تائید اداره قرار می گیرد.

پس از تائید نام در شرکت های سهامی ابتدا افتتاح حساب انجام شود سپس مانند کلیه شخصیت های حقوقی اوراق به اداره ارسال می کنیم تا مورد بررسی کارشناسان اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری انجام شود.

در نهایت به بعد از تائید اوراق با مراجعه به اداره ثبت آگهی ثبتی و اوراق تائید شده را تحویل و به باقی امور از جمله پرداخت های قانونی و اخذ کد اقتصادی و همچنین اخذ گواهی ارزش افزوده می پردازیم.

بعد از تائید اوراق و تحویل اوراق به متقاضی, می بایست نسبت به پرداخت های قانونی و اخذ پلمپ دفاتر اقدام شود. در نهایت با ثبت نام طرح جامع مالیاتی و اخذ کد اقتصادی, شرکت می تواند فعالیت خود را شروع کند.

با ثبت برند به کسب و کار خود هویت بدهید

امروزه بیش از پیش علامت تجاری و برند دارای اهمیت هستند. با این که شرکت‌ها می‌توانند برند خود را به ثبت نرسانند و هیچ الزام قانونی برای ثبت علامت تجاری وجود ندارد، بسیاری از افراد برای پرهیز از سوء استفاده دیگران دست به این کار می‌زنند.

برندها به دارندگانشان کمک می‌کند به راحتی محصولات خود را معرفی و ویژگی‌های مختلف آن را بیان کنند و در عرصه رقابت تجاری بتوانند خود را نسبت به دیگران متمایز کنند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود محصول در بازار شناخته شود و به شهرت برسد. درکنار علامت تجاری، لوگو نیز می‌تواند در این زمینه کمک شایانی برای بقا و شناخته شدن یک برند باشد.

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند که می تواند نام تجاری یا لوگوی مربوط به کسب و کار شما باشد، شما نیاز است که ۴ گام اصلی را طی کنید :

گام اول)  انتخاب نام برند و علامت تجاری: اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می خواهید با آن سالها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید.

پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.

گام دوم)  استعلام از قابلیت ثبت برند: شما قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید.

گام سوم)  تکمیل مدارک لازم: بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک لازم جهت ثبت برند را تکمیل کنید.

گام چهارم)  ثبت اظهارنامه علامت تجاری: بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید.

بعد از فرآیند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند در سایت باید حداقل ۱۵ روز منتظر ماند تا نتیجه بررسی کارشناسان اعلام شود.

در نهایت یک از این ۳ مورد پاسخ را دریافت خواهید کرد

وضعیت پرونده ثبت برند تائید شده:

در این حالت پرونده و در خواست شما بررسی می شود و اگر هیچ گونه مشابهت و یا نقصی در آن مشاهده نشد وارد مرحله ی چاپ روزنامه می شوید.

چاپ روزنامه باید در سه مرحله انجام شود. مرحله ی اول هنگام تائید می باشد. یعنی با تائید پرونده شما در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار آگهی می شود.

این آگهی برای این است که کلیه افراد به مدت یک ماه فرصت داشته باشند تا به این نماد اعتراض وارد کنند و اگر شباهتی وجود دارد سازمان مطلع شود.

وضعیت پرونده ثبت برند رد شده:

در این حالت پرونده شما رد شده است و دیگر قابل پیگیری نمی باشد. می توانید با ایجاد تغییر در علامت و نام مجدداً اقدام نمایید.

وضعیت پرونده ثبت برند مشابهت یا نقص پرونده:

در صورتی که پرونده شما تکمیل نباشد و یا نقصی در پرونده شما باشد می توانید پرونده را پیگیری کنید تا اقدام به برطرف کردن مشکلات نمایید.

پس از رفع این مشکل و اقدام دوباره پرونده شما به مرحله تائید می رسد و می توانید مراحل را آنگونه ادامه دهید.

برخی از مزایای ثبت برند را بدانید

شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.

تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.

جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.

ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند

شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.

ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

علائم تجاری قابل ثبت :

هر کلمه ، حرف یا حروف ، عدد ، ترسیمات ، عکس ، شکل، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود ، علامت تجاری محسوب می‌شود.

در برخی کشورها ، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند.

تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها ، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها) ، نشان‌های

قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها).

کد خبر: ۱۱۹٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha