۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
واردات مدیریت شده؛ نسخه مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

واردات مدیریت شده؛ نسخه مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح اقدامات کمیسیون متبوعش، به تصویب طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی، طرح ساماندهی صنعت خودرو و بررسی طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها اشاره کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عزت اله اکبری تالارپشتی درباره عملکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفت‌وگو با شبکه خبر، گفت: ابتدای مجلس یازدهم به رئیس مجلس شورای اسلامی گفتم که باید دستور کار مجلس را حل مشکلات مردم قرار دهیم، هرچند ممکن است بسیاری از مسائل ضرورت داشته باشد و نمایندگان با تدوین طرح به دنبال ساماندهی آن‌ها باشند اما در ابتدا باید موضوعات اساسی را مدنظر قرار دهیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۳۰ طرح و لایحه تاکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم موردبررسی قرار گرفته است، توضیح داد: طرح یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات ملی در کمیسیون بررسی و نهایی شده است که به موجب آن متولی داده‌های کشور مشخص می‌شود.

وی بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو را دیگر دستورکار بررسی شده در کمیسیون صنایع و معادن برشمرد و ادامه داد: این طرح در مجلس دهم بررسی و تصویب شد اما شورای نگهبان از ماده ۴ آن ایراد گرفت که این ماده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با برگزاری جلسات بسیار و با حضور کارشناسان و نمایندگان شورای نگهبان اصلاح شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، توضیح داد: این ماده درباره واردات مدیریت شده خودرو است؛ هرچند کمیسیون صنایع و معادن به دنبال تامین ارز موردنیاز واردات خودرو از محل ارز منشا خارجی و واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو بود اما از آنجا که بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس مطرح کرد که سازوکار تشخیص ارز منشا خارجی را ندارد، به درخواست هیات رئیسه مجلس ارز منشا خارجی حذف شد تا در طرح‌های آینده این موضوع لحاظ  شود، البته انتقاداتی نسبت به این ادعای بانک مرکزی مطرح است زیرا بانک مرکزی تنها مرجع تشخیص ارز خارجی است و اینکه ادعا کند که توانایی این موضوع را ندارد، قابل قبول نیست.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: در نهایت و براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

وی درباره تاثیر این مصوبه بر بازار خودرو، توضیح داد: ساختار خودروسازی در کشور ایراد اساسی دارد و مردم از این موضوع گلایه‌های بسیار دارند. بارها گفتم که دولت در ایران خودرو ۶ درصد سهام دارد اما به نوعی ۲۰۰ درصد دخالت می‌کند این روند موجب شده که ایران خودرو بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بررسی پیش نویس طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی و پیش نویس طرح دپیلماسی اقتصادی در کمیسیون متبوعش، تصریح کرد: طراح این طرح‌ها بنده هستم و به زودی در دستورکار قرار می‌گیرد به موجب طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی، کارخانجات به هر دلیلی نباید پلمپ شوند زیرا افرادی در آن مشغول به کار هستند. یا حتی براساس این طرح باید برای فعالان اقتصادی متخلف در جرائم اقتصادی مجازات‌های متناسب لحاظ شود به طورمثال به جای زندان فرد ملزم به احداث کارخانه شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: طرح ارتقا جایگاه تحقیق و توسعه و نوآوری در کمیسیون صنایع و معادن بررسی و نهایی شد و سپس برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس فرستاده شد.

وی همچنین درباره سرنوشت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد، گفت: این تحقیق و تفحص‌ها در حال بررسی است و گزارش آن‌ها تاکنون نهایی نشده است؛ تحقیق و تفحص از شرکت مس نیز در دست بررسی است.

اکبری تالارپشتی درباره رویکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بررسی طرح جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی و طرح دپیلماسی اقتصادی از مهم ترین موضوعات هستند.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      چقدر این مجلس خوبه به فکر مردمه
    • علی NO ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      به شرط اینکه خودروهای لوکس و نیمه لوکس وارد نکنید چون به نفع تنها قشر خاصی میشه
    • صادق IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      واردات مدیریت شده یعنی کاسبی جدید و کلک و حقه بازی جدید. واردات بدون اما و اگر و گمرکی هزار درصدی تکلیف صنعت تابوت ساز داخلی را معلوم میکنه. میتونن رقابتی بسازن پراید را بدن ده میلیارد.
    • محمد IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      ایران خودرو وسایپا را تعطیل کنند من قول میدم به تمام کارگرا شون شغل بدم با حقوق بیشتر