۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
فیلتر صاحب انجمن شد| ارتقای کیفیت و کاهش محصولات تقلبی در انتظار بازار
بازار گزارش می دهد

فیلتر صاحب انجمن شد| ارتقای کیفیت و کاهش محصولات تقلبی در انتظار بازار

نخستین انجمن فیلترسازان ایران با عضویت ۱۱ تولیدکننده فیلتر استاندارد و با کیفیت در کشور آغاز به کار کرد، این انجمن می تواند علاوه بر بهبود کیفیت قطعات مذکور منجربه ارتقای کیفی نیز شود.

بازار؛ گروه خودرو: اواخر هفته گذشته نخستین انجمن فیلترسازان ایران با عضویت ۱۱ تولیدکننده فیلتر استاندارد و با کیفیت در کشور آغاز به کار کرد. فیلتر یکی از قطعات مصرفی در بازار محسوب می شود که به دلیل گردش مالی قابل توجه در بازار این قطعه، سودجویان را راغب برای ورود به تولید غیراستاندارد و اصطلاحا زیرپله ای آن کرده است. باتوجه به اینکه بازار قطعه داخل کشور نیز یک بازار سنتی محسوب می شود، تا پیش از تاسیس این انجمن، جولان سودجویان در بازار همچنان وجود داشت. اما با تاسیس این انجمن و افزایش اعضا آن می توان امید داشت که دست سودجویان از عرضه قطعات بی کیفیت و تقبلی در بازار کاهش خواهد یافت. در این گزارش نگاهی کوتاه به شرایط فعلی بازار فیلتر خودرو خواهم داشت.

مشکل فیلترهای بی کیفیت در بازار
معمولا مالکان خودروها برای تعویض فیلتر به اتوسرویس ها مراجعه می کنند که همواره مغلوب نظر فروشنده هستند. حتی اگر شخصا نیز برای خرید فیلتر به بازار مراجعه کنند، فروشنده برندی که برای آن سود بیشتری را دارد پیشنهاد می کند. این ضعف انتخاب در کنار عدم نظارت مستمر و قوی در بازار لوازم یدکی سبب شده که جولانگاهی مناسب برای سوداگران در تولید فیلترهای تقلبی صورت گیرد. در هر خودرو به طور کلی چهار فیلتر هواموتور، کابین، بنزین و روغن موتور وجود دارد. این فیلترها معمولا دارای ساختار آکاردئونی و جنس کاغذی هستند، به طور مثال فیلترهوای موتور خودرو باید از ورود ذرات معلق در هوا به ابعاد ۷ تا ۸ میکرون به موتور پیشگیری کند. زیرا این ذرات به روغن موتور ورود کرده و عمرمفید این سیال و استهلاک قطعات فلزی و مکانیکی را افزایش می دهد. این مساله در فیلتر روغن موتور نیز صادق است، در فیلتر روغن موتور در صورت استاندارد نبودن کاغذ یا فواصل، افت فشار روغن ایجاد و موتور خودرو به سرعت فرسوده می شود.

بهبود کیفیت در خودروسازی ها
ایجاد انجمن فیلترسازان می تواند سبب شود که خودروسازان نسبت به استفاده از فیلترهای با کیفیت نهایت دقت را داشته باشند. باتوجه به اینکه در شرایط فعلی امضاهای طلایی و روابط خاص برخی از تولیدکنندگان با خودروسازان می تواند نسبت به کیفیت و استاندارد ارجحیت داشته باشد، تاسیس چنین انجمنی می تواند موجب افزایش کیفیت عملکرد خودروهای صفرکلیومتر شود. از آن سو واردات مواداولیه و پیگیری مشکلات تولیدکنندگان فیلتر مسنجم تر انجام می شود. بنابراین باید قطعات مصرفی و مهم خودرو توسط تولیدکنندگان صاحب انجمن شود.

کنترل قیمت در بازار
هرچند که در شرایط فعلی حاکم به بازار قیمت قطعات چندان نوسان نداشته واز سوی تولیدکنندگان کنترل و بررسی می شود، اما تاسیس انجمن فیلترسازان می تواند به تثبیت قیمت این قطعه مصرفی در بازار کمک کند. از آن سو، به دلیل هم اندیشی و تجمیع نظرات فیلترسازان در انجمن می توان انتظار این مساله را داشت که افزایش کیفیت در راستای بهبود تکنولوژی نیز برای فیلتر صورت گیرد. این مساله نه تنها برای مالکان خودروها تعلق خاطر ایجاد بلکه عملکرد سایر تولیدکنندگان به ویژه روانکاران را بهبود خواهد بخشید.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha